2021-09-04, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Singelsläppen brukar vara till för att marknadsföra ett album. Och då väljer man oftast det man tror är hittarna på albumet.

Visst är det så, men i detta fall förefaller I Still Have Faith In You vara skriven till dem själva om deras sammankomst/samarbete efter ett så långt uppehåll och Don´t Shut Me Down till fansen att vi inte ska förvänta oss exakt samma som under deras ungdom utan att de blivit äldre och att låtarna och texterna kanske blir lite annorlunda. Kanske är dessa två de allra bästa men det behöver de inte vara.

Jag har alltid gillat ABBA men på senare år har jag allt mer kommit att älska dem. När det först ryktades om 2-3 nya låtar kändes det overkligt och när det talades om 5 var jag lyrisk. När vi häromdagen fick veta att det är 10 och jag fick höra dessa två var det överväldigande. Jag är en rätt manlig man men det kom tårar och det kan det fortfarande göra när jag hör dessa två. För att travestera min universitetsrektor när han höll tal på vår examen och hänvisade till vårt karriärval, ABBAs musik är som sex, när det är bra är det himmelskt och när det är dåligt är det fortfarande förbannat bra.

Det är ett fantastiskt arv dessa fyra lämnar efter sig. Vilka artister bortsett från klassiska kompositörer kan matcha detta?
Citera
2021-09-04, 15:53
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Visst är det så, men i detta fall förefaller I Still Have Faith In You vara skriven till dem själva om deras sammankomst/samarbete efter ett så långt uppehåll och Don´t Shut Me Down till fansen att vi inte ska förvänta oss exakt samma som under deras ungdom utan att de blivit äldre och att låtarna och texterna kanske blir lite annorlunda. Kanske är dessa två de allra bästa men det behöver de inte vara.

Jag har alltid gillat ABBA men på senare år har jag allt mer kommit att älska dem. När det först ryktades om 2-3 nya låtar kändes det overkligt och när det talades om 5 var jag lyrisk. När vi häromdagen fick veta att det är 10 och jag fick höra dessa två var det överväldigande. Jag är en rätt manlig man men det kom tårar och det kan det fortfarande göra när jag hör dessa två. För att travestera min universitetsrektor när han höll tal på vår examen och hänvisade till vårt karriärval, ABBAs musik är som sex, när det är bra är det himmelskt och när det är dåligt är det fortfarande förbannat bra.

Det är ett fantastiskt arv dessa fyra lämnar efter sig. Vilka artister bortsett från klassiska kompositörer kan matcha detta?
Det låter som den manliga mannen har ett riktigt regnbågshjärta.
Citera
2021-09-04, 15:58
Medlem
Fibonaccitals avatar
Här kommer texten till "Don’t Shut Me Down"

https://genius.com/Abba-dont-shut-me-down-lyrics

Den är lång...

[Verse 1]
A while ago, I heard the sound of children's laughter
Now it's quiet, so I guess they left the park
This wooden bench is getting harder by the hour
The sun is going down, it's getting dark
I realise I'm cold, the rain begins to pour
As I watch the windows on the second floor
The lights are on, it's time to go
It's time, at last, to let him know

[Verse 2]
I believe it would be fair to say
You look bewildered
And you wonder why I'm here today
And so you should, I would
When I left, I felt I'd had еnough
But in the shape and form I appear now
I havе learned to cope
And love and hope is why I am here now

[Chorus]
And now you see another me, I've been reloaded, yeah
I'm fired up, don't shut me down
I'm like a dream within a dream that's been decoded
I'm fired up, I'm hot, don't shut me down
I'm not the one you knew
I'm now and then combined
And I'm asking you to have an open mind (And I won't be the same)
I'm not the same this time around (Ooh)

[Verse 3]
Will you leave me standing in the hall
Or let me enter?
The apartment hasn't changed at all
I got to say I'm glad
Once these rooms were witness to our love
My tantrums and increasing frustration
But I go from mad
To not so bad in my transformation (So now)

[Chorus]
And now you see another me, I've been reloaded, yeah
I'm fired up, don't shut me down (Don't shut me down)
I'm like a dream within a dream that's been decoded
I'm fired up, I'm hot, don't shut me down
I am not the one you knew (I'm not the one you knew)
I'm now and then combined
And I'm asking you to have an open mind (And I won't be the same)
I'm not the same this time around (Ooh)

[Outro]
You asked me not to leave
Well, here I am again
And I love you still and so I won't pretend
I have learned to cope
And love and hope is why I am here now

Här kommer låten.
https://www.youtube.com/watch?v=hWGWFa3jznI
Senast redigerad av Fibonaccital 2021-09-04 kl. 16:04. Anledning: Lade till länken till låten.
Citera
2021-09-04, 16:18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter007
Här i sverige är det många som jämför Abba med bla The beatles,Beach boys m.m

Men skall sanningen fram så är dem väldigt långt ifrån den riktist stora banden i världen. Roxette är väl större.......

