2021-08-26, 15:03
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tror också att det mycket väl kan röra sig om en GM. Indikationerna på flera inblandade är i a f inte starka nog för att man inte ska kunna bortse från dem. Men så sitter jag så klart inte heller på all info.

Tycker det är så mycket kring det hela som passar in i det där klassiska och tragiska mönstret. En hopplös typ som planlöst snurrar runt med bilen på natten. Får syn på Helena. Har undantryckta idéer om att förgripa sig på en kvinna men vill framför allt bara "prata lite". Den totala avspisningen gör honom ställd. Allt spårar ur.

Håller helt med om dom saker du tar upp här. Utredningen är en katastrof, man har varit ute och cyklat ända sen dag ett och sedan har det tragiskt nog bara fortsatt i decennier.
Citera
2021-08-26, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Är böjd att hålla med. Särskilt om GM vet med sig att han inte ens perifert ingår i offrets bekanstskapskrets. Hade varit enklast för honom att bara dunsta, om han inte trott sig ha blivit iakttagen. Att nästan alla spår verkar ha gått upp i rök tycker jag känns alldeles för avancerat för ett impulsdåd av en galning.
Fast tänker. Man så ingående och kartlägger om man "råkar" ha ihjäl någon. Kan man ens tänka klara tankar.
Citera
2021-08-26, 15:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta bilar 1992 - hur många av dessa finns kvar 2021?

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nu ändrat, är du nöjd?
Jag antar att du aldrig skriver/gör något fel?
Jävla sandlådenivå!

Det händer förstås att vi alla skriver fel ibland.

Bara att hoppas att detta gamla försvinnande/mord kommer att bli uppklarat. Vare sig CL är den skyldige eller inte. Ju längre tiden går desto svårare blir det att få fast någon. Ju längre tiden går desto bättre för en eller flera GM. Otroligt mycket har förändrats under dessa dryga 29 år. Som t. ex. detta med alla dessa intressanta bilar som var ute och rullade på gatorna i Mariestad den 13-14 juni. Hur många av dessa finns kvar 2021? Kanske inte en enda.
Citera
2021-08-26, 15:05
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Går ju inte att svara på när vi inte vet vem Pilot är....

Man kan kanske inte vara 100% säker men enligt skribenten Pinzezzan så har hon från säkra källor att MMPG aka Pilot är KLMa.
Citera
2021-08-26, 15:06
Medlem
jewclaws avatar
Hörde att ägaren till krog Hjorten nu sitter häktad. Någon som vet mer? Någon M*kael?
Citera
2021-08-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Hörde att ägaren till krog Hjorten nu sitter häktad. Någon som vet mer? Någon M*kael?

Nej, något sådant har jag inte hört. Vart kommer denna information ifrån?
Citera
2021-08-26, 15:09
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw

MRö kallad i denna tråd. Mikae*l Rönnber*g.
Citera
2021-08-26, 15:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
En psyksjuk mördare borde va högprioriterat så han inte hinner ta sig av daga innan de får svar.

Ja verkligen. Det skulle inte förvåna mig om CL begår självmord inom den närmsta tiden, han har inget att leva för.

Det känns som att det kan bli en DNA-träff här.

Det mest tragiska är ju att om CL är skyldig och hinner ta sig själv av daga kommer HA's kropp aldrig att hittas. Då tar han med sig den hemligheten i graven.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-26 kl. 15:14.
Citera
2021-08-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Polisen måste väl fått av trafikverket/fordonsregistret alla vita bilar registrerade på en person i Mariestad 1992, om den nu var vit. Hur många kan det ha varit? 100-300? Sen att kolla vilka dessa är tar tid men det måste nog ha gjorts. Då kan de nog komma ner på en mycket mindre grupp personer. En av dessa var CL.....och säkert några till.

Kollade lite statistik och räknade lite.

Siffror från 2016 så var andelen vita bilar i landet 13%, för uträkningens skull så antar vi att det var ungefär lika många vita bilar procentuellt 1992.

Invånarantalet i Mariestads kommun var ca 25 000 1992 (ungefär samma som idag) (tätorten något mindre)

Om hälften av invånarna äger en bil så innebär det 12500 bilar i kommunen.
Av dessa bilar var då 1625 st vita (13% av 12500)

Sen tillkommer alla ljusa bilar i olika fäger, silverfärgade, bruna osv.

Så även om vi skulle halvera min uträkning, men inkludera samtliga ljusa bilar, och inte enbart dom vita, så är det tusentals bilar.

Vet inte om polisen kollade upp alla dessa bilar, men det är ändå svårt att göra något med infon tänker jag....

En lördagkväll i Mariestad så var det säkert även bilar här från grannkommunerna/orterna, Töreboda, Götene, Skara, Tidan, Skövde osv
Citera
2021-08-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poolplasker
Ja! Det jag känner försvårar detta händelseförlopp är bilvittnena på cykel. Vad gör bilen där igen såpass många timmar efter själva bortförandet?

Hämtade kroppen?
Citera
2021-08-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Om ett mord är oplanerat och sker i bebyggt område kommer det ju som en chock även för förövaren. Vad man gör därefter måste bli förvirrat. Kanske man åker iväg full av adrenalin kan inte tänka klart men efter en stund kommer tankar vad gör man? kanske åker tillbaka stoppar kroppen i en bil kör därifrån fortfarande oklar vad man ska göra. Kör bort från platsen dumpar den någonstans på en enslig plats. Går kanske några timmar eller flera tänker mera på vad man gjort. Kommer till klarhet att man måste gömma den bättre, planerar för det. Vilka alternativ finns det att gömma säkert i ett ganska förvirrat tillstånd och kanske inte så smart.
Gräva ner
Kasta i vatten vilket är svårt utan båt
Lämna kroppen på enslig plats och täcka den
Andra alternativ tror jag inte på som styckning, kremering etc.

Syftet var nog sexuellt betingat, att kidnappa henne på platsen där skorna hittades och ta henne i bilen vid medvetande är nog svårt om man är själv. Men man kan slå till henne så hon förlorar medvetande och frakta henne till annan plats där mordet skedde. Skor och ringar kan ha planterats där senare på natten eller man återkom till platsen för att städa upp och bara kastade iväg dem i buskage. Finns många alternativ, kanske hon inte bortfördes alls där skor/ringar hittades.

Precis, man vet inte vad som rört sig i skallen. Där står man helt plötsligt med en medvetslös/död människa som egentligen inte var meningen från början, så jag kan förstå den paniken! Du har helt rätt, det finns många alternativ och det kan absolut varit så som du skriver!
Jag tror inte heller på styckning el kremering och inte heller att hon är dumpad i vattnet, utan nergrävd. Hoppas bara att hon verkligen var död innan hon blev nergrävd och inte bara medvetslös. Jag tror jag har kollat på för mycket hemska filmer där folk blir levande begravda .
GW var så säker på att H kände männen och att de hade hade tillgång till båt men det är inget jag tror på själv.

Jag undrar bara hur man kan leva med något sådant? Man tycker ju att det borde vara skönt att få lätta sitt hjärta efter så många år om man har ett samvete.. Om man är psykopat/psykiskt sjuk och inte har barn själv så är det nog svårt att sätta sig in i den situation som H.s föräldrar har befunnit sig i alla år och de kanske aldrig få ett svar innan de dör .
Citera
2021-08-26, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Ja det vet jag, säkert genom att misstänkte topsats när han blev anhållen eller häktad. Frågan var vad/när/hur dom får agera för att samla in DNA från en misstänkt.

Han blev inte häktad. Gårdagens stora nyhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in