Citat:
Ursprungligen postat av
in84ever
Visst är det så, men i detta fall förefaller I Still Have Faith In You vara skriven till dem själva om deras sammankomst/samarbete efter ett så långt uppehåll och Don´t Shut Me Down till fansen att vi inte ska förvänta oss exakt samma som under deras ungdom utan att de blivit äldre och att låtarna och texterna kanske blir lite annorlunda. Kanske är dessa två de allra bästa men det behöver de inte vara.
Jag har alltid gillat ABBA men på senare år har jag allt mer kommit att älska dem. När det först ryktades om 2-3 nya låtar kändes det overkligt och när det talades om 5 var jag lyrisk. När vi häromdagen fick veta att det är 10 och jag fick höra dessa två var det överväldigande. Jag är en rätt manlig man men det kom tårar och det kan det fortfarande göra när jag hör dessa två. För att travestera min universitetsrektor när han höll tal på vår examen och hänvisade till vårt karriärval, ABBAs musik är som sex, när det är bra är det himmelskt och när det är dåligt är det fortfarande förbannat bra.
Det är ett fantastiskt arv dessa fyra lämnar efter sig. Vilka artister bortsett från klassiska kompositörer kan matcha detta?
Exakt så tolkar jag också texterna. Det finns flera dimensioner i dem. Dels kan de handla om random relation, dels tror jag det finns en tanke om deras inbördes relation plus även en del med relationen till fansen. Videon där de går ut på scenen och ABBA tänds upp på scenen....wow.... De frågar sig "har vi det inom oss", att de tror på oss (fansen) undrar om vi tror på dem, går ut på scenen.... "WE DO HAVE IT IN US - NEW SPIRIT HAS ARRIVED"
Där brast det för mig.
Björn nämnde i intervjun att det finns ett visst djup i texterna, och jag har valt att tolka in ovanstående.
Det är ju också en sak; man kan tolka in olika saker. Göra låtarna till det man känner passar bäst.
Jag fick en singel med "Ring ring" 1973 och blev såld. Sen....Ja. Du fattar. Efter 1982 hoppades man ju ett tag, men sen insåg man att det var över. Finito. For ever.
Jag trodde inte - INTE - att jag skulle få uppleva ny musik från ABBA. Men jag har drömt om det, föreställt mig det, i alla år.
Det var en helt fantastisk upplevelse i torsdags.