2021-09-02, 19:04
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Pilot har bevisligen ringt sin sambo strax efter kl 02:00 från en telefon automat på torget vilket gör det svårt att få in honom i skogsdungen 02:10, 02:15 med en redan parkerad bil vid ekudden. Det tar ca 15 min att gå från stats till början av skogsdungen. Min slutsats är att hon borde fått skjuts i nära förbindelse från torget från början. Di facto att Hanna vittnet inte sett bilen komma körandes på cykelvägen som observerades av andra vittnen 02:30 styrker hennes vittnes observation tidsmässigt.

Med CL som gärningsman tror jag inte att HA fick skjuts från stan. Misstänker även att "Hanna's" tidsuppfattning inte är 110% tillförlitlig.

Jag tror att det här gått till ungefär så här:

Helena lämnar stadt/torget och börjar ensam promenera hemåt ca 02:05. När hon befinner sig på Ekuddenvägen i höjd med kohagen och stigen ca 02:20 kommer CL åkandes i den mindre vita bilen (en Opel Corsa) och får plötsligt syn på Helena som är helt ensam. Han stannar till och tar kontakt med henne. Det kan tänkas att CL slugt drog nån historia, som att han letade efter sin hund för att lyckas fånga HA's intresse. Helena anar ganska snabbt oråd, kanske CL då tar tag i henne, varpå HA lyckas slita sig loss och springer in på stigen, skorna åker av i flykten, CL springer efter och är snart ikapp. Antingen slår han sen HA medvetslös eller stryper henne för att få tyst på henne så fort som möjligt. Allt det här sker väldigt snabbt, från det att CL tar kontakt med HA ute vid Ekuddenvägen till att hon ligger medvetslös alt. död inne på stigen tar det ca 10 min. CL skyndar sen ner till bilen och kör direkt in på cykelvägen för att hämta kroppen, kl. är då runt 02:30. CL iakttas när han kommer körandes inne på cykelvägen av killarna i bilen på Hällristningsvägen. Vid lekplatsen lastar han in HA i bagageutrymmet, i samband med detta faller ringarna m.m. ur fickor eller möjligen ryggsäcken. CL upptäcker att HA's skor är borta varpå han springer ner på stigen igen, hittar dom och slänger in dom i skogen åt varsitt håll. CL har bråttom därifrån och lämnar lekplatsen med en rivstart som lämnar ett avtryck. Att hämta och lasta kroppen och lokalisera skorna tog ca 15 min. Killarna i bilen på Hällristningsvägen såg sedan CL passera på nytt, den här gången körde han i motsatt riktning, kl. var då runt 02:45.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-09-02 kl. 19:57.
Citera
2021-09-02, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag tolkar din fråga som att du tänker på de förhör som finns på Sveriges Radios hemsida: Fallet Helena. Där finns ju förhör med Hanna samt en av grabbarna som såg den vita bilen köra på cykelvägen.

Skälet till att dessa finns tillgängliga är att de användes i samband med häktningsförhandling kring ErAn och lämnades över till tingsrätten. Wadebäck har helt enkelt tagit del i de förhör som lämnades in då. Polisen lämnar inte in alla förhör utan de förhör som anses relevanta att presentera.

Att brovittnet inte är med kan bero på att polisen inte funnit det vittnesmålet intressant. Vittnesmålet var även så att säga administrativt försvunnet i flera år då det var felmärkt. Det kan också förklara det hela.

Förhören är tydligt märkta "Mariestads tingsrätt". Wadebäck har med andra ord fått dem av tingsrätten. Min tolkning är att sekretessen löpt ut kring häktningsförhandlingen och därmed har Wadebäck kunnat nå dem. Om det vore polisen som aktivt släpper uppgifter till Wadebäck så hade de inte behövt hämta ut tingsrättens kopia...

