Citat:
Pilot har bevisligen ringt sin sambo strax efter kl 02:00 från en telefon automat på torget vilket gör det svårt att få in honom i skogsdungen 02:10, 02:15 med en redan parkerad bil vid ekudden. Det tar ca 15 min att gå från stats till början av skogsdungen. Min slutsats är att hon borde fått skjuts i nära förbindelse från torget från början. Di facto att Hanna vittnet inte sett bilen komma körandes på cykelvägen som observerades av andra vittnen 02:30 styrker hennes vittnes observation tidsmässigt.
Med CL som gärningsman tror jag inte att HA fick skjuts från stan. Misstänker även att "Hanna's" tidsuppfattning inte är 110% tillförlitlig.
Jag tror att det här gått till ungefär så här:
Helena lämnar stadt/torget och börjar ensam promenera hemåt ca 02:05. När hon befinner sig på Ekuddenvägen i höjd med kohagen och stigen ca 02:20 kommer CL åkandes i den mindre vita bilen (en Opel Corsa) och får plötsligt syn på Helena som är helt ensam. Han stannar till och tar kontakt med henne. Det kan tänkas att CL slugt drog nån historia, som att han letade efter sin hund för att lyckas fånga HA's intresse. Helena anar ganska snabbt oråd, kanske CL då tar tag i henne, varpå HA lyckas slita sig loss och springer in på stigen, skorna åker av i flykten, CL springer efter och är snart ikapp. Antingen slår han sen HA medvetslös eller stryper henne för att få tyst på henne så fort som möjligt. Allt det här sker väldigt snabbt, från det att CL tar kontakt med HA ute vid Ekuddenvägen till att hon ligger medvetslös alt. död inne på stigen tar det ca 10 min. CL skyndar sen ner till bilen och kör direkt in på cykelvägen för att hämta kroppen, kl. är då runt 02:30. CL iakttas när han kommer körandes inne på cykelvägen av killarna i bilen på Hällristningsvägen. Vid lekplatsen lastar han in HA i bagageutrymmet, i samband med detta faller ringarna m.m. ur fickor eller möjligen ryggsäcken. CL upptäcker att HA's skor är borta varpå han springer ner på stigen igen, hittar dom och slänger in dom i skogen åt varsitt håll. CL har bråttom därifrån och lämnar lekplatsen med en rivstart som lämnar ett avtryck. Att hämta och lasta kroppen och lokalisera skorna tog ca 15 min. Killarna i bilen på Hällristningsvägen såg sedan CL passera på nytt, den här gången körde han i motsatt riktning, kl. var då runt 02:45.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-02 kl. 19:57.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-02 kl. 19:57.