2021-09-04, 17:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Styrkan med Abba var att dom spännde över alla åldrar och kön.
Allt från dåtidens småflickor till gamla gubbar och gummor. Detta är det få om ens något band eller artist som klarar idag.
Trallvänlig och glatt, trots att texterna ibland sade något helt annat.
Lite sådär lagom bitterljuvt
Gubbar och gummor nynnade till Carolas Främling med.
Citera
2021-09-04, 18:01
Avslutad
Citat:
Allt från dåtidens småflickor till gamla gubbar och gummor. Detta är det få om ens något band eller artist som klarar idag.
Trallvänlig och glatt, trots att texterna ibland sade något helt annat.
Lite sådär lagom bitterljuvt

I det avseendet var de lite av 70-talets Beatles. Dock inte lika inflytelserika och mångsidiga som det bandet.
Citera
2021-09-04, 18:03
Medlem
Fibonaccitals avatar
Agneta och Fridas röster är ju i fullständig samklang tillsammans.
Jag älskar när de sjunger tillsammans.

När de sjunger tillsammans så får ju jag ståpäls.

De är ju fullständiga, rent röst mästigt.

Vilken härlig kombination BB fick ihop.

Deras röster idag är något djupare.

Men det är ju ABBA sånger/musik det handlar om. eller...
Senast redigerad av Fibonaccital 2021-09-04 kl. 18:07. Anledning: Fixa ett stavfel.
Citera
2021-09-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Redan försent:

https://www.out.com/music/2019/9/20/abba-credits-gays-their-return-music

https://www.gaytimes.co.uk/originals/bjorn-ulvaeus-interview-abba-returned-to-music-because-of-gay-community/

Björn älskar det som den PK-fyrtiotalist (tänk 68-vänstern) han är.

Jag kommer näppeligen klicka på några böglänkar för att läsa något ihopdiktat från kuddbitare och ryttare. Jag har redan klart för mig att Björn framställer sig som 68/PK men jag tror han "spelar" 68/PK för att maximera intjänandet som den affärsman han sekundärt förefaller vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Exakt så tolkar jag också texterna. Det finns flera dimensioner i dem. Dels kan de handla om random relation, dels tror jag det finns en tanke om deras inbördes relation plus även en del med relationen till fansen. Videon där de går ut på scenen och ABBA tänds upp på scenen....wow.... De frågar sig "har vi det inom oss", att de tror på oss (fansen) undrar om vi tror på dem, går ut på scenen.... "WE DO HAVE IT IN US - NEW SPIRIT HAS ARRIVED"
Där brast det för mig.

Björn nämnde i intervjun att det finns ett visst djup i texterna, och jag har valt att tolka in ovanstående.
Det är ju också en sak; man kan tolka in olika saker. Göra låtarna till det man känner passar bäst.

Jag fick en singel med "Ring ring" 1973 och blev såld. Sen....Ja. Du fattar. Efter 1982 hoppades man ju ett tag, men sen insåg man att det var över. Finito. For ever.
Jag trodde inte - INTE - att jag skulle få uppleva ny musik från ABBA. Men jag har drömt om det, föreställt mig det, i alla år.

Det var en helt fantastisk upplevelse i torsdags.

Kan bara instämma. Tolkningen av låtarna är inte min utan det är någon annan i tråden som skrivit och jag uppfattar det så också.

Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Min poäng är att ABBA redan är kidnappade av gaycommunityn sen länge och Björn tackar dem för det. ABBA är puttinuttigt och ofarligt och därför perfekt som bögmusik.

Perfekt som bögmusik? Trams. De sjunger om relationen man/kvinna i mer eller mindre alla låtar. De skriver om mängder av händelser som utspelar sig mellan man/kvinna vid olika tider/sinnesstämningar osv. Aldrig att någon musikvideo visar B&B eller A&A som hånglar utan det är alltid två äkta par. De skriver som fest, glädje, sorg, flört, kärlek, separation, skilsmässa osv osv.
Citera
2021-09-04, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Perfekt som bögmusik? Trams. De sjunger om relationen man/kvinna i mer eller mindre alla låtar. De skriver om mängder av händelser som utspelar sig mellan man/kvinna vid olika tider/sinnesstämningar osv. Aldrig att någon musikvideo visar B&B eller A&A som hånglar utan det är alltid två äkta par. De skriver som fest, glädje, sorg, flört, kärlek, separation, skilsmässa osv osv.

