2021-08-29, 21:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det bör tilläggas att delta-varianten fanns redan innan vaccinet började användas i full skala, kanske innan det ens gjorts några fas 1 studier.

Möjligt, men de flesta i studierna hade nog Alfa-varianten, där vaccinen, allt igenom, gör ett utmärkt jobb. Men nu har vi Delta-varianten, och är tvingade att öka vaccinationstäckningen för att få någon ordning på det hela.
Citera
2021-08-29, 21:38
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Två fullvaccinerade familjer träffas, alla 8 deltagare är fullvaccinerade. Alla får covid och några blir rejält sjuka. Ingen hospitalisering men ingen är heller i riskgrupp.

0% effektivitet av vaccinet.

Ursäkta? Vad är det för familj du talar om? Hur umgås dessa familjer? Menar du att de fått med två tonåringar per familj till detta samkväm? Låter inte som en ”vanlig” familj. 0%? Verkar vara 100% mot allvarlig sjukdom..
Har du någon länk att komma med eller är det ”nära vänner” till dig? Dvs rent anekdotisk historia..
Citera
2021-08-29, 21:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Svårt att vara smart när allt är en stor chansning, och något facit inte finns. Man tänker själv, chansar på det man tror på, eller så litar man på att överheten chansat rätt och litar på propagandan. Många faller för grupptrycket. Ytterligare några andra tar inte vaccin av religiösa eller kulturella skäl. Många i Södertälje kanske tillhör dessa? Men att säga att det skulle handla om hur smart man är, låter lite......osmart.

Ok. Vad är de största skillnaderna mellan ex Danderyd och Södertälje enligt dig?
Citera
2021-08-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Två fullvaccinerade familjer träffas, alla 8 deltagare är fullvaccinerade. Alla får covid och några blir rejält sjuka. Ingen hospitalisering men ingen är heller i riskgrupp.

0% effektivitet av vaccinet.
”hospitalisering”?? Glömde du bara översätta detta från skrönan du hittade eller förstod du inte vad det betyder.
Citera
2021-08-29, 21:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Det dör fler pga alkohol, rökning och skräpmat än av covid. Kostnaderna och belastningen för sjukvården och samhället är gigantiska.

Vill ni som förespråkar allmän vaccinering för "att skydda varandra och sjukvården", att vi solidariskt ska förbjuda alkohol, cig, skräpmat?

Om inte, hur motiverar ni den motsägelsen?

Väntar spänt på en förklaring....

Jag tror inte på förbud mot ohälsosamma vanor. Jag är inte heller anhängare av vaccinationstvång.

Citat:
Regeringen, Folkhälsomyndigheten, Kungen, Media, Etablissemanget uppmanar ALLA att vaccinera sig för att solidariskt skydda varandra och sjukvården.

Det är en sak att muntligt uppmuntra. Det är en helt annan sak att tvinga.

Citat:
Det hade varit klädsamt om de gjorde samma sak om alkohol, cig och socker.

Jag tycker att samhället har uttryckt tydliga åsikter om alkohol och tobak. Och det har inte varit några budskap som uppmuntrar till rökning och berusning. Vilket budskap har du hört från samhällets företrädare om alkohol, tobak och onyttig mat?
Citera
2021-08-29, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, dom vaccinerade, som lyckats få Covid-19, bidrar att sprida smittan lika effektivt som ovaccinerade.

(Se mina tidigare inlägg)
vaccinet hindrar inte dig att bli smittad eller smitta andra , så som vaccet är utformat är det en omöjlighet. att det ger skydd mot att bli allvarligt sjuk är en annan femma.
Citera
2021-08-29, 22:16
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Eh japp... får inte så mycket gehör av vaxxfanatikerna i denna tråd då de på allvar verkar tro att om man bara vaccinerar sig så blir man frisk och alla problem är lösta.

Det känns verkligen som två läger i detta. Antingen är man vaxxfanatiker eller antivaxxare. Då och då dyker det upp människor som försöker se lite utanför boxen och de blir direkt stämplade som dumma, arbetslösa, utrikesfödda antivaxxare.

Jag är övertygad om att det är ett stort misstag att ge alla sprutan, även om jag hoppas att ingen dör av den. Jag tror inte speciellt mycket på någon av de stora konspirationerna, däremot är det tydligt att skyddet är väldigt begränsat till ganska stor risk.
Citera
2021-08-29, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En körmedlem har tidigare varit sjuk i Covid-19.
Samma körmedlem är nu sjuk igen i covid-19.

Frågan är om det beror på att hon även vaccinerat sig efter den första "omgången" covid eller om det är något annat. Det ska tilläggas att hon är rökare.

Någon som har något vetenskapligt att komma med i denna fråga.
(Kvalificerade gissningar är okej, men konspirationsteorier anmäls som trams enligt min bedömning.)