På tal om Wadebäck och hennes insyn i polisens arbete så skriver hon "Hej, vill bara göra er uppmärksamma på att danska journalisten Lotte D:s tips absolut inte har någon som helst koppling till den man som nu är anhålllen. Olyckligt att det framställts så i media. Med vänlig hälsning, Pernilla Wadebäck." Detta skriver hon på facebooksidan "olösta fall". Släpper polisen all information som de får in till henne kan man undra. För hur kan PW veta vem LD har tipsat polisen om?
Senast redigerad av divadnil 2021-09-02 kl. 19:15.
Citera
2021-09-02, 19:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kornelinus
Nu hänger jag inte med riktigt. Finns det två brovittnen?

Enligt uppgifter jag fått. Ska kolla uppgiften mer om detta vid tillfälle.
Citera
2021-09-02, 19:49
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Enligt uppgifter jag fått. Ska kolla uppgiften mer om detta vid tillfälle.

Om det hade funnits två vittnen så hade inte Jenven talat om ett vittne, som han gör i ett av TV-programmen. Jenvén säger även att det vittnesmålet är mycket osäkert. Om två personer oberoende av varandra hade sett Helena på bron så hade det varit starkt.

Betänk att den verklige mördaren eller dennes medhjälpare kan vara intresserad av att sprida uppgifter som misstänkliggör andra. Om den som ger din hemlig information är tendentiös, se då upp med den personen.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-02 kl. 19:54.
Citera
2021-09-02, 19:57
Medlem
Citat:
Om det hade funnits två vittnen så hade inte Jenven talat om ett vittne, som han gör i ett av TV-programmen. Jenvén säger även att det vittnesmålet är mycket osäkert. Om två personer oberoende av varandra hade sett Helena på bron så hade det varit starkt.

Betänk att den verklige mördaren eller dennes medhjälpare kan vara intresserad av att sprida uppgifter som misstänkliggör andra. Om den som ger din hemlig information är tendentiös, se då upp med den personen.
Har bara hört talas om ett brovittne , och ryktet säger GD men kan såklart vara fel
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-02 kl. 20:02.
Citera
2021-09-02, 20:00
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Har bara hört talas om ett brovittne , och ryktet säger GD men kan såklart vara fel ?

Nej, jag tror att sanningen är att det bara finns ett vittne. Problemet är att Prinzezzan är tydlig med att hon gillar tips i PM. Om en av dem som deltog i mordet skriver i tråden så är Prinzezzan som en sockerbit för den som vill sprida desinformation.
Citera
2021-09-02, 20:07
Medlem
Citat:
Nej, jag tror att sanningen är att det bara finns ett vittne. Problemet är att Prinzezzan är tydlig med att hon gillar tips i PM. Om en av dem som deltog i mordet skriver i tråden så är Prinzezzan som en sockerbit för den som vill sprida desinformation.
Då kan alltså vem som helst vara inblandad i Helenas försvinnande här inne ? Jag tycker det kan vara bra att man kan skriva privat med andra i tråden som man känner delar samma åsikter även om man egentligen inte har en aning vem man skriver med , kan vara mördaren el medhjälpare såklart . Det bästa hade varit om det inte varit anonyma nick . Men då hade det blivit farligt på riktigt för vissa tyvärr, fast i det läget kanske inte folk hade blivit uthängda från första början , då hade man fått tänka både en o två gånger innan på vilka konsekvenser det kan få för dom som blivit uthängda
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-02 kl. 20:12.
Citera
2021-09-02, 20:09
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Med CL som gärningsman tror jag inte att HA fick skjuts från stan. Misstänker även att "Hanna's" tidsuppfattning inte är 110% tillförlitlig.

