Citat:
Ursprungligen postat av
enhalvboj
Sött att du tänker på mig och minns random, personliga saker jag skrev för flera år sedan
Vad tänker du kring det som Gaylords länk behandlade: att man upptäckte att män och kvinnor bemöttes och behandlades på helt olika sätt när de sökte värd för sina depressioner och att män i högre grad fick utebliven behandling eller helt andra mediciner? Vore det bättre om där inte fanns något genusperspektiv, så att man inte upptäckte saken?
Jag tycker sånt bör rättas till.
Jag tror han har rätt.
Människor ska behandlas som individer, inte som grupper med påklistrade attribut enligt något genomsnittstänk.
Som om det vore snittet som drev dem och inte de själva, deras arv och miljö eller eventuella personliga trauman.
Det vore fullkomligt vansinnigt att vända på resonemanget, för då skulle den inte passa någon alls.
Om vården inte klarar av att behandla annat än kvinnor, är det vårdmetoderna som behöver ändras, men framför allt attityderna mot män.
Vi kan inte ha en vårdapparat där inställningen är att män som söker är "manbabies" och gnällspikar.
De, vi alla ska bemötas med samma värdighet UTAN genusperspektiv, baserade på flum och hittepåhumbug.