Jag kan uppskatta ABBAs kvaliteter och melodier, men det går inte att komma ifrån att om man älskar bandet så sannolikheten väldigt stor att man är homo. "Dancing Queen" och "Gimme Gimme Gimme har blivit gay anthems. Alla de ämnen du räknar upp är ju typiska saker som kvinnor och bögar älskar att höra/läsa om.
Citera
2021-09-04, 18:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Kul att de släpper nytt, men varför göra sånt jippo av det? De borde hållit det mindre.

Det handlar även om marknadsföring av den nya digitala Abba-showen som drar igång i London i maj.

Man håller på att bygga en helt specialgjord jätteanläggning för den. Kommer antagligen att köras i väldigt många år och locka miljontals människor till London. Kommer bli mycket större än musikalen Mamma Mia.
Citera
2021-09-04, 18:27
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Powerballaden var inget vidare, men den andra " dont shut me down" har hög hitpotential och är klart bättre. det är en klassisk popdänga med alla ingredienserna som behövs. välsnickrad.

Jag tyckte detsamma vid första lyssningen. Efter att lyssnat mer så växer balladen "I still have faith in you" till stora höjder! Kul med de tydligt "välmogna" rösterna.

Men den andra är helt klart en riktig dänga!
Citera
2021-09-04, 18:27
Avslutad
Citat:
Powerballaden var inget vidare, men den andra " dont shut me down" har hög hitpotential och är klart bättre. det är en klassisk popdänga med alla ingredienserna som behövs. välsnickrad.

"Don't Shut Me Down" är fan fett bra. Fett bra. Peak ABBA. Absolut i nivå med deras bästa.
Citera
2021-09-04, 18:36
Medlem
Giant Squids avatar
Bästa ABBA minnet är helikoptern de hade på Arrivalalbumet.
Citera
2021-09-04, 18:50
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Agneta och Fridas röster är ju i fullständig samklang tillsammans.
Jag älskar när de sjunger tillsammans.

När de sjunger tillsammans så får ju jag ståpäls.
Faktum är att det där lever kvar och går fram i refrängen på "Don't shut me down". Omisskännligt!

Solosången i verserna är inte helt slipad men det kvittar.
Citera
2021-09-04, 18:58
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Allt från dåtidens småflickor till gamla gubbar och gummor.
Det ingen visste var att det i framtiden skulle komma att finnas fler kön än åldrar... ;-)

Det blir så när man som artist/sportstjärna/företag väljer att vara opolitisk utan bara är "kommersiell". Man utesluter då inga grupper.

Björn och Benny har haft vissa PK-tendenser men inte i musiken (enda undantaget jag hört är Björns svenska översättning av "Thank you for the music" där han slår ner på religioner).
Citera
2021-09-04, 19:05
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Du låter mer och mer som en kommunist från 70-talet. Som då liksom många andra tyckte att Abba var politiskt korrekta. Abba har som alla vet aldrig tillhört proggen, utan alltid spelat middle of the road musik.

Ja, ABBA har aldrig påstått att dom är något annat än kapitalister som vill tjäna pengar på popmusik. Än i dag blir dom lite kritiserade för att dom vill öppna en ABBA avatararena i London. Varför?

Historien har visat att kapitalistiska samhällen i västvärlden är mest framgångsrika. Det är dit alla längtar. ABBA har aldrig dragit sig för att marknadsföra sig själva, dom är pionjärer inom avatar-tekonologin. Dom har aldrig känt en politisk press på sig därför att deras enda budskap har varit att leverera bra popmusik som säljer bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in