2021-08-26, 19:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej du behöver naturlig immunitet. Enbart vaccinering kommer inte att fungera på den här typen av virus.

Många av de du pekar ut som smittbärare har redan haft viruset och borde ha VIP-status i samhället istället för att trakasseras och mobbas.

De som blir intagna på sjukhus och de som avlider nu är till 99% ovaccinerade. Finns ingen naturlig immunitet mot ett lab-framställt virus.
Citera
2021-08-26, 19:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det bästa vaccinet är att genomgå sjukdomen som är som tur är är helt ofarlig för de allra flesta.

Jag är totalt ointresserad vacciner då jag gör bedömningen att viruset inte är farligt för mig.

Du är uppenbarligen inte kompetent nog att göra en korrekt bedömning. Det har du bevisat i otaliga inlägg.
Citera
2021-08-26, 20:01
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De som blir intagna på sjukhus och de som avlider nu är till 99% ovaccinerade. Finns ingen naturlig immunitet mot ett lab-framställt virus.

två intressanta påståenden...

Kan du ge källa på "99%" och "lab-framställt"?
Citera
2021-08-26, 20:01
Medlem
”Att vaccinet inte skyddar till 100% blev tydligt för en dansk kör under en resa till Italien.
22 av 31 medlemmar blev sjuka trots att alla utom en var fullvaccinerade .”

SVT s 140

Lycka till med era nålstick å vaccinpass.
Senast redigerad av Grand-canyon 2021-08-26 kl. 20:23.
Citera
2021-08-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag vill vända på frågan: vad håller du på med? Jag tycker du nu ska ta och sätta dig ner och kolla på den här intervjun med Eric Topol, som förklarar begreppen (spola fram till 5 min 55 sekunder):
https://www.youtube.com/watch?v=haG1yKJVVAw&t=355s

I Pfizers och Modernas kliniska försök så användes ju inte ens PCR-test för att se om pågående infektion kunde upptäckas. Premissen var från första början att man skulle minska risken för sjukdom, inte att förhindra infektion.

När det sedan visade sig (innan delta anlände) att man ofta fick gott skydd även mot infektion, så var det en stor bonus, men detta var ju inte det ursprungliga målet.
Jag ser inte hur detta står i motsats till det jag skrev.

Det här med att vaccinet skyddade mot spridning innan delta, hur bekräftades det?
Citera
2021-08-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Var ska jag börja...

1. Var har du fått 99% från? PÅ IVA är det väl runt 70-80% tex? Vilket är ganska lågt med tanke på att det är i de yngre sociala kretsarna som smittan sprids mest och där är många är just ovaccinerade. Dör gör ju nästan ingen i Sverige så det är ju irrelevant och ett tecken på att de som är ovaccinerade (unga friska individer) inte befinner sig i någon större risk.

2. Man kan konstatera att även om majoriteten är ovaccinerade har detta inget med naturlig immunitet att göra då det är ytterst ovanligt (0,001-0,5% på ett år enligt PHE). Oavsett var viruset kom ifrån så överlever ju >99,5% pga sitt naturliga immunsystem och förblir immuna åtminstone ett år. Så det funkar rätt bra om man inte är 82 år och multisjuk.

3. Om antalet som vårdas är relativt lågt spelar det ingen roll om 100% är ovaccinerade. Nästan alla som vårdas pga skallskada hade inte hjälm när olyckan inträffade, det betyder inte att alla måste ha hjälm jämt. Det viktiga är att de som är i riskgrupp för skallskada, exempelvis byggarbetare, mopedåkare, skridskoåkare mfl har hjälm.
Citera
2021-08-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vaccinet kommer aldrig utrota viruset