2021-09-10, 11:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Eeexakt!!

Några skribenter påstår hela tiden att de inte har någonting på CL och att man inte hittat något

förutom lite vittnesmål att CL haft en vit bil och raggat på några tjejer i M-stad.
Självklart har de mer. Och självklart kan de inte gå ut med vad de hittar/hittat.

Vet ej varför man inte tror på detta spåret. Kanske inte så spännande..
I mina ögon låter det helt rimligt att man inte kunnat sätta fast någon efter alla dessa år OM det nu är så att CL är GM. Totalt flugit under radarn mot vad alla tror.

Tänk ett steg längre.
Citera
2021-09-10, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Lägg ner !! I stängslet finns en öppning med trärister som man kan gå rakt in på på stigen folk går där dagligen . Jag pratar om stigen som går från ekuddenvögen till Hällristningsvägen som alltid gått där o går där fortfarande. Stigen som Helena ev ska gått på .den påverkades inte av att vägen drogs om

Jag gick dit och tittade.
Det finns många rister in till den enormt stora fårhage som skogen är idag, stängslad runtom med fårstängsel.
Ett rister finns bakom lekplatsen vid den stora gamla granen med stege i. Därifrån går det en myriad av stigar åt olika håll, de flesta djurstigar. De är fulla harlortar och annat djurbajs, som visar att människor inte gått där på ett tag. En av de dåligt upptrampade stigarna leder till ett rister mot ekuddenvägen, men det var inte där den gamla stigen mynnade ut. Jag menar att den gamla stigen mynnade vid ekuddenvägen mitt emellan ristret jag pratade om och den nya asfalterade gång och cykelvägen, som de flesta använder idag. Där den gamla stigen mynnade, finns också en skylt som berättar om skogen. Den skylten sitter innanför stängslet på ett sådant avstånd att den svårligen går att läsa ifrån vägen.
Det finns inte många kartor att hitta via google som visar hur stigen och ekuddenvägen gick förr, men det lilla som finns visar att stigen började där skylten är idag.
De flesta stigar trampade av människor finns utsatta på Eniro och lantmäteriet.
Lekplatsen är för övrigt idag en gräsbelagd allmänning som inte synes användas, men som är välklippt.
Citera
2021-09-10, 11:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Fint att du svarar åt Fighter om han skulle ha somnat. Tänker du kanske att om inläggen är i rejäl fetstil och kryddade med svordomar och invektiv så kommer din alternativa värld att bli mer trovärdig?

I det här fallet är det Kalla Fall och deras arbetshypotes om att CL är ensam GM. Det är vad uterdningen menar när man säger att ”man utgår från att han agerat ensam”, alldeles oavsett din egen tolknong av ordet ”utgår = inte vet”. Utgår” är att se som en premiss, inte en alternativ bland flera,
- Att detta är fallet är för den normalt tänkande uppenbart när man läser intervjun med Thylen där han bortförklarar Hannas vittnesmål om två personer som ekon*. Han säger alltså inte att CL kan haft medhjälpare, trots att detta skulle passa med just detta vittnesmål.
- Det är också den tolkning du själv gav i ett inlägg för bara ett par dagar sedan när du själv skrev att Kalla Fall ”kommit fram till att CL agerade ensam” (https://www.flashback.org/). Men det var förstås på den tiden du tog Hanna med ”en gruva salt” och innan du bestämde dig för att dra in CLs bror i ett scenario med två GM.

Så var finns ”lögnen”?

Någon agenda får du leta vidare efter, tillsammans med dina förvirrade konspirationsteorier om att olika skribenter skriver i maskopi. Men om du under den tiden kunde låta bli att förtala CLs bror så vore det fint. Det är nämligen hans psykiskt sjuke bror CL som är under utredning. Att det inte finns ”så många andra i tråden” kan kanske ha ett samband med att du är så fruktansvärt otrevlig, t.ex. mot Reimer som faktiskt gjort vad du aldrig gör: tagit fram relevant information till skillnad från simpelt förtal utan stöd någonstans.

Berätta gärna var jag har skrivit att CL är oskyldig. Det var kanske något du bara hittade på?

*) tyvärr åkte mina kommentarer till artikeln igår bort när mod städade bort artikeltexten i tråden.

Jag har inga förvirrade konspirationsteorier om att flera skribenter skriver i maskopi. Det finns väl inget intresse för en grupp individer att ogilla misstankarna mot CL och PL. CL är ju dessutom en psykiskt sjuk enstöring vem skulle tänkas försvara honom? Förslag? 🧐
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-10 kl. 11:29.
Citera
2021-09-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag gick dit och tittade.
Det finns många rister in till den enormt stora fårhage som skogen är idag, stängslad runtom med fårstängsel.
Ett rister finns bakom lekplatsen vid den stora gamla granen med stege i. Därifrån går det en myriad av stigar åt olika håll, de flesta djurstigar. De är fulla harlortar och annat djurbajs, som visar att människor inte gått där på ett tag. En av de dåligt upptrampade stigarna leder till ett rister mot ekuddenvägen, men det var inte där den gamla stigen mynnade ut. Jag menar att den gamla stigen mynnade vid ekuddenvägen mitt emellan ristret jag pratade om och den nya asfalterade gång och cykelvägen, som de flesta använder idag. Där den gamla stigen mynnade, finns också en skylt som berättar om skogen. Den skylten sitter innanför stängslet på ett sådant avstånd att den svårligen går att läsa ifrån vägen.
Det finns inte många kartor att hitta via google som visar hur stigen och ekuddenvägen gick förr, men det lilla som finns visar att stigen började där skylten är idag.
De flesta stigar trampade av människor finns utsatta på Eniro och lantmäteriet.
Lekplatsen är för övrigt idag en gräsbelagd allmänning som inte synes användas, men som är välklippt.
Och detta är relevant för att?
Citera
2021-09-10, 11:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Nu är det ju så att man inte ska jämföra varför en myndighet tar längre tid på sig än en annan för DNA-tester. Det blir lite som att jämföra äpplen med päron. Eller ICA med COOP, "varför står det 10 och väntar i kö på ICA när COOP inte har någon kö?

