2021-09-07, 12:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Tycker bara att det kan bli lite väl långskott emellanåt. Snart har väl halva mariestads invånare blivit uthängda som misstänkta trots att de då är oskyldiga. Tråkigt för dom.

Desto bättre om Kalla Fall är rätt ute nu då, så vi får ett slut på det här.
Citera
2021-09-07, 12:27
Medlem
Helt klart. Sådana här fall kan ligga som en blöt filt över många. Viktigt att rätt gärningsman torskar.
Citera
2021-09-07, 12:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Är jag den enda som tycker det är synnerligen obehagligt att en skötsam familjefar i Kramfors pekas ut som inblandad i ett mord utan att det finns ett iota som talar för det?

Han kan inte ens bindas till Mariestad natten i fråga. Hade det funnits någon som helst bevisning hade han rimligen anhållits eller häktats samtidigt med CL. Och CL finns det heller ingen känd bevisning mot, inte ens det som krävs för att klättra över tröskeln till häktning.
Citera
2021-09-07, 13:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Är jag den enda som tycker det är synnerligen obehagligt att en skötsam familjefar i Kramfors pekas ut som inblandad i ett mord utan att det finns ett iota som talar för det?

Han kan inte ens bindas till Mariestad natten i fråga. Hade det funnits någon som helst bevisning hade han rimligen anhållits eller häktats samtidigt med CL. Och CL finns det heller ingen känd bevisning mot, inte ens det som krävs för att klättra över tröskeln till häktning.

Du har inte hela bilden.
Det här sker givetvis inte av en slump, det finns saker du inte känner till som gör att det finns anledning att gå ut med det här just nu.
Citera
2021-09-07, 13:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Du har inte hela bilden.
Det här sker givetvis inte av en slump, det finns saker du inte känner till som gör att det finns anledning att gå ut med det här just nu.
Om du har en ”bild” som motiverar att hänga ut en person med namn*, arbetsplats och bostadort så tycker jag att du skall ta fram det först.

Vad vi alla med säkerhet vet är att den omhuldade Kalla Fall-gruppen inte ens fått fram bevisning som räcker till häktning för CL. Så vad gör att du tycker det är försvarbart att anklaga en ytterligare person som såvitt känt inte förekommer i utredningen öht?

Och vad ”sker givetvis inte av en slump”? Ditt uthängande av PL som misstänkt mördare?

*) med tanke på domen mot Lambertz-kvinnan så tänker jag att en del inlägg i tråden tangerar förtal. Men jag är inte jurist.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-07 kl. 13:40.
Citera
2021-09-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Bartendern har i förhör sagt att 2 män rörde sig i bakgrunden till Helena innan stängningsdags , Helen gav tom med dessa okända män sitt vatten . Gw har sagt från dag ett att Helen klev in i bil nära torget . Hanna hör 2 män o en kvinna . Det finns så mycket som stämmer att det inte går att bortse ifrån . Långt ifrån fantasier som du tror.

Vad som stämmer är vad vi vet säkert. Senaste trovärdiga observationen av Helena tycks vara på torget.
Vem är bartendern. Sa han något om hur många andra som fanns i "bakgrunden"?
Två ungdomar, sannolikt cirka 20 år, sitter i en bil på Hällristningsvägen med uppsikt mot vändplatsen och cykelvägen. Exakt var de har sin bil är inte klart, men inte långt ifrån lekplatsen. De ser en bil 20.30 och sedan kommer den tillbaka 5-15 minuter senare. Borde de inte rapportera illvrål och skrik, samt bråk också? Det som Hanna efter några förhör säger sig ha hört?

Att inte bli igenkänd av en okänd bartender. Att dricka vatten. Det är inget som "stämmer" för att påstå att två bröder planerar en gruppvåldtäkt. Ren fantasi.
Citera
2021-09-07, 13:40
Medlem
Citat:
Det går inte att det går att kolla upp om PL fanns i stan, inte ens för Kalla Fall i dagsläget.

Hurså, det är väl bara att fråga om hans alibi och kolla om det stämmer. Eftersom du vet vem han är kan du ju ringa och fråga honom.

Citat:
Ja det är klart att Kalla Fall har CL's vittnesmål och han har säkert sagt att han åkte runt ensam med bilen den kvällen. Jag är övertygad om att CL skyddar sin bror, det är ju självklart annars skulle ju allt kunna uppdagas av polisen förstår du väl.

