Citat:
Ursprungligen postat av
tindraninni
Det har förekommit barn som har varit rädda och mått dåligt då dom trott att deras och andras hus ska brinna upp och att dom kommer dö och till himmelen. Även barn som inte velat äta sin mat för Greta bestämmer vilken mat man får äta. Vi har satt oss ner med barnen och förklarat för dom.Några barn har behövt prata av sig väldigt mycket Vet också att flera tonåringar fått prata med psykolog Mina har klarat det bra förutom en tid då min dotter fick för sig att bli vegan då hon skulle banta. Då åt hon morötter kivi äpple och hummus.Tack och lov har hon slutat med detta och äter idag hushållskost. Nu mera nämns knappt Greta längre
Tack tindraninni för att du berättar! Det är glädjande att det finns vuxna som du som inte bara "köper" propagandan rakt av, och därmed riskerar att sprida sin egen ångest vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Vad är hushållskost??
I övrigt låter det som rena rama rövarhistorier. Har inte hört ett uns av det du beskriver ifrån lärare eller elever ifrån ett flertal skolor.
Låter som om du har gått runt på "ett flertal skolor" och intervjuat lärare och elever.
https://supermiljobloggen.se/nyheter/ett-av-fem-barn-upplever-klimatangest/
Citat:
I måndags publicerade Folkhälsomyndigheten en miljöhälsorapport om barns miljörelaterade hälsa. Den visar bland annat att var femte tolvåring “ofta eller väldigt ofta” upplever oro för klimatförändringar.
Greta själv beskriver ju att hon började matvägra efter att ha sett filmer om miljöförstöring i skolan. Med anledning av "klimatkrisen" sade hon "I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day" (senare tog hon dock tillbaka det och påstod att hon inte alls hade menat det hon sa). Hon har pratat väldigt mycket om "our house is burning".
Om det finns barn som har lyssnat på henne, är det då inte troligt att de också blir skrämda och tror att de inte har någon framtid? Ska man avfärda allt detta som "rövarhistorier"?
Det är tragiskt att Gretas fans inte förstår att vi är många reagerar på detta. Att det kanske är det som gör oss mest kritiska till hennes rörelse. Det talar väl inte heller mycket för att hon skulle ha "stor empati".
Citat:
Ursprungligen postat av
SandraHson
det fetade:
nej, men hon är själv starkt pådrivande också.
Inget av det hon faktiskt GÖR tyder på att hon egentligen är sjukare eller har mer problem än någon annan i hennes ålder.
Hon har rest mer, träffat mer folk, och satt mer klimatavtryck, än de flesta andra i hennes ålder.
Gretas psykiska problem är kraftigt överdrivna.
Av henne själv, medvetet.
Kan man misstänka.
Det är en intressant diskussion. Det enda jag tror vi kan veta med säkerhet är att Greta verkligen har haft en svår ätstörning som utmynnade i att hon hotades med tvångsinläggning, enligt Malena själv. Förra sommaren såg hon också riktigt eländig ut, med magra kinder och ben som pinnar, men i övrigt har hon väl sett hyfsat frisk ut, om än väldigt smal.
Är väl en del av hennes statement att se ut som en liten förskrämd fågelunge som struntar fullkomligt i sitt utseende och sina kläder i kampen för att "rädda planeten". Ja, hon ger sig inte ens tid att äta... Det har funkat väldigt bra, jag är den första att medge att hon väckte vissa beskyddarinstinkter där hon satt med sitt plakat på marken utanför riksdagshuset.
Så det kan nog finnas ett visst intresse i att behålla den där "12-åringslooken", cyniskt eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av
halsoskadlig
När det handlar om Greta själv kan jag säga att här i Tyskland där jag bor verkar hon helt bortglömd, vilket är skönt eftersom man slipper sta till svars varenda gang mn berättar var man kommer ifran.
Faktiskt har jag inte hört nagot om henne pa typ ett ar, och da läser jag dagligen de större tidningarna plus tva lokala.
Min teori är att det är val nu om fyra veckor, och De Gröna och miljörörelsen överlag inser att hon är ett sänke för hela rörelsen som skrämmer bort folk som annars kunnat tänka sig att välja dem.
För klimathetsen är det ingen brist pa....
Hej
halsoskadlig och varmt välkommen till tråden

Hoppas du ger dig tid att skriva mer här, jätteintressant att få inside information från Tyskland.
Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Valet är nog en bra gissning, men inte att Greta skulle vara ett sänke för De Gröna. Såväl De Gröna som Greta har fått stöd av Europas översvämningar i sommar och det är nog det politiska etablissemanget som vill hålla tyst om Greta.
Och du brukar läsa tyska dagstidningar och vet att halsoskadlig har fel?