Utan två skön sjungade kvinnor så hade inte Benny och Björn sålt någon skiva alls...och särar man på dessa båda herrar vad åstakommer dem då?

Den ena kan inte skriva musik den andra kan inte skriva text..och ändå jämför man dem med tex Jaggar/Richards när det gäller låtskrivandet.
De, inte dem. Och 'de riktigt', tror jag du menar. Skönsjungande, och åstadkommer. Inte lätt med svenska, tydligen. Och vad gäller dina argument:

Roxette har sålt 75 miljoner skivor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Roxette
ABBA har sålt 370 miljoner: https://sv.wikipedia.org/wiki/Abbas_diskografi
Så ABBA är betydligt större än Roxette när det gäller försäljning. Roxette har haft fler Billboard-hits, men är ändå inte riktigt jämförbara.

Och utan 'skön sjungande' kvinnor gjorde Björn och Benny först Chess, som blev en succé både på engelska och svenska, och sedan Kristina från Duvemåla, även den oerhört framgångsrik.

Du har tydligen inte riktig koll, verkar det som.
Citera
2021-09-04, 16:24
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Abbornas nettoförmögenhet i dagsläget:

Björn Ulveus: 2.6 miljarder kronor
Anni-Frid Lyngstad: 2.6 miljarder kronor
Benny Andersson: 2.0 miljarder kronor
Agneta Fältskog: 1.7 miljarder kronor
Överraskande för mig att inte Benny toppade och var vid sidan av Björn, med Chess, Kristina, Mamma Mia, etc.

Ärvde Frida maken som dog, tro? (edit: jo, nästan en miljard år 1999, se länk nedan)

https://www.mirror.co.uk/3am/celebrity-news/abba-net-worth-how-much-24845484
Senast redigerad av jnilsson 2021-09-04 kl. 16:27.
Citera
2021-09-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, de hade ju kunnat haft ett digitalt möte mellan varandra bara och inte brytt sig om att sprida det mer än så. Förstår faktiskt inte varför de alls svände sig till en publik en gång i tiden. De hade ju kunnat sitta hemma och klingat i vardagsrummet med ett glas vin. Vilket jippo ABBA har blivit, ja alla artisters musik förresten. Varför finns det alls musik?

Haha, precis. Vilka jävla pappskallar det finns.

Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ja, eller hur... Varför hålla det mindre.. Jag tror inte att folk förstår hur stora ABBA har varit och fortfarande är.
Otroligt många har hoppats på en återförening och dagen vi aldrig trodde skulle komma KOM. Och de har inte gjort det genom att "bara" spelat in ny musik - de har satt ihop en hel konsert som är helt unik i sitt slag som kommer att kunna leva vidare under lång tid framöver.
Menar man att det borde räcka med att skriva en liten blygsam notis i AlingsåsKuriren, då eller? Verkar rimligt..? Knappast.

Amen.

Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Vi vet alla vilka som gillar storslaget och överdådigt! Det såg vi på sändningen där från grönan också. Pridefanor och homos överallt

Inget fel i att gilla abba, men det är musiken det borde handla om, och mindre om nåt jävla PR-jippo. Osmakligt och ovärdigt.

En release är ju ett PR-jippo. Däremot tror jag homo-lobbyn försöker kidnappa ABBA. Låt dem inte göra det. Framför allt Björn tror jag är mest PK och som den inbitne affärsmannen han är tror han nog att det säljer mer att "flörta" sig med HBQT och feminismen. Benny är nog lite inne på det också. Alla fyra är ju både heterosexuella och konservativa. Gissar att B&B har dåligt samvete över hur de behandlade A&A och att det vore kasst för deras image att vara macho i synnerhet efter vad de gjorde privat och då körde de mjukisstilen istället. Officiellt.

Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
De är för kommersiella.

MVH
70-talsvänstern

Precis. Tala om att ABBA satte Sverige på kartan. Det är en skam att vänstern hade sådant inflytande då och tillåtits ha det sedan dess. Man behöver "göra något åt det".

Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
ABBA var ett bra band, men man bör ha i åtanke att de direkt bär skulden för skräpmusik som eurodance, techno och house. Även bögband som Erasure var influerade av ABBA.

