2021-09-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Finns ingenting som säger att hon skulle gått med skorna i handen, vad fick du det ifrån, något bad lr strandpromenad hanns knappast med. Hon kom direkt från Stadt, antingen gåendes lr möjligen med bil, till Ekuddenvägen o stigens början där GM sannolikt angrep henne.
Tror inte hon sparkat av sig skorna
Citera
2021-09-03, 22:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt bartendrar på Statt bad Helena om ett glas vatten efter att baren stängt (vilket den borde ha gjort vid kl. 02 eller plus minus någon minut). Om vi säger att Helena fick sitt vatten (som hon också erbjöd två okända män) samt, har jag för mig, frågat några kompisar om någon av dem skulle åt hennes håll, så bör inte klockan ha varit tidigare än åtminstone runt 02.05. Sedan tar det någon minut att ta sig till utgången, prata några ord med BW samt ev. någon mer. Jag skulle tro att Helena därför kom iväg först omkring kl. 02.10. För att sedan "Hannas" vittnesmål ska stämma, så skulle Helena ha befunnit sig vid skogsstigen ca 5-10 minuter senare. Då bör hon ha fått skjuts, för inte skulle hon väl ha kunnat gå hela sträckan från Statt till skogsdungen på den korta tiden? (Ni med lokalkännedom får gärna kommentera detta.)

Nja om stadt stängde 02:00 bör baren ha stängt 01:45. Helena bad då om ett glas vatten, låt säga 01:50 och gjorde sig sedan redo att gå hem. Det är inte omöjligt att hon börjar gå hemåt redan vid 02:00-02:05 och att hon kommer fram till kohagen vid 02:15- 02:20.

Att Helena skulle ha fått skjuts av vänner betvivlar jag starkt. Hade hon fått skjuts hade dom givetvis kört henne hela vägen så hon kom hem tryggt och säkert. Inte fasen hade dom sagt: Du får hoppa av här vid kohagen och ta skogsstigen hem mitt i natten.. muhahaha.. nä det fullständigt osannolikt faktiskt.
Citera
2021-09-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nja om stadt stängde 02:00 bör baren ha stängt 01:45. Helena bad då om ett glas vatten, låt säga 01:50 och gjorde sig sedan redo att gå hem. Det är inte omöjligt att hon börjar gå hemåt redan vid 02:00-02:05 och att hon kommer fram till kohagen vid 02:15- 02:20.

Att Helena skulle ha fått skjuts av vänner betvivlar jag starkt. Hade hon fått skjuts hade dom givetvis kört henne hela vägen så hon kom hem tryggt och säkert. Inte fasen hade dom sagt: Du får hoppa av här vid kohagen och ta skogsstigen hem mitt i natten.. muhahaha.. nä det fullständigt osannolikt faktiskt.
Fast tydligen så gick dom den stigen hem efter utekvällar , men har med tänkt att skulle hon verkligen valt att gå stigen hem efter 2 på natten , jag har gått där på dagen och det är ju inte direkt jämn mark och då 92 var det mer tät vegetation hm tveksamt tycker jag . Då fanns inga mobillampor osv .
Citera
2021-09-03, 22:43
Medlem
Bendis avatar
Citat:

Haha det hade ju varit härliga vänner det! Bra poäng, att om någon körde henne i bil så var det den personen som sedan fick henne att försvinna. Vem som helst annars hade sett till att hon kom hem
Citera
2021-09-03, 22:44
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Tror inte hon sparkat av sig skorna

Nä, kanske inte så som de hittades iaf. Hon kan ha tappat dem vid flykt lr att de åkte av vid handgemäng med GM lr då GM skulle flytta på kroppen. Det troligaste bör varit att de då hamnade på lr I stigens absoluta närhet varvid GM sedan kastade in dem ganska långt in i snåren. Om hon nu i alla fall skulle haft skorna i händerna så tror jag att hon bara skulle släppt dem rakt ner då problemen började.
Citera
2021-09-03, 22:54
Medlem
Den här stigen som skorna hittades på, var det en stig som många använde vid denna tiden?
Tänker om någon kommit gåendes senare på natten eller nästa dag, och hittade ett par skor och tänker åh va kul dessa slänger vi in i buskarna så inte ägarinnan hittar dem igen…Lite som ett pojkstreck.
Tänker att det hade man ju aldrig vågat erkänna när det blev känt att kvinnan som ägde dem försvann..

Det jag menar är att det behöver ju varken vara GM eller HA som kastat in dem..
Citera
2021-09-03, 22:57
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Fast tydligen så gick dom den stigen hem efter utekvällar , men har med tänkt att skulle hon verkligen valt att gå stigen hem efter 2 på natten , jag har gått där på dagen och det är ju inte direkt jämn mark och då 92 var det mer tät vegetation hm tveksamt tycker jag . Då fanns inga mobillampor osv .

