2021-09-03, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nja om stadt stängde 02:00 bör baren ha stängt 01:45. Helena bad då om ett glas vatten, låt säga 01:50 och gjorde sig sedan redo att gå hem. Det är inte omöjligt att hon börjar gå hemåt redan vid 02:00-02:05 och att hon kommer fram till kohagen vid 02:15- 02:20.

Att Helena skulle ha fått skjuts av vänner betvivlar jag starkt. Hade hon fått skjuts hade dom givetvis kört henne hela vägen så hon kom hem tryggt och säkert. Inte fasen hade dom sagt: Du får hoppa av här vid kohagen och ta skogsstigen hem mitt i natten.. muhahaha.. nä det fullständigt osannolikt faktiskt.

Och de vännerna kanske hade berättat om detta då för polisen 🤔 Har ju bla varit ett av det mest diskuterade ämne hur hon tog sig från Hotellet .. m bil m vem , gick hon med vem , och vart gick hon ???
Citera
2021-09-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Jo det är sant, det gick en cykelväg på vänstersidan ut mot ekudden. Om jag inte minns fel så gick det även in en liten grusväg i vinkel in på högersidan där det också var ganska tät sly. Minns inte exakt var, men var nog inte långt från där stigen går in. Borde vara utmärkt på någon gammal karta.
Anstalten hade en el kanske två skogsvägar in däråt förr iaf åt höger men kommer inte ihåg exakt var men dom ledde ju bort mot norr av fängelset och åna
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-03 kl. 23:39.
Citera
2021-09-03, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Så tänker jag med , är det skjuts så är det hela vägen . Tror inte hon gått in på stigen själv ju mer jag tänker på det . Möjligtvis tillsammans med nån . Den rakaste och närmaste vägen förutom Stigen är att gå förbi nedfarten till Ekudden och fortsätta rakt fram ca 100 m längre bort och gå ner höger så är hon nere på sin cykelbana,Det skulle vara väldigt intressant att höra vad Gabriella el Ulrika tror om att Helena skulle valt o gå stigen på natten ensam .
Det är allt en rejäl omväg med bil så det hela hänger på hur ljust det var vid den tiden. Var det svart så är det i princip otänkbart att gå den vägen, men är det en skapligt ljus och ljummen sommarnatt kan jag mycket väl tänka mig att HA erbjuder sig att ta genvägen till fots. Stigen leder nästan hem till dörren och hon kan den utantill. Är det ljust är det inte särskilt läskigt, är det mörkt så är snudd på otänkbart, grenar i ansiktet och rötter att snubbla på.
Citera
2021-09-03, 23:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Håller med, så brukar det vara, annars får ju stället aldrig stänga. Helena lämnade stadt l 02:00 vid stängning, hon växlade några ord med BW på trappan utanför, det tog max 5 min sen började hon gå hemåt ensam, testunden väntade ju.

När stället stänger, går sista rondan att köpa alkohol. Senast 30 minuter efter stängning måsta alla gäster vara ur lokalen. De som inte hunnit dricka ur då, får lämna drickat.
Citera
2021-09-04, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Jo det är sant, det gick en cykelväg på vänstersidan ut mot ekudden. Om jag inte minns fel så gick det även in en liten grusväg i vinkel in på högersidan där det också var ganska tät sly. Minns inte exakt var, men var nog inte långt från där stigen går in. Borde vara utmärkt på någon gammal karta.

Här har jag kladdat lite på kartan och gatubilder från Ekudden för att visa ungefär var stigen går och hur det såg ut förr. Jo, cykelbanan gick på den västrasidan (vilket blir vänstra sidan om man tittar mot badet).

https://imgur.com/a/xB9l2ra
Citera
2021-09-04, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry
Det är allt en rejäl omväg med bil så det hela hänger på hur ljust det var vid den tiden. Var det svart så är det i princip otänkbart att gå den vägen, men är det en skapligt ljus och ljummen sommarnatt kan jag mycket väl tänka mig att HA erbjuder sig att ta genvägen till fots. Stigen leder nästan hem till dörren och hon kan den utantill. Är det ljust är det inte särskilt läskigt, är det mörkt så är snudd på otänkbart, grenar i ansiktet och rötter att snubbla på.
Kan bara hålla med , frågan är hur ljus sommarnatt det var? Efter kl 02 så är det väl som mörkast och det var ändå skog med mycket sly , en del stora ekar osv , borde bli relativt mörk , ska testa vid nåt bra tillfälle
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-04 kl. 00:45.
Citera
2021-09-04, 00:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nja om stadt stängde 02:00 bör baren ha stängt 01:45. Helena bad då om ett glas vatten, låt säga 01:50 och gjorde sig sedan redo att gå hem. Det är inte omöjligt att hon börjar gå hemåt redan vid 02:00-02:05 och att hon kommer fram till kohagen vid 02:15- 02:20.

