Citat:
Ursprungligen postat av
Rick.Blaine
Det finns mycket Sverige kan göra för att förbättra villkoren för kvinnor, och som jag tidigare anmärkt på i andra trådar lever Sverige på gamla meriter, delvis att väldigt lite har hänt sedan 90-talet.
Å andra sidan tar du inte i beaktande att även män i vissa kontexter är lika (och ibland mer) sårbara än kvinnor som grupp. En forskningsstudie från Jönköping från i år visade att män diskrimineras i större omfattning än kvinnor i offentlig sektor, i rekryteringsprocessen. En annan studie (osäker på år och vilket universitet) visade att 25% av alla män i offentlig sektor utsätts för sexuella närmanden. Om jag inte har fel är det också större risk för män att utsättas för fysiskt våld än det är för kvinnor att utsättas för sexuellt våld (är medveten om att det är olika typer av våld, och kan tyckas som en klumpig jämförelse). Sist men minst kan vi ta upp hur skolan ser ut rent könsmässigt.
Så egentligen bör vi prata om destruktiva attityder i samhället snarare än att associera våldet med ett specifikt kön. En sak som jag tycker att du glömmer att ta upp är att vissa negativa strukturer eller beteenden upprätthålls av specifika skäl. Ett annat är att du i egenskap av socialkonstruktivist negligerar att kvinnor också utövar destruktiva beteenden i handling.
Fel, jag tar absolut i beaktande att män är utsatta för förtryck pga patriarkala strukturer.
Kan tom sträcka mig så långt att jag tom tycker att män förmodligen idag i vår del av världen är mer utsatta för detta än kvinnor. Patriarkala samhällen är lika dåliga för män på många plan.
Men, det jag alltså INTE går med på är att feminism skulle ha skapat samhällen som förtrycker män.
Det är inte förtryck när män får det hett om öronen pga #Metoo ex.
eller när män förbjuds sexköp eller att ha sex med icke samtyckande människor eller avkrävs delad vårdnad eller att de diskar efter sig.
Och det är det påståendet jag oftast tvingas svara på, på detta forum.
Personligen tycker jag män måste börja ta tag i sin egen roll i samhället, och skapa nånting värdigare för sig själva än det som varit.
Och frågar du mig så är lösningen ett större ansvar för barn. Män behövs där, ett av det största problemet vi har är unga män som går bananas i samhället, eller tjejer som skadar sig själva, och ett av de största orsakerna till att de gör det är för att de inte haft eller har en närvarande och engagerad pappa. DET är mäns viktigaste roll.
En annan viktig roll är att män tar ett större emotionellt ansvar för varandra. Ni måste börja gilla och stötta varandra istället för det evinnerliga aggressiva konkurrerande som slår ut er.
men detta kan alltså inte kvinnor eller feminister "fixa" åt er, utan det måste nu män ta tag i själva.
Och har du någon som tror på att ni äger den potentialen biologiskt eller intellektuellt eller what ever... så är det alltså jag.