2021-09-02, 16:35
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det är ju oerhört konstigt att flera kvinnor tydligen blivit antastade av denna man, runt samma tid som Helena försvann, han fanns med i utredningen, men ansågs inte som tänkbar GM! Alltså herregud, vilka kling och klang det måste ha funnits i denna stad 1992, så skrämmande, och dessa klåpare har vi skattebetalare gött!

Ja det är verkligen hårresande! Polisen hade alltså "vidöppet mål" här redan -92 men schbblade bort allt. Istället blev det 29 års lidande för Helena's familj och närstående helt i onödan!
Citera
2021-09-02, 16:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Verkar ju inte som att det finns ett polisförhör med vittnet? Isåfall borde det väl finnas att läsa som alla andra? Det får mig att fundera på ifall det bara är ett anonymt tips som lika gärna kan vara desinformation?. Att det i tråden även skulle finnas ett till brovittne är osannolikt borde isåfall uppmärksammats i media.

Vi vet ju inte alla förhör som hållits. Jag antar att förhör har hållits med henne, men jag skulle kunna försöka ta reda på det vid tillfälle.

Att det skulle vara fråga om desinformation, det har jag svårt att tänka mig. Den här kvinnan ska - troligtvis - inte ha känt Helena, och vad jag förstår beskrivit tjejen (Helena?) utifrån byxorna.

Det jag har funderat på, är om det skulle ha kunnat röra sig om samma kvinna. Det som talar emot det, är att kvinnan som såg ett par komma gående i slutet av bron, såg två personer. Kvinnan som ska ha sett Helena (?) i början av bron, ska ha sett en ensam tjej.

Jag ska försöka kolla upp detta mer!
Citera
2021-09-02, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vi vet ju inte alla förhör som hållits. Jag antar att förhör har hållits med henne, men jag skulle kunna försöka ta reda på det vid tillfälle.

Att det skulle vara fråga om desinformation, det har jag svårt att tänka mig. Den här kvinnan ska - troligtvis - inte ha känt Helena, och vad jag förstår beskrivit tjejen (Helena?) utifrån byxorna.

Det jag har funderat på, är om det skulle ha kunnat röra sig om samma kvinna. Det som talar emot det, är att kvinnan som såg ett par komma gående i slutet av bron, såg två personer. Kvinnan som ska ha sett Helena (?) i början av bron, ska ha sett en ensam tjej.

Betydande observationer av Helena efter stadshotellet finns det inte många av. Ifall brovittnet var seriöst borde det ju finnas ett polisförhör med denne? Verkar ju inte som att det finns? I media får man snarare uppfattningen om att det är ett anonymt tips som inkom på onsdagen den 18 juni 1992. Man hade redan gått ut med Helenas klädsel på måndagen 16juni att hon hade färgglada bomullsbyxor. Tipset kan vara desinformation eller helt enkelt någon som tror eller påverkats av vad som sagts i media. Varför hörde brovittnet inte av sig efter 1992? Efter alla dessa år?? Utan polisen hittar av en slump detta tips 1998 i oseriösa slask pärmen?
Citera
2021-09-02, 17:13
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ja, ordet "otänkbar" är märkligt, om det är rätt citerat. Men det var väl den bedömning Mariestads- och/eller Skövdepolisen gjorde - av någon anledning. Nu är det Kalla fall-gruppen som gäller, och vi får hoppas att den går till botten med denna bedömning och denne man, och att den vänder på precis alla stenar.

Jag vet ingenting om pappan, eller föräldrarna överhuvudtaget. Alibi har jag inte hört något om, men det verkar ju som att polisen vet att CL har varit ute och åkt bil den aktuella kvällen/natten, så alibi från fadern eller modern under det tidsspannet borde inte finnas. Eller också har föräldrarna lämnat uppgifter, men att dessa går emot vittnesobservationerna?

Om han nu var ute och körde men ändå har alibi och totalt avskrevs så kanske han hade någon med sig i bilen? Tex en prostituerad man. Den prostituerade mannen kan ha gett honom alibi och polisen tyckte att eftersom han erkände sexköp av en man så var han ”otänkbar”.
Citera
2021-09-02, 17:23
Medlem
Citat:
Vad han menade vet nog bara han själv, men en spekulation kan vara att CL inte är "med" på samma sätt som de flesta andra av oss. Han kanske inte har adekvat verklighetsförankring i dag, inte är riktigt tillräknelig el dyl. Bara spekulationer, men uppgifter jag fått pekar åt det hållet. Om det sedan är vad advokaten syftar på, det vet jag inte.
Min tanke då, bor människor av det slaget ensamma? Är det så illa i samhället idag?
Citera
2021-09-02, 17:41
Medlem
Om de hade haft något på Classe som skulle kunna leda till fällande dom i förlängningen så hade han suttit.
Citera
2021-09-02, 17:48
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
När kom CL hem från Australien?

