2021-09-02, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Pratat om Helena ska det vara .

Jag förstod hur du menade.
Ja, jag undrar hur han isf uttryckt sig. Aggressivt? Sympatiskt? Sexuellt?
Han verkar ju inte ha träffat så många andra än hemtjänst (om dessa uppgifter att han har hemtjänst nu stämmer. Men med tanke på hans skick så verkar det troligt.)
Jag tolkar det iaf som ett någon/några kunnat vittna om att han talat om henne och därav reagerat och lämnat tips. Men det kan ju va helt fel tolkat.

Tycker även att det är otroligt märkligt att han kunnat gå under radarn om det i samband med H's försvinnande varit kvinnor som "råkat ut" för mannen i den lilla ljusa bilen.
Hur kunde han inte bli grundligt undersökt redan då?

Blir mer och mer övertygad om att detta är rätt man. Men lämnar alla infallsvinklar öppna tillsvidare.

Edit- Eller har dessa tips om mannen i ljusa bilen som försökt ta kontakt med kvinnor inte kommit in fören nu? Någon som har stenkoll på det?
Isf är det lika märkligt om ingen nämnt ngt ang detta tidigare, när hon försvann.
Senast redigerad av Strogge123 2021-09-02 kl. 10:28.
Citera
2021-09-02, 10:27
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Finns det en tråd om Helenas försvinnande från 1992? eller fanns inte FB då? ser att denna tråd är från 2007

Internet fanns väl inte då?
Citera
2021-09-02, 10:27
Medlem
Vittnesmål är extremt svårt att analysera och värdera. P4 Skaraborg har valt att inte ta med brovittnet men tagit med ”Hanna vittnet”. Brovittnet enligt polis och media verkar allmänt osäkert och di facto svårt att få in i ett händelseförlopp. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om brovittnet är medveten desinformation alt inte har något med Helena fallet att göra. ”Hanna vittnet” styrks faktiskt av andra vittnesobservationer. Hon går ut någon gång mellan tio/kvart över två och rastar hunden ca en kvart. Redan när hon kommer utanför dörren så hör hon bråk i skogsdungen dvs då är ”bilen redan parkerad på ekuddenvägen”, bråket redan igång…
För mig blir det svårt att få ihop att hon skulle ha hunnit gå dit utan att få skjuts dessutom fanns där ju en bil.
Pilot har bevisligen ringt sin sambo strax efter kl 02:00 från en telefon automat på torget vilket gör det svårt att få in honom i skogsdungen 02:10, 02:15 med en redan parkerad bil vid ekudden. Det tar ca 15 min att gå från stats till början av skogsdungen. Min slutsats är att hon borde fått skjuts i nära förbindelse från torget från början. Di facto att Hanna vittnet inte sett bilen komma körandes på cykelvägen som observerades av andra vittnen 02:30 styrker hennes vittnes observation tidsmässigt.
Citera
2021-09-02, 11:01
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Internet fanns väl inte då?

OT, men det gjorde det visst. För dig och andra som sätter likhetstecken mellan "Internet" och www kanske det är svårt att ta in, men vi var många som mailade och använde Usenet news redan under sent åttiotal. Flashback forum uppstod runt sekelskiftet, även om Janne A. redan hade kört FNA-nyhetsbrevet några år då.
Citera
2021-09-02, 11:05
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
OT, men det gjorde det visst. För dig och andra som sätter likhetstecken mellan "Internet" och www kanske det är svårt att ta in, men vi var många som mailade och använde Usenet news redan under sent åttiotal. Flashback forum uppstod runt sekelskiftet, även om Janne A. redan hade kört FNA-nyhetsbrevet några år då.

Ok jag menade väl www då, och i synnerhet webbforum som FB
Citera
2021-09-02, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe

Internet började i USA när militären byggde ett system på 60-talet. Våran så kallade World Wide Web kom 1983. Det kan man säga är internets födelse. Flashback vet jag inte när det startades. Men tråden verkar startat på 2000-talet.

