2021-09-03, 15:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Problemet är att CL (om han nu kände till HA och gensköt henne) kom körandes inne på cykelvägen ca 02:30 och observerades då av killarna i bilen på Hällristningsvägen. Sen lämnade CL platsen 15 min. senare. Finns det någon möjlighet att han på den tiden kan ha hunnit med allt?

1. Invänta HA (om han nu såg henne i slutet av bron t.ex?) och hur många minuter tog det i sånt fall? 5 min? Kl. är då ca 02:35.

2. Han ska därefter attackera HA, en kamp på liv och död ska utspela sig där CL förmodligen stryper HA tills hon dör el. blir medvetslös. 5-7 min? Kl. är då ca. 02:42.

3. Därefter ska han förflytta HA's kropp, bära den x antal meter, lasta in den i bagageutrymmet och dessutom hinna med att slänga skorna åt varsitt håll en bra bit bort längs med stigen. Hur lång tid kan det här tänkas ta? 5 min åtminstone. Kl. är då runt, ca 22:47, sen får man kanske lägga på ytterligare nån minut. Men visst, CL skulle hinna göra allt detta på 20 min, det är inte omöjligt. Men det blir ruskigt tight med tiden här.

Det stora problemet med det här scenariot är att bråket, den skrikande och gråtande kvinnan, bildörren som slås igen m.m. som Hanna vittnade om utspelade sig tidigare, någonstans i tidsspannet 02:15-02:25. Jag ser det som osannolikt att det Hanna uppfattade inte skulle ha någo med mordet att göra, det hade det. Men frågan är vad i hennes vittnesmål som faktiskt stämmer överrens med verkligheten och inte är fantasifoster eller efterkonstruktioner?

I mitt scenario där CL kommer i bilen på Ekuddenvägen, får syn på HA vid ca 02:20 och tar kontakt, där fungerar det att "lägga över" Hanna's uppgifter och man får då båda tidsaxlarna att passa in i varandra hyfsat bra.

Det gör att teorin om att CL fick syn på Helena, att han redan visste vart hon skulle, att han gensköt henne och väntade in henne vid lekparken inte alls håller, det blir osannolikt, eftersom inget passar in.

Gm behöver inte ha åkt in cykelvägen för att genskjuta Helena, utan kan ha åkt runt för att hämta kroppen. Men han/de bör ha haft lokalkännedom, för det är inte säkert att en "utomstående" hade vetat om cykelvägen och att det gick att åka från skogsstigen vid Ekuddenvägen lite norrut, för att sedan ta in till vänster och komma till lekplatsen/där stigen slutade.

Enligt bartendrar på Statt bad Helena om ett glas vatten efter att baren stängt (vilket den borde ha gjort vid kl. 02 eller plus minus någon minut). Om vi säger att Helena fick sitt vatten (som hon också erbjöd två okända män) samt, har jag för mig, frågat några kompisar om någon av dem skulle åt hennes håll, så bör inte klockan ha varit tidigare än åtminstone runt 02.05. Sedan tar det någon minut att ta sig till utgången, prata några ord med BW samt ev. någon mer. Jag skulle tro att Helena därför kom iväg först omkring kl. 02.10. För att sedan "Hannas" vittnesmål ska stämma, så skulle Helena ha befunnit sig vid skogsstigen ca 5-10 minuter senare. Då bör hon ha fått skjuts, för inte skulle hon väl ha kunnat gå hela sträckan från Statt till skogsdungen på den korta tiden? (Ni med lokalkännedom får gärna kommentera detta.)

Om Helena skulle ha gått hela vägen (själv eller med sällskap) - och om vi ponerar att hon gick från Statt ca. kl. 02.10 - när skulle hon ha varit framme vid skogsstigen då? Ungefär kl. 02.25-02.30? Då faller "Hannas" vittnesmål. För att "Hanna" ska ha rätt, borde Helena ha fått skjuts alternativt ha gått tidigare (vilket motsäges av bartendrarnas vittnesmål om att Helena bad om ett glas vatten efter stängning).