Att Helena skulle ha fått skjuts av vänner betvivlar jag starkt. Hade hon fått skjuts hade dom givetvis kört henne hela vägen så hon kom hem tryggt och säkert. Inte fasen hade dom sagt: Du får hoppa av här vid kohagen och ta skogsstigen hem mitt i natten.. muhahaha.. nä det fullständigt osannolikt faktiskt.

Då torskar du igen, då ... "Det är inte omöjligt att hon börjar gå hemåt redan vid 02:00-02:05 och att hon kommer fram till kohagen vid 02:15- 02:20."

Tja, det är ju precis då som "Hanna" säger att hon var ute med hunden. (Vilket jag för övrigt har argumenterat för hela tiden. Välkommen i gänget!) För bara några sidor sedan harvade du om tider runt 02:30 för att kunna skippa "Hanna". Det går verkligen bra nu ... NOT!

Vidare: "Att Helena skulle ha fått skjuts av vänner betvivlar jag starkt. Hade hon fått skjuts hade dom givetvis kört henne hela vägen så hon kom hem tryggt och säkert. Inte fasen hade dom sagt: Du får hoppa av här vid kohagen och ta skogsstigen hem mitt i natten.. "

Visst kunde Helenas vänner ha kört henne hela vägen hem (om det nu skulle ha varit så att hon skulle ha åkt med vänner), men de skulle kanske till Ekudden och Helena erbjöd sig då att gå av på Ekuddenvägen vid skogsstigen. Fast nu tror inte jag att det var så här det gick till.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-04 kl. 01:08.
Citera
2021-09-04, 01:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Den cykelväg som gick utmed Ekuddenvägen och ner mot Ekudden, gick på vänster sida. Den cykelvägen kan fortfarande skönjas från ungefär där skogsstigen började och ner mot den gång-/cykelväg som "Hanna" stod på och som den ljusa bilen syntes på - även om asfalten är överväxt av mossa och gräs.

Den gång-/cykelväg som "Hanna" stod på och som den ljusa bilen syntes på (den som går i nord-sydlig riktning sett från Ekuddenvägen med början precis nordöst om infarten till Café Bäcken), finns fortfarande kvar så som den såg ut då - möjligen något ändrad just i norr vid Ekuddenvägen. Men den ändringen har ingen inverkan på de vittnesmål som gäller "Hanna" och "Killarna".
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-04 kl. 01:11.
Citera
2021-09-04, 02:16
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Då torskar du igen, då ... "Det är inte omöjligt att hon börjar gå hemåt redan vid 02:00-02:05 och att hon kommer fram till kohagen vid 02:15- 02:20."

Tja, det är ju precis då som "Hanna" säger att hon var ute med hunden. (Vilket jag för övrigt har argumenterat för hela tiden. Välkommen i gänget!) För bara några sidor sedan harvade du om tider runt 02:30 för att kunna skippa "Hanna". Det går verkligen bra nu ... NOT!

Vidare: "Att Helena skulle ha fått skjuts av vänner betvivlar jag starkt. Hade hon fått skjuts hade dom givetvis kört henne hela vägen så hon kom hem tryggt och säkert. Inte fasen hade dom sagt: Du får hoppa av här vid kohagen och ta skogsstigen hem mitt i natten.. "

Visst kunde Helenas vänner ha kört henne hela vägen hem (om det nu skulle ha varit så att hon skulle ha åkt med vänner), men de skulle kanske till Ekudden och Helena erbjöd sig då att gå av på Ekuddenvägen vid skogsstigen. Fast nu tror inte jag att det var så här det gick till.

Det är faktiskt inte omöjligt att H, fick skjuts av CL, och en eller fler var med i bilen vid tillfället?
( speciellt de som bodde på Bråtenvägen som skulle åt samma håll, som där misstänkt GM C.L bodde? )
Citera
2021-09-04, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Känns ju lite som att du går på fördomar här. Vi vet ju inte ens om det förhåller sig så i det här fallet. Jag tror nog det kan vara en blandad kompott på typ av gärningsman. Av de fall jag tagit del av finns väldigt olika typer, den stadgade familjefadern, den snygge vältalige casanovan men även "din" typ.

