Citat:
Ursprungligen postat av
GaylordYanker
https://www.vardhandboken.se/arbetssatt-och-ansvar/bemotande-i-vard-och-omsorg/bemotande-i-vard-och-omsorg-genusperspektiv/genusforskning/
Jag tittade igenom utbildningsplaner för några olika högskolor och universitet men de flesta hade inte listat sin kurslitteratur. Men i Gävle läser de bland annat den här:
Strömberg, H. & Eriksson, H. (Red.) (senaste upplagan). Genusperspektiv på vård och
omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Jag känner en hel del tjejer som nyligen läst eller har börjat på den här sortens program av förklarliga skäl och ingen av dem påstår det du gör.
Alla läser genuskunskap.
Det betyder att sjuksköterskeprogrammet OCKSÅ numera är korrumperat med kvasivetenskap.
Att det verkar vara något av en konsensus att genusdelen är trams, förtar inte att den faktiskt ens är med.
Det betyder att den vård vi får i framtiden också är gynocentrisk och per definition riskerar missgynna män.
Eftersom jag bemödat mig att ta fram fakta åt dig, kanske du kan ta fram lite fakta åt mig?`
Hur mycket av vården tas ut av män och hur mycket tas ut av kvinnor?
Jaja. Du menar inte att man behöver gå obligatoriska genuskurser för att få jobb inom vården, utan att man behöver det ifall man
utbildar sig inom vård och omsorg
idag? Jo, det stämmer nog. Det gäller säkert många utbildningar men är kanske extra vettigt när man ska jobba med människor. Det var knappt något fokus på sånt när jag gick i skola och inget snack om det när jag har sökte jobb, jobb. Tyvärr. Ett steg i rätt riktning och knappast konstigt ifall folk du känner, som är nyutbildade, har en annan bild av saken.
Att forskare forskar och upptäcker sånt som står i din länk, tex att mäns och kvinnors depressioner bemöttes och behandlades på olika sätt är ju ap-bra och jätteviktigt! Det förvånar mig att du använder det som ett argument för trams, snarare än för att män också har särbehandlats negativt genom åren, endast pga sitt kön och, i detta fallet, fått utebliven eller annorlunda behandling pga det.
Jag fick lära mig att män underdriver och kvinnor överdriver sina symptom. Det det stämde inte speciellt bra in i en verklighet där överdramatiska män existerar (fedt uppenbart om man läser här på forumet) likväl som "nämen-allt-är-jättebra, hjärtat"-kvinnor. Det är ju fint som snus ifall de som utbildas idag får lära sig att vara lite mer inlyssnanade och se till individen istället för att itutas att män är si, kvinnor så och att inget som finns mellan polerna är värt att diskutera.
Jag tänker att du fick gräva efter källor eftersom du kom med ett specifikt påstående. Jag har inte påstått att något av könen använder sig av vården mer än det andra. Det är jag däremot beredd att göra helt utan att leta källor. Kvinnor använder den mest. De lever längre, de blir gravida och de är allmänt bättre på att kolla upp kroppsliga och psykiska problem. Orkar inte leta källor på hur många kvinns- respektive män som söker vård men är hyffsat säker på mitt uttalande. Vaddådå?