Jag tror att "Hanna" hörde det hon hörde - MEN jag är inte säker på att hon:

* hörde just Helena
* hörde detta just natten mot söndagen
* hade exakt koll på tiden

Varför?

* Om hon är säker på att det var just Helena hon hörde, då borde hon ha känt igen rösten den natten. Nu tog det några dagar - och hon hade nu fått reda på att Helena hade försvunnit - innan hon "visste" att det var just Helena hon hörde. Om hon nu var säker på att känna igen Helenas röst, varför ringde inte en klocka direkt, om så bara att hon tyckte sig känna igen en välbekant röst?
* Enligt personer som själva brukade befinna sig på Ekuddenvägen under denna period, så hände det att folk inte sällan skrek, tjoade, ropade osv. På den tiden (till skillnad från i dag) brukade det tydligen vara en hel del trafik och ljud nattetid; folk som skulle på efterfest, till badet osv. Det kan i princip ha varit vilket bråk mellan ungdomar som helst.
* Det är svårt att bedöma rätt klockslag, när man är nyvaken och inte har en direkt referenspunkt. "Hanna" sade sig ha sovit en stund och vaknat vid kl. 02 eller strax därefter. Då tittade hon på klockan. Efter det bredde hon väl en macka eller skorpa och drack något till det. Jag har också för mig att hon ska ha tittat till katten (någon som minns om det var så?), tagit med hunden och gått ut ev. något mer. (Man kanske går på toaletten efter att ha sovit en stund?) När man är nyvaken kan det ta längre tid att få saker gjorda. Dessutom har uppgifter sagt att hon inte direkt "spottade i glaset". Jag vet inte hur det var med den saken. Någon som vet om hon druckit den kvällen? I så fall kan tidsbedömningen ha varit sämre. Inledningsvis sade "Hanna" att hon var ute mellan två klockslag. En tid senare var hon "säker" på ett nytt tidsspann. Vad gjorde att hon bestämde sig för det senare?
* "Hanna" reagerade inte direkt på att hon förrförra natten hört "tumultet", när polisen på måndagskvällen knackade på och frågade om hon hört något. Först dagar senare, och efter diskussioner med maken som under natten mot söndagen inte befann sig i hemmet, blev hon säker på vilken natt det hade skett. Och att det var just Helena hon hade hört, eftersom hon så väl kände igen hennes röst.

Om man bortser från "Hannas" vittnesmål (då det skulle ha kunnat vara någon annan än Helena som skrek), så blir fältet öppnare för andra scenarion.

Jag utgår inte ifrån att det måste ha varit CL som var gm här. Inte heller att "Hanna" skulle ha kunnat göra en korrekt observation, eller att brovittnen pekat ut just Helena och inte enbart hennes (?) byxor. Inte mycket är 100%-igt i detta fall. Ta bort en liten del, och helt nya scenarion kan anas.
Citera
2021-09-03, 15:58
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Gm behöver inte ha åkt in cykelvägen för att genskjuta Helena, utan kan ha åkt runt för att hämta kroppen. Men han/de bör ha haft lokalkännedom, för det är inte säkert att en "utomstående" hade vetat om cykelvägen och att det gick att åka från skogsstigen vid Ekuddenvägen lite norrut, för att sedan ta in till vänster och komma till lekplatsen/där stigen slutade.

Enligt bartendrar på Statt bad Helena om ett glas vatten efter att baren stängt (vilket den borde ha gjort vid kl. 02 eller plus minus någon minut). Om vi säger att Helena fick sitt vatten (som hon också erbjöd två okända män) samt, har jag för mig, frågat några kompisar om någon av dem skulle åt hennes håll, så bör inte klockan ha varit tidigare än åtminstone runt 02.05. Sedan tar det någon minut att ta sig till utgången, prata några ord med BW samt ev. någon mer. Jag skulle tro att Helena därför kom iväg först omkring kl. 02.10. För att sedan "Hannas" vittnesmål ska stämma, så skulle Helena ha befunnit sig vid skogsstigen ca 5-10 minuter senare. Då bör hon ha fått skjuts, för inte skulle hon väl ha kunnat gå hela sträckan från Statt till skogsdungen på den korta tiden? (Ni med lokalkännedom får gärna kommentera detta.)