Det har hänt att folk har blivit sjuka två gånger men det är extremt ovanligt.

Har hon testat positivt båda gångerna?

Det vanligaste när man hör att folk blir sjuka två gånger är att folk TROR att de haft Covid 19.
Citera
2021-08-29, 22:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
För tydlighetens skull är jag själv vaccinerad.

Det jag ifrågasätter är varför hela samhällsdebatten just nu kretsar kring vaccinationsgraden, när vaccinet inte ens har en teoretisk möjlighet att bromsa transmissionen. Det är ju vetenskapligt vansinne.

Vaccinet fyller fortfarande sitt syfte genom att avlasta vården och krematorierna. Men någon flockimmunitet kan inte uppnås med dagens vaccin, oavsett vaccinationsgrad.
Citera
2021-08-29, 22:29
Medlem
Israelisk studie visar bara 10% farligare att umgås med ovaccinerade.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.07.13.21260393v1
Vaccine effectiveness against susceptibility to infection was 80-88%. For breakthrough infections among vaccinated individuals, the vaccine effectiveness against infectiousness was 41-79%. The overall vaccine effectiveness against transmission was 88.5%.
När man läser författarnas ord ovan kan man luras att tro att vaccinet minskar din smittsamhet med hela 88%. Men i själva verket ligger det till såhär:

1. Om en vaccinerad träffar en ovaccinerad (med covid) så minskar risken för transmission med 80%.

2. Om en vaccinerad träffar en vaccinerad (med covid) så minskar risken för transmission med 88%.

Nästan hela nyttan visar sig ligga i att vara vaccinerad själv. För dig som är vaccinerad är det alltså bara tio procent farligare att umgås med ovaccinerade.

Det här var dessutom innan deltavarianten, som är mycket mer smittsam.
Citera
2021-08-29, 22:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det känns verkligen som två läger i detta. Antingen är man vaxxfanatiker eller antivaxxare.
Hmm tror det är lite djupare än så. Äkta antivaxxare tror jag väldigt få är och det är en ytterst marginaliserad grupp.

Själv tillhör jag den lite mer nyanserade skalan som iof tycker att vaccinering är en bra lösning, men att kanske inte exakt allt och alla behöver vaccineras.

Citat:
Då och då dyker det upp människor som försöker se lite utanför boxen och de blir direkt stämplade som dumma, arbetslösa, utrikesfödda antivaxxare.
Ja och det oftast på helt osakliga grunder. Antivaxx har vi nog knappt hört talas om innan pandemin bröt ut. Det är en så liten och udda grupp att nästan ingen pratar om den. Men helt plötsligt blev alla som sa emot narrativet och vEtEnSkApEn beskyllda för att vara antivaxxare.

Citat:
Jag är övertygad om att det är ett stort misstag att ge alla sprutan, även om jag hoppas att ingen dör av den. Jag tror inte speciellt mycket på någon av de stora konspirationerna, däremot är det tydligt att skyddet är väldigt begränsat till ganska stor risk.

Jag tror på exakt noll konspirationer och är inte ens säker på att viruset ens kommer från ett lab. Det är en bra story, men viruset kan lika gärna komma från naturen tror jag.

Att experimentera med människor och framförallt barn som inte är i fara för viruset anser jag vara djupt oetiskt.
Citera
2021-08-29, 22:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
vaccinet hindrar inte dig att bli smittad eller smitta andra , så som vaccet är utformat är det en omöjlighet. att det ger skydd mot att bli allvarligt sjuk är en annan femma.

Vaccinet gör det fem gånger osannolikare att du får Covid-19,(Delta-varianten), jämfört med ovaccinerade. Så nog ger det ett bra skydd mot att få sjukdomen. Men får du ändå Covid-19, trots vaccinskyddet, så riskerar du att smitta andra i lika hög grad som ovaccinerade. Som vaccinerad har du dock betydligt mindre risk att behöva sjukhusvård.

Jag vet inte hur jag skall kunna uttrycka mig klarare!

Alltså måste, även, en tid fram över, även fullvaccinerade,följ restriktioner och rekommendationer, för om de lyckas blir smittade, så för de smittan vidare lika effektivt som ovaccinerade. Men när 70-75 procent av hela befolkningen är fullvaccinerad, så är det 5 gånger svårare för 70-75 procent av hela befolkningen att bli smittad, och då kommer det hela att lugna ned sig.

Ca 90 procent av de som är under 40 år och 95 procent av de som är 40 plusare behöver vaccinera sig. Börjar man vaccinera barn under 16 år för att få fram imponerande vaccintäckning, lurar man bara sig själv, inte Delta-varianten. Se bara på Israel m.fl.! Att få en så stor andel av 16 plusarna att vaccinera sig kräver både tålamod och smarthet, men det är detta som kommer att låta oss att leva som vanligt längre fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in