Strax före HA's försvinnande (enligt Omni), CL började även må psykiskt sämre runt den tidpunkten.

Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Kroppstyp och längd på CL?

CL's 2 år äldre bror verkar vara av medellängd och ha normal kroppsbyggnad. CL är förmodligen också runt medellängd och för 30 år sen hade han med största sannolikhet en normal kroppsbyggnad (i jämförelse med idag när han är 60 år).
Citera
2021-09-02, 18:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Betydande observationer av Helena efter stadshotellet finns det inte många av. Ifall brovittnet var seriöst borde det ju finnas ett polisförhör med denne? Verkar ju inte som att det finns? I media får man snarare uppfattningen om att det är ett anonymt tips som inkom på onsdagen den 18 juni 1992. Man hade redan gått ut med Helenas klädsel på måndagen 16juni att hon hade färgglada bomullsbyxor. Tipset kan vara desinformation eller helt enkelt någon som tror eller påverkats av vad som sagts i media. Varför hörde brovittnet inte av sig efter 1992? Efter alla dessa år?? Utan polisen hittar av en slump detta tips 1998 i oseriösa slask pärmen?

Den du menar nu, är det brovittne som anmälde sin observation till polisen den 18/6. Det var väl vittnesmålet som "tappades bort"? Det namn som har nämnts om detta vittne i tråden är GD. Fick precis veta att när det i Mariestad talas om brovittnet, då är det GD som avses.

Sedan ska det finnas ett annat vittne också.
Citera
2021-09-02, 18:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Min tanke då, bor människor av det slaget ensamma? Är det så illa i samhället idag?

Vi vet ju inte hur illa det är med honom; kanske klarar han sig med hemtjänst/vårdare i sitt hem. Utan att veta, kan jag tänka mig att man försöker på det viset så långt det är möjligt.
Citera
2021-09-02, 18:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Om han nu var ute och körde men ändå har alibi och totalt avskrevs så kanske han hade någon med sig i bilen? Tex en prostituerad man. Den prostituerade mannen kan ha gett honom alibi och polisen tyckte att eftersom han erkände sexköp av en man så var han ”otänkbar”.

Ja, vi vet ju inte mycket. Förhoppningsvis kommer det fram mer, OM det är han.
Citera
2021-09-02, 18:41
Medlem
Citat:

Nu hänger jag inte med riktigt. Finns det två brovittnen?
Citera
2021-09-02, 18:52
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Är det inte bara rykten då? Var kommer den informationen? Och varför finns inte brovittnet att läsa som alla de övriga vittnen? Är det för att det kanske inte har gjorts något polisförhör? Utan kanske bara är just ett anonymt tips?

Jag tolkar din fråga som att du tänker på de förhör som finns på Sveriges Radios hemsida: Fallet Helena. Där finns ju förhör med Hanna samt en av grabbarna som såg den vita bilen köra på cykelvägen.

Skälet till att dessa finns tillgängliga är att de användes i samband med häktningsförhandling kring ErAn och lämnades över till tingsrätten. Wadebäck har helt enkelt tagit del i de förhör som lämnades in då. Polisen lämnar inte in alla förhör utan de förhör som anses relevanta att presentera.

Att brovittnet inte är med kan bero på att polisen inte funnit det vittnesmålet intressant. Vittnesmålet var även så att säga administrativt försvunnet i flera år då det var felmärkt. Det kan också förklara det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vilka "alla andra" förhör? Polisen har släppt bara ett fåtal förhör, och då i samband med när radiodokumentären sändes i juni 2017. En anledning till varför brovittnets förhör (jag känner mig säker på att det finns ett sådant) inte finns tillgängligt för oss, kan vara att hon kan ha lämnat ett ganska hyggligt signalement på mannen.

Förhören är tydligt märkta "Mariestads tingsrätt". Wadebäck har med andra ord fått dem av tingsrätten. Min tolkning är att sekretessen löpt ut kring häktningsförhandlingen och därmed har Wadebäck kunnat nå dem. Om det vore polisen som aktivt släpper uppgifter till Wadebäck så hade de inte behövt hämta ut tingsrättens kopia...

Ett alternativ är att Wadebäck fått handlingarna av någon som är part i målet, dvs av ErAn eller av någon i Helenas familj. I så fall begår polisen ett grundlagsbrott om de försöker få reda på vem som gett handlingarna till Wadebäck, som kan hantera dem som hon vill i egenskap av journalist.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-02 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in