Om Helena skulle ha gått hela vägen (själv eller med sällskap) - och om vi ponerar att hon gick från Statt ca. kl. 02.10 - när skulle hon ha varit framme vid skogsstigen då? Ungefär kl. 02.25-02.30? Då faller "Hannas" vittnesmål. För att "Hanna" ska ha rätt, borde Helena ha fått skjuts alternativt ha gått tidigare (vilket motsäges av bartendrarnas vittnesmål om att Helena bad om ett glas vatten efter stängning).

* hörde just Helena

Varför?

* Om hon är säker på att det var just Helena hon hörde, då borde hon ha känt igen rösten den natten. Nu tog det några dagar - och hon hade nu fått reda på att Helena hade försvunnit - innan hon "visste" att det var just Helena hon hörde. Om hon nu var säker på att känna igen Helenas röst, varför ringde inte en klocka direkt, om så bara att hon tyckte sig känna igen en välbekant röst?
* Enligt personer som själva brukade befinna sig på Ekuddenvägen under denna period, så hände det att folk inte sällan skrek, tjoade, ropade osv. På den tiden (till skillnad från i dag) brukade det tydligen vara en hel del trafik och ljud nattetid; folk som skulle på efterfest, till badet osv. Det kan i princip ha varit vilket bråk mellan ungdomar som helst.
* Det är svårt att bedöma rätt klockslag, när man är nyvaken och inte har en direkt referenspunkt. "Hanna" sade sig ha sovit en stund och vaknat vid kl. 02 eller strax därefter. Då tittade hon på klockan. Efter det bredde hon väl en macka eller skorpa och drack något till det. Jag har också för mig att hon ska ha tittat till katten (någon som minns om det var så?), tagit med hunden och gått ut ev. något mer. (Man kanske går på toaletten efter att ha sovit en stund?) När man är nyvaken kan det ta längre tid att få saker gjorda. Dessutom har uppgifter sagt att hon inte direkt "spottade i glaset". Jag vet inte hur det var med den saken. Någon som vet om hon druckit den kvällen? I så fall kan tidsbedömningen ha varit sämre. Inledningsvis sade "Hanna" att hon var ute mellan två klockslag. En tid senare var hon "säker" på ett nytt tidsspann. Vad gjorde att hon bestämde sig för det senare?
* "Hanna" reagerade inte direkt på att hon förrförra natten hört "tumultet", när polisen på måndagskvällen knackade på och frågade om hon hört något. Först dagar senare, och efter diskussioner med maken som under natten mot söndagen inte befann sig i hemmet, blev hon säker på vilken natt det hade skett. Och att det var just Helena hon hade hört, eftersom hon så väl kände igen hennes röst.

Om man bortser från "Hannas" vittnesmål (då det skulle ha kunnat vara någon annan än Helena som skrek), så blir fältet öppnare för andra scenarion.

Jag utgår inte ifrån att det måste ha varit CL som var gm här. Inte heller att "Hanna" skulle ha kunnat göra en korrekt observation, eller att brovittnen pekat ut just Helena och inte enbart hennes (?) byxor. Inte mycket är 100%-igt i detta fall. Ta bort en liten del, och helt nya scenarion kan anas.

Osäker på hur det är formulerat i förstahandskällan (förhör/dyl.), men det kan väl vara så att baren stänger innan själva stället? Alltså, "sista rundan", och så stänger baren för att folk ska kunna dricka upp och sedan komma ut lagom till stängning.
Citera
2021-09-03, 15:59
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jag är inne på en liknande linje som du är. OM CL är/var gm, så tror jag inte att han har gått med Helena på bron. Då har han antingen plockat upp Helena i sin bil alternativt "tagit" henne, när hon hunnit till skogsstigen/skogsdungen. Korsningen Österlånggatan/Kungsgatan är ett alternativ. I Efterlyst (-96?) togs detta upp, och att Helena skulle ha setts stiga in i en bil där. Ett par vittnen skulle ha sett henne, men om de vittnesobservationerna gäller än i dag, det vet jag inte.