De jag hänvisade till var tex Eklund och gäng och de prickar nog in 4 av 5 beskrivningar . Den misstänkte här ska vara en ensamvarg med problem m hälsan . Om han också försökte ragga upp tjejer på sina natt körnings så hamnar han definitivt i ” rätt fack så att säga . Det finns alla sorters mördare , men i de flesta fall när det gäller mord på en som inte tillhör ens närmsta släkt / omkrets så är det i många fall just denna sort av person . En som inte gjort stort väsen av sig utan setts som lite konstig och med ett väldigt begränsat umgänge . Dubbel mördare Daniel Nyqvist Jönköping … lugn kille , ensam och uppfattades som ” konstig av andra eller ” egen ” Tittar man just på sommar morden så är det nästan alltid en ensam gärningsman som som lever ett socialt utanförskaps liv .Många har jobb men uppfattas ofta som ensam och tystlåten . Gällande C så har jag bara snappat ” upp detta med kontakt m tjejer från sin bil , ensam varg och psykisk ohälsa . Blir inte förvånad om han äger en dator att den innehåller sex filmer med grovt innehåll . Är det rätt gärningsman så kommer såklart allt sånt fram om det är så . Och ja självklart spekulerar även jag bara som alla andra här 🤔
Citera
2021-09-04, 04:53
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
De jag hänvisade till var tex Eklund och gäng och de prickar nog in 4 av 5 beskrivningar . Den misstänkte här ska vara en ensamvarg med problem m hälsan . Om han också försökte ragga upp tjejer på sina natt körnings så hamnar han definitivt i ” rätt fack så att säga . Det finns alla sorters mördare , men i de flesta fall när det gäller mord på en som inte tillhör ens närmsta släkt / omkrets så är det i många fall just denna sort av person . En som inte gjort stort väsen av sig utan setts som lite konstig och med ett väldigt begränsat umgänge . Dubbel mördare Daniel Nyqvist Jönköping … lugn kille , ensam och uppfattades som ” konstig av andra eller ” egen ” Tittar man just på sommar morden så är det nästan alltid en ensam gärningsman som som lever ett socialt utanförskaps liv .Många har jobb men uppfattas ofta som ensam och tystlåten . Gällande C så har jag bara snappat ” upp detta med kontakt m tjejer från sin bil , ensam varg och psykisk ohälsa . Blir inte förvånad om han äger en dator att den innehåller sex filmer med grovt innehåll . Är det rätt gärningsman så kommer såklart allt sånt fram om det är så . Och ja självklart spekulerar även jag bara som alla andra här 🤔
Jag håller med om att det är vanligt, men DN, knivmördade och lämnade offren helt synliga likaså Anders E, som dock försökte dölja sitt andra mord med sitt panikartade beteende.
Ulf Ohlsson också, men ingen av dessa var så noga om kropparna skulle hittas eller inte, de brydde sig inte nämnvärt . Det tycks denna mördare gjort? Dessutom så har det inte varit fler ouppklarade förvinnande/mord i närheten av Mariestad mig veterligen runt tiden H försvann? Så att GM är seriemördare är nog uteslutet?
Citera
2021-09-04, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nu vet vi inte vem som är/var gm (än) och inte hur han/de tänkte. Men skulle han/de ha planerat "något", så vore det inte smart att åka till skogsdungen - så nära Helenas hem - utan föra henne någon annanstans. Så det kan ha varit så att gm släppt av henne vid skogsstigen, gjort ett närmande, fått ett "Nej!" och att detta (eller något annat) utlöst något fatalt.

Frågan är - om Helena fick skjuts - varför hon steg av där och inte vid hemmet. Det senare hade varit mer bekvämt för henne. Ville hon gå sista biten för att få luft? Kom gm med någon ursäkt att han skulle till efterfest på Ekudden, och att hon därför var tvungen att hoppa ur bilen där? Ville hon inte bli skjutsad ända hem, för att hon inte ville bli sedd - och förknippad - med denne kille? Något annat?

Ja, att ha en sådan sinnesnärvaro i en sådant panikartad (?) situation...

Önskar att man visste mer. Om man visste vem gm är/var, så kanske det skulle kunna ge en liten hint om hur denne/de tänkte. Åtminstone en liten, liten del.

Bra och intressanta frågor. Hur mycket omväg skulle det ha varit att skjutsa henne hela vägen hem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in