Ja man var väl mer naiv på den tiden. Känns dock konstigt med skjuts om det inte är hela vägen hem. Det är ju ingen lång extra sträcka det handlar om från kohagen till föräldrahemmet och Helena lär knappast ha hojtat till i bilen: "stanna här"! "Jag vill gå skogsstigen ensam den sista biten".

Nej jag tror inte HA fick skjuts om CL är GM.
Citera
2021-09-03, 23:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Haha det hade ju varit härliga vänner det! Bra poäng, att om någon körde henne i bil så var det den personen som sedan fick henne att försvinna. Vem som helst annars hade sett till att hon kom hem

Precis, så är det.
Citera
2021-09-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ja man var väl mer naiv på den tiden. Känns dock konstigt med skjuts om det inte är hela vägen hem. Det är ju ingen lång extra sträcka det handlar om från kohagen till föräldrahemmet och Helena lär knappast ha hojtat till i bilen: "stanna här"! "Jag vill gå skogsstigen ensam den sista biten".
Så tänker jag med , är det skjuts så är det hela vägen . Tror inte hon gått in på stigen själv ju mer jag tänker på det . Möjligtvis tillsammans med nån . Den rakaste och närmaste vägen förutom Stigen är att gå förbi nedfarten till Ekudden och fortsätta rakt fram ca 100 m längre bort och gå ner höger så är hon nere på sin cykelbana,Det skulle vara väldigt intressant att höra vad Gabriella el Ulrika tror om att Helena skulle valt o gå stigen på natten ensam .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-03 kl. 23:16.
Citera
2021-09-03, 23:08
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Den här stigen som skorna hittades på, var det en stig som många använde vid denna tiden?
Tänker om någon kommit gåendes senare på natten eller nästa dag, och hittade ett par skor och tänker åh va kul dessa slänger vi in i buskarna så inte ägarinnan hittar dem igen…Lite som ett pojkstreck.
Tänker att det hade man ju aldrig vågat erkänna när det blev känt att kvinnan som ägde dem försvann..

Det jag menar är att det behöver ju varken vara GM eller HA som kastat in dem..

Det mesta är möjligt i teorin. Jag tror väl iofs att det hade kommit fram om någon hittat dom och det senare kom fram att de tillhörde Helena. Hade jag gjort det så hade jag definitivt berättat för mina föräldrar. Det skulle i så fall förmodligen skett tidigt på söndag fm. Vänner o syster var ju ganska tidigt ute o letade.
Citera
2021-09-03, 23:20
Medlem
Att det var en ensam gärningsman tror jag absolut på . I de flesta liknande fall som detta och enligt statistiken är förövaren ensam . Anders Eklund , Nerjus B , Ulf Olsson och många fler . Sedan går man 30 år tillbaka så var grupp våldtäkt väldigt sällsynta mot för i dag sorgligt nog ( ja om detta överfall var av sexuell handling som man förmodar kanske anser ) Vad detta beror på låter jag var och en tänka som de vill om 🤔 C låter som den personen som jag gissar en profilerare skulle säga passar in som en potentiell gärningsman ? nu tänker jag honom som ensam , ett mående som försämrats och även om han ägnade sin ” ensamtid åt att köra runt nattetid och ” kolla in tjejer . Är det inte denna C så tror jag det blir svårt att lösa detta , men att få fram bevis utan kropp efter drygt 30 år kräver mycket av kalla fall och tvivlar på att han är villig att öppna munnen om han är den skyldige när han klarat sig så här långt . Straffet ? Utan kroppen tvivlar jag att han blir dömd mer än för griftesbrott . Att mannen är i riktigt dåligt skick ( enligt tidningar / polis ) så är han tydligen i ett sånt skick att han kan förneka brottsmisstanke och stå på sig …. det rimmar liiiite dåligt med en människa som är psykiskt och fysiskt dålig 🤔 men alla har väl en inre styrka att plocka fram när vi blir trängda kallas väl självbevarelsedrift.
Citera
2021-09-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ja egentligen, men blir osäker nu när du (som jag uppfattat som en som har bra koll på stan) föreslår att den funnits längre.
Jo det är sant, det gick en cykelväg på vänstersidan ut mot ekudden. Om jag inte minns fel så gick det även in en liten grusväg i vinkel in på högersidan där det också var ganska tät sly. Minns inte exakt var, men var nog inte långt från där stigen går in. Borde vara utmärkt på någon gammal karta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in