Jag tror att att brovittnena kan finnas, MEN jag har aldrig varit säker på att det verkligen var Helena de såg. Den uppfattningen jag har fått, är att de inte pekat ut/känt igen Helena, utan att de beskrivit hennes byxor. Hade de känt/känt igen Helena och de kanske hejat på varandra, då hade det varit en annan sak. Men för mig är det fortfarande osäkert. Därmed inte sagt att det kan ha varit Helena.
Om Helena frivilligt hoppat in i bilen, så verkar det ju som GM, åtminstone i början verkat haft för avsikt att skjutsa hem henne helskinnad, då allt verkar hänt i närheten av hennes hem.
Sen har något gått fel och meningsskiljaktigheter uppstått dem emellan?
Otroligt hur GM sedan kunde ha sån sinnesnärvaro att frakta och gömma kroppen, helt själv, då allt var oplanerat!
Citera
2021-09-03, 16:03
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Osäker på hur det är formulerat i förstahandskällan (förhör/dyl.), men det kan väl vara så att baren stänger innan själva stället? Alltså, "sista rundan", och så stänger baren för att folk ska kunna dricka upp och sedan komma ut lagom till stängning.

Ja, så kan det vara. Bartendrarna uttryckte sig dock inte närmare än att Helena bad om ett glas efter att baren stängt, i tidningsartikeln.
Citera
2021-09-03, 16:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Om Helena frivilligt hoppat in i bilen, så verkar det ju som GM, åtminstone i början verkat haft för avsikt att skjutsa hem henne helskinnad, då allt verkar hänt i närheten av hennes hem.
Sen har något gått fel och meningsskiljaktigheter uppstått dem emellan?
Otroligt hur GM sedan kunde ha sån sinnesnärvaro att frakta och gömma kroppen, helt själv, då allt var oplanerat!

Nu vet vi inte vem som är/var gm (än) och inte hur han/de tänkte. Men skulle han/de ha planerat "något", så vore det inte smart att åka till skogsdungen - så nära Helenas hem - utan föra henne någon annanstans. Så det kan ha varit så att gm släppt av henne vid skogsstigen, gjort ett närmande, fått ett "Nej!" och att detta (eller något annat) utlöst något fatalt.

Frågan är - om Helena fick skjuts - varför hon steg av där och inte vid hemmet. Det senare hade varit mer bekvämt för henne. Ville hon gå sista biten för att få luft? Kom gm med någon ursäkt att han skulle till efterfest på Ekudden, och att hon därför var tvungen att hoppa ur bilen där? Ville hon inte bli skjutsad ända hem, för att hon inte ville bli sedd - och förknippad - med denne kille? Något annat?

Ja, att ha en sådan sinnesnärvaro i en sådant panikartad (?) situation...

Önskar att man visste mer. Om man visste vem gm är/var, så kanske det skulle kunna ge en liten hint om hur denne/de tänkte. Åtminstone en liten, liten del.
Citera
2021-09-03, 16:25
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

* hörde just Helena

Varför?

Enligt GW i Veckans Brott lämnade Helena torget 02:05. Om hon promenerade hem var hon framme vid kohagen ca 02:20, det passar perfekt in i scenariot.

Med CL som gärningsman behöver man inte fler alternativa scenarion.
Citera
2021-09-03, 16:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Nu vet vi inte vem som är/var gm (än) och inte hur han/de tänkte. Men skulle han/de ha planerat "något", så vore det inte smart att åka till skogsdungen - så nära Helenas hem - utan föra henne någon annanstans. Så det kan ha varit så att gm släppt av henne vid skogsstigen, gjort ett närmande, fått ett "Nej!" och att detta (eller något annat) utlöst något fatalt.

Frågan är - om Helena fick skjuts - varför hon steg av där och inte vid hemmet. Det senare hade varit mer bekvämt för henne. Ville hon gå sista biten för att få luft? Kom gm med någon ursäkt att han skulle till efterfest på Ekudden, och att hon därför var tvungen att hoppa ur bilen där? Ville hon inte bli skjutsad ända hem, för att hon inte ville bli sedd - och förknippad - med denne kille? Något annat?