Hur som helst, det är otroligt om de inte fått ett DNA svar än? Det finns anläggningar i Linköping och Borås för att analysera DNA. Det skickas med bil direkt när det är förtur och det svaret ska ha kommit vid det här laget.
Är det nån som vet eller hört nåt om DNA från CL?
Citera
2021-09-02, 11:40
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Internet började i USA när militären byggde ett system på 60-talet. Våran så kallade World Wide Web kom 1983. Det kan man säga är internets födelse. Flashback vet jag inte när det startades. Men tråden verkar startat på 2000-talet.

Hur som helst, det är otroligt om de inte fått ett DNA svar än? Det finns anläggningar i Linköping och Borås för att analysera DNA. Det skickas med bil direkt när det är förtur och det svaret ska ha kommit vid det här laget.
Är det nån som vet eller hört nåt om DNA från CL?

Instämmer. Väntetiderna hos NFC är katastrofala.
Men det ges oftast inte förtur om det inte finns någon häktad i ärendet.

Och NFC tyvärr verkar ha strul med med mesta….

” SVT har tagit del av analysen som visar flera allvarliga brister. Bland annat:

• Inkörningsproblem och problem med sämre träffsäkerhet avs fingeravtrycksökning.
• Gamla datorer byts inte ut.
• Man har dragit ned på antalet programlicenser.
• Information riskerar att hanteras felaktigt både juridiskt och it-säkerhetsmässigt eftersom en ny nationell it-miljö dröjer.
• Nyanställda saknar utrustning för att göra sitt jobb, vilket skapar en risk för att personal slutar på grund av missnöje.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-visar-mycket-allvarliga-it-brister-chefen-har-inte-last-den
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-it-kaoset-pa-nfc-tusentals-fingeravtryck-hamnade-pa-hog
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-kan-polisen-soka-fingeravtryck-igen-men-med-samre-traffsakerhet
Citera
2021-09-02, 11:56
Medlem
Grandpas avatar
Dagens inlägg i Skaraborgs Allehanda:
Citera
2021-09-02, 12:04
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

.....Sedan tycker jag att det är lite märkligt att det har brunnit på tre platser i just Tibro. Ska man våga vara så vild i tanken att man ska misstänkta ett samband?
Jag tror att Tibro har tillräckligt med bränder och bomber utan att blanda in Helena-fallet.
Tror du hon skulle kunna hittas i dom husen/lokalerna?
Citera
2021-09-02, 12:15
Medlem
Det är otroligt om ingen annan vet sanningen. Det är nästan omöjligt. Nån eller några vet vem som gjorde det, hur det gick till och var kvarlevorna finns. 99% säkerhet.
Den eller dom som vet bör prata nu
Citera
2021-09-02, 12:19
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 300zip
Det är otroligt om ingen annan vet sanningen. Det är nästan omöjligt. Nån eller några vet vem som gjorde det, hur det gick till och var kvarlevorna finns. 99% säkerhet.
Den eller dom som vet bör prata nu

Det gör de inte för de har ingen rättspatos och är idioter, finns massor av dem.
Citera
2021-09-02, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det fetade: Hur vet du att ingen anmält detta?

Ja är då märkligt att kvinnor som blivit kontakta av en man för drygt 30 år sedan och ev även kanske droppar namnet på denne eftersom han bodde i Mariestad och polisen har ansett denne C som helt ointressant som gärningsman ? Antigen har dessa anmälningar slarvats bort som mycket annat i detta fall eller så har dessa anmälningar kommit in nu 30 år senare . Om detta gjordes redan runt Helenas försvinnande är det en stor miss av polisen att inte ta detta på allvar ! I Lisa Holm fallet så var gärningsmannens försök att få en kvinna in i sin bil en del att han blev fälld för mord . Så har informationen om detta funnits i polisens pärmar så är det ytterligare bara tragiskt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in