Snack. ABBA har ingen skuld i vad andra gör. ABBAorna kan alla gå rakryggade och stolta i samhället. Det är ofattbart allt det de skapat, tillsammans och var och en för sig. Ett stort TACK skall de ha.
Citera
2021-09-04, 16:26
Medlem
Förr, när konkurrensen på både singel- och albumlistorna var mördande och det var just där många gruppers status avgjordes, så var det ju vanligt att de fetaste och hookigaste låtarna från det nya albumet också blev de första singelsläppen. Men nu lever vi inte i en sådan tid längre. singellistorna är sedan länge rätt döda och mycket få personer över 16 års ålder köper singlar löpande. ABBA har ganska tydligt valt att låta första singelsläppet vara en litet mer nertonad och eftertänksam ballad, meningen är inte att den ska knocka Billboard utan att på ett stilfullt sätt annonsera att ABBA Are Back.

Vi kan alltså inte säga att "jaha, det här var det mest catchy de hade denna gången!".
Citera
2021-09-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det låter som den manliga mannen har ett riktigt regnbågshjärta.

Då hör du fel.
Citera
2021-09-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Överraskande för mig att inte Benny toppade och var vid sidan av Björn, med Chess, Kristina, Mamma Mia, etc.

Ärvde Frida maken som dog, tro? (edit: jo, nästan en miljard år 1999, se länk nedan)

https://www.mirror.co.uk/3am/celebrity-news/abba-net-worth-how-much-24845484
Benny kanske inte skatteplanerar lika bra som Bror Björn...
Citera
2021-09-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
De, inte dem. Och 'de riktigt', tror jag du menar. Skönsjungande, och åstadkommer. Inte lätt med svenska, tydligen. Och vad gäller dina argument:

Roxette har sålt 75 miljoner skivor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Roxette
ABBA har sålt 370 miljoner: https://sv.wikipedia.org/wiki/Abbas_diskografi
Så ABBA är betydligt större än Roxette när det gäller försäljning. Roxette har haft fler Billboard-hits, men är ändå inte riktigt jämförbara.

Och utan 'skön sjungande' kvinnor gjorde Björn och Benny först Chess, som blev en succé både på engelska och svenska, och sedan Kristina från Duvemåla, även den oerhört framgångsrik.

Du har tydligen inte riktig koll, verkar det som.

Glöm inte Mamma Mia som bara den sålt 65 000 000 biljetter. Själv valde jag bort att gå på den eftersom jag inte vill höra andra än ABBAorna sjunga ABBA. Jag såg första Mamma Mia, tyvärr. Fullt av HBQT och mångkultur. Kräkigt PK. Andra vägrar jag se och jag kommer aldrig se om första heller. Hoppas innerligt att inte de andra åtta låtarna som kommer innehåller PK för då blir jag gruvligt besviken. Gruvligt!
Citera
2021-09-04, 16:41
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter007
Här i sverige är det många som jämför Abba med bla The beatles,Beach boys m.m

Men skall sanningen fram så är dem väldigt långt ifrån den riktist stora banden i världen. Roxette är väl större.......

Utan två skön sjungade kvinnor så hade inte Benny och Björn sålt någon skiva alls...och särar man på dessa båda herrar vad åstakommer dem då?

Den ena kan inte skriva musik den andra kan inte skriva text..och ändå jämför man dem med tex Jaggar/Richards när det gäller låtskrivandet.

Jag skulle säga att Agneta och Anni-frid är utbytbara och att Björn och Benny so. Producerade och skrev låtar var esentiella
Citera
2021-09-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Glöm inte Mamma Mia som bara den sålt 65 000 000 biljetter. Själv valde jag bort att gå på den eftersom jag inte vill höra andra än ABBAorna sjunga ABBA. Jag såg första Mamma Mia, tyvärr. Fullt av HBQT och mångkultur. Kräkigt PK. Andra vägrar jag se och jag kommer aldrig se om första heller. Hoppas innerligt att inte de andra åtta låtarna som kommer innehåller PK för då blir jag gruvligt besviken. Gruvligt!
Såg första Mamma Mia-filmen en gång på kabel-tv, den är charmig men väldigt brudig - och jag håller med om att i princip samtliga inblandade i den filmen sjunger hellre än bra, ingen av dem är i närheten av Agnethas och Fridas vokala lyskraft. Det sänker filmen i längden.

Man kan nog säga att Mamma Mia-filmerna riktar sig till en publik som diggar karaoke, hela den prylen med stora gester och kvartsfalsk coversång. Diggar man inte karaoke så är det fel film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in