Ja, att ha en sådan sinnesnärvaro i en sådant panikartad (?) situation...

Önskar att man visste mer. Om man visste vem gm är/var, så kanske det skulle kunna ge en liten hint om hur denne/de tänkte. Åtminstone en liten, liten del.
Helt rätt vi vet inte än vem GM eller Gmännen är. Jag börjar mer och mer tro på att de faktiskt var två Gmän?

Sen att hon släpptes av just där, kan ju också vara för att Helena inte ville visa var hon bodde, för chauffören?
Citera
2021-09-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Dock framgår ju inte detta från de offentliga förhör som man kan läsa. Kommer inte detta från en användare i tråden som sägs ha ringt upp "Hanna" flera år efteråt.

Det är mycket möjligt att hon hört detta. Kan förövaren sett Hanna från bilen och vänt, för att sedan återkomma några minuter senare när kusten är klar? (Man kan ju faktiskt se in till Vikingavägen från Ekuddenvägen, oklart om man kunde det på den tiden, men förmodar att det kan ha varit möjligt, även om ingången till cykelvägen kan ha gjorts om något, men den gick in ungefär på samma ställe redan då)
Jo, användaren Gatsten har pratat med "Hanna", runt 2010 ge och ta något år.
Hon befann sig heller inte på Vikingavägen utan på cykelvägen i riktning mot lekplatsen. Har väldigt svårt att tro att hon skulle synts från Ekuddenvägen i den positionen hon hade, men det kan inte uteslutas utan att kontrollera.
Cykelvägen har samma sträckning idag förutom de sista metrarna som krökts om, ja.
Citera
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två GM?

Citat:
Helt rätt vi vet inte än vem GM eller Gmännen är. Jag börjar mer och mer tro på att de faktiskt var två Gmän?

Sen att hon släpptes av just där, kan ju också vara för att Helena inte ville visa var hon bodde, för chauffören?

Det har jag faktiskt misstänkt hela tiden ända sedan jag läste om detta fall i media 1992.

En som var den drivande och en följare.
Citera
Medlem
Citat:
Som sagt, stämmer inte tidsaxlarna plocka bort det i Hanna's vittnesmål som inte passar in, alt. flytta det någon minut tidsmässigt. Det som skedde skedde inom en tidsram som sträcker sig från ca 02:20 fram till ca 02:45.

Bilen körde in på cykelvägen runt ca 02:30 observerades av killarna och då var Hanna borta.
Då hörde hon inte heller slutet på bråket menar du? Och inga bildörrar? För faktum kvarstår; hade bilen som befann sig på Ekuddenvägen åkt direkt därifrån in mot lekplatsen så hade Hanna blivit påkörd/förbikörd.
Citera
2021-09-03, 16:49
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Som sagt, stämmer inte tidsaxlarna plocka bort det i Hanna's vittnesmål som inte passar in, alt. flytta det någon minut tidsmässigt. Det som skedde skedde inom en tidsram som sträcker sig från ca 02:20 fram till ca 02:45.

Bilen körde in på cykelvägen runt ca 02:30 observerades av killarna och då var Hanna borta.

Såg efterlyst med GW 2014 där säger han att Helena observerades vid torget 2.30
Citera
2021-09-03, 17:17
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

En eller två gm tror jag på, inte tre, för three´s a crowd. OM CL skulle visa sig vara gm, så tror jag att han var själv. Om han även -92 var den enstöring han beskrivs som i dag, så var han sannolikt ensam. Ser man på liknande fall, så "arbetar" inte sällan sådana gärningsmän själva, som exempelvis Anders Eklund, Ulf Olsson. Dessa ansträngde sig dock inte för att gömma sina offer allt för väl. (Vad vi vet.) Var gm två, så kanske det var lättare? Speciellt om det fanns en koppling mellan gm och - i detta fall - Helena.

Ett fordon, om inte inledningsvis, så åtminstone vid "bortförandet". I det här fallet, sannolikt inledningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in