Det sker nog betydligt fler brott som behöver hjälp från NFC än vad behovet av faderskapstest är dessutom
Så kan det naturligtvis vara. Det finns ingen gräns för hur saktfärdiga ga myndigheter kan vara. Men det svåra med DNA-testning är att få fram en profil från ett spår på ett föremål eller kropp, inte att sedan jämföra denna profil med DNA-prov från olika MGM.

Det topsas bokstavligen 100-tals personer i andra kriminalfall som sedan jämförs med DNA-profilen från de spår man har, exempel på detta Haga-mannen och dubbelmordet i Linköping. Vi talar alltså om närmast ett löpande band. Man kan också jämföra med de DNA-profiler man redan har i register. Här har man en enda MGM som topsats och nu skulle man efter flera veckor inte fått svar? Därav mitt tvivel.

Edit: en möjlighet är att Thylen är helt sanningsenlig men ändå sprider en dimridå. Man kan ha fått negativt svar på om CL matchar DNA-spåret på skon från en okänd person som man hittade 2020, men att man också bett om ytterligare undersökning av skon. Då är det inte konstigt om man får vänta ett bra tag.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-10 kl. 11:48.
Citera
2021-09-10, 11:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
I Mariestads tidningen står det idag …..Polisen tror sig hittat Helena ! ( kan inte läsa hela artikeln för den är låst )

Jag påtalade nyss för 'ajnoshort' att förutsättningarna för att hitta Helena är bättre än någonsin.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-10 kl. 11:48.
Citera
2021-09-10, 11:42
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Mycket troligt att det kan vara på det viset.
Ja. Folk glömmer att det var 1992. Som var en helt annan tid. Ett bortförande hade aldrig hänt i Mariestad då och var väldigt sällsynt i Sverige överhuvvudtaget. Det var en fridfull tid utan mobiler och brott. Man kunde kliva in i en bil utan att vara orolig på samma sätt på den tiden. Så vet vi ju inte heller om Helena haft kontakt med CL tidigare på Komvux eller annat?
Citera
2021-09-10, 11:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Det står tror de har hittat Helena och Centrala vittnen kommer inte förhöras igen . De har även fått in tips . Tipset kan ju vara att någon börjat snacka 🤔 hoppas nu att tipset är rätt och Helena hittas . Knyter de ihop hela säcken nu och det tog kalla fall drygt 1 år att lösa detta så borde det satsas pengar på fler kalla fall grupper i Sverige som kan jobba med detta ? Det är många fler offer där ute som än i dag föräldrar och anhöriga inte fått ” hem . Man kan ju även fundera på hur alla som varit iblandat i detta + GW’s tankar går nu 😬 drygt 30 års grubblerier 🤔 Av någon konstig anledning så tror jag att GW teori om 2 st gärnings män kommer i slutändan va en pusselbit som fattas men det kommer ta lite tid att hitta var den ska läggas …. biten behöver bara vrida och vändas för att hamna på rätt plats .

Jag tror som du här.
Citera
2021-09-10, 12:01
Medlem
Grandpas avatar
Det står i Mariestadstidningen:
Polisen tror de har hittat Helena Anderssons mördare.
Inte att dom hittat Helena!
Citera
2021-09-10, 12:14
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Det står i Mariestadstidningen:
Polisen tror de har hittat Helena Anderssons mördare.
Inte att dom hittat Helena!

Men att de använder ordet mördare indikerar ju att de på något sätt vet att Helena är död, kan de betyda att de hittat kvarlevor tro?
Citera
2021-09-10, 12:39
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Nu är det ju så att man inte ska jämföra varför en myndighet tar längre tid på sig än en annan för DNA-tester. Det blir lite som att jämföra äpplen med päron. Eller ICA med COOP, "varför står det 10 och väntar i kö på ICA när COOP inte har någon kö?

Det sker nog betydligt fler brott som behöver hjälp från NFC än vad behovet av faderskapstest är dessutom

Thylen har i ett uttalande sagt att det inte är säkert att man går ut med svaret, kan alltså vara det också.
Citera
2021-09-10, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Men att de använder ordet mördare indikerar ju att de på något sätt vet att Helena är död, kan de betyda att de hittat kvarlevor tro?

Polisen tror att Helena blev mördad, och därför letar de efter hennes mördare, och nu tror de att de har hittat honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in