För att vara övertygad om att CL skyddar sin bror måste du först vara övertygad om att de är skyldiga till något. Men som du förstår finns det ingenting som polisen har på dem för att övertyga en domstol om att de ska häktas inför rättegång. Alltså kan vi konspirera om vad som helst, t ex att det är två poliser som gjort något och sedan villar bort utredningen. Att man var i Mariestad den kvällen, eller överhuvudtaget att man var i livet och hade anknytning till Mariestad, tycks vara tillräckligt för att omfattas av konspirationsfantasier.

Jag tror inte brottsplatsen var på cykelvägen. Allt där tror jag är planerat. Kroppen måste hittas innan någon kan häktas, tror jag.
Citera
2021-09-07, 13:41
Medlem
Citat:
Varför inte?

Nej CL var en udda enstöring som inte umgicks med folk på det sättet. Han var en ensamvarg, förmodligen helt utan social umgänge och vänner.

Att han är det nu framgår av mediarapporteringen, men finns det något tecken på att han var sådan då 1992?
Citera
2021-09-07, 13:45
Medlem
Citat:
Du har inte hela bilden.

Känner du till att det finns saker som vi andra inte vet? Och som gör att det finns anledning för dig att peka ut PL som medgärningsman?

Eller spekulerar du bara att det finns saker som du OCH vi inte vet?
Citera
2021-09-07, 13:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Känner du till att det finns saker som vi andra inte vet? Och som gör att det finns anledning för dig att peka ut PL som medgärningsman?

Eller spekulerar du bara att det finns saker som du OCH vi inte vet?

Ja givetvis.
Citera
2021-09-07, 13:59
Medlem
Citat:
Vad som stämmer är vad vi vet säkert. Senaste trovärdiga observationen av Helena tycks vara på torget.
Vem är bartendern. Sa han något om hur många andra som fanns i "bakgrunden"?
Två ungdomar, sannolikt cirka 20 år, sitter i en bil på Hällristningsvägen med uppsikt mot vändplatsen och cykelvägen. Exakt var de har sin bil är inte klart, men inte långt ifrån lekplatsen. De ser en bil 20.30 och sedan kommer den tillbaka 5-15 minuter senare. Borde de inte rapportera illvrål och skrik, samt bråk också? Det som Hanna efter några förhör säger sig ha hört?

Att inte bli igenkänd av en okänd bartender. Att dricka vatten. Det är inget som "stämmer" för att påstå att två bröder planerar en gruppvåldtäkt. Ren fantasi.
Bartendern är inte okänd han är ju förhörd av polis , däremot är killarna som Helena gav sitt vatten till okända för bartendern som säger sig känna till dom flesta som var där , liten stad där alla känner alla . Killarna i bilen sitter och lyssnar på musik i bilen , och hör väl inget pga det ? Inte så konstigt . Du verkar vara emot detta scenario väldigt mycket ? Varför ? Vem har sagt att det är en gruppvåldtäkt ? Ingen
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-07 kl. 14:10.
Citera
2021-09-07, 14:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Hurså, det är väl bara att fråga om hans alibi och kolla om det stämmer. Eftersom du vet vem han är kan du ju ringa och fråga honom.

Mm.. vad är vitsen med det? Extremt korkat förslag.

Citat:
För att vara övertygad om att CL skyddar sin bror måste du först vara övertygad om att de är skyldiga till något. Men som du förstår finns det ingenting som polisen har på dem för att övertyga en domstol om att de ska häktas inför rättegång. Alltså kan vi konspirera om vad som helst, t ex att det är två poliser som gjort något och sedan villar bort utredningen. Att man var i Mariestad den kvällen, eller överhuvudtaget att man var i livet och hade anknytning till Mariestad, tycks vara tillräckligt för att omfattas av konspirationsfantasier.

Vad bra att du vet att det är så och har förmedlat det, då kan du ju vara tyst nu. Vi får snart se vem som har rätt.

Citat:
Jag tror inte brottsplatsen var på cykelvägen. Allt där tror jag är planerat. Kroppen måste hittas innan någon kan häktas, tror jag.

Kroppen kommer snart att hittas det är jag övertygad om.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-07 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in