Helena lämnar stadt/torget och börjar ensam promenera hemåt ca 02:05. När hon befinner sig på Ekuddenvägen i höjd med kohagen och stigen ca 02:20 kommer CL åkandes i den mindre vita bilen (en Opel Corsa) och får plötsligt syn på Helena som är helt ensam. Han stannar till och tar kontakt med henne. Det kan tänkas att CL slugt drog nån historia, som att han letade efter sin hund för att lyckas fånga HA's intresse. Helena anar ganska snabbt oråd, kanske CL då tar tag i henne, varpå HA lyckas slita sig loss och springer in på stigen, skorna åker av i flykten, CL springer efter och är snart ikapp. Antingen slår han sen HA medvetslös eller stryper henne för att få tyst på henne så fort som möjligt. Allt det här sker väldigt snabbt, från det att CL tar kontakt med HA ute vid Ekuddenvägen till att hon ligger medvetslös alt. död inne på stigen tar det ca 10 min. CL skyndar sen ner till bilen och kör direkt in på cykelvägen för att hämta kroppen, kl. är då runt 02:30. CL iakttas när han kommer körandes inne på cykelvägen av killarna i bilen på Hällristningsvägen. Vid lekplatsen lastar han in HA i bagageutrymmet, i samband med detta faller ringarna m.m. ur fickor eller möjligen ryggsäcken. CL upptäcker att HA's skor är borta varpå han springer ner på stigen igen, hittar dom och slänger in dom i skogen åt varsitt håll. CL har bråttom därifrån och lämnar lekplatsen med en rivstart som lämnar ett avtryck. Att hämta och lasta kroppen och lokalisera skorna tog ca 15 min. Killarna i bilen på Hällristningsvägen såg sedan CL passera på nytt, den här gången körde han i motsatt riktning, kl. var då runt 02:45.
Mycker bra skrivit, detta tror jag med, förutom att han knappast hunnit strypa henne till döds, på den tiden?
Hade han trott hon varit död, tvivlar jag på att han skulle hämta kroppen?
Men för den skull, kan han ha upptäckt att hon dött senare när han stannade bilen och ev tänkte våldta henne. Tror inte platsen där han springer ifatt henne, är säker att våldta någon utan att bli sedd, därav skjutsa till en för honom känd, men avlägsen plats?
Citera
2021-09-02, 20:11
Medlem
Citat:

Låter rimligt!
Citera
2021-09-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goodgirl20
Hej. Visst är det enkelt att sitta bakom skärmen och leka hobbydektektiv? Har ni någon gång funderat över hur er smutskastning och olika låtsasteorier påverkar andra människors liv? Hur det skapar rykten och förstör för många av dom ni nämt i tråden. Ni är säkert några som sitter som känner familjerna också och ändå har ni mage att sitta här och skriva ut adresser, ringa folk och på riktigt ta ”vägarna förbi” för att luska och se ifall ni hittar något intressant. Ni är inget annat än pinsamma. Och om ni så väl känner ett så starkt behov av att sitta här och kasta skit. Väx då upp och signera med era riktiga namn. Man brukar prata om att man ska lära sina barn om att bete sig bra på nätet. Men uppenbarligen är det vuxna som beter sig värst.
Tack för mig.
/A
Mycket tråkigt att det blir såhär. Många är frustrerade över att gm ännu inte är funnen, särskilt när de flesta känner starkt vem gm kan vara och att utredningen inte fungerade som den bör när hon försvann, hade den gjort det kanske fallet varit löst nu. Helena som försvann, troligen mördad, och gm går fortfarande fri. Någon där i närheten vet vad som hände och det är gm, vem det nu är..
Citera
2021-09-02, 20:20
Medlem
Det här scenariot tror jag ligger mycket nära sanningen.

Citat:

Citera
2021-09-02, 20:25
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Ja är då märkligt att kvinnor som blivit kontakta av en man för drygt 30 år sedan och ev även kanske droppar namnet på denne eftersom han bodde i Mariestad och polisen har ansett denne C som helt ointressant som gärningsman ? Antigen har dessa anmälningar slarvats bort som mycket annat i detta fall eller så har dessa anmälningar kommit in nu 30 år senare . Om detta gjordes redan runt Helenas försvinnande är det en stor miss av polisen att inte ta detta på allvar ! I Lisa Holm fallet så var gärningsmannens försök att få en kvinna in i sin bil en del att han blev fälld för mord . Så har informationen om detta funnits i polisens pärmar så är det ytterligare bara tragiskt .

Ja det är bortom korkat! CL åker runt och tar kontakt med tjejer från sin bil vid tidpunkten för försvinnandet. Varför misstänker man då istället att en eller två av HA's vänner skulle ha dödat henne? Hur kunde man ens finna det mer sannolikt när CL samtidigt åkte runt på jakt efter ett offer i rena Ted Bundy-stilen mitt framför ögonen på Kling & Klang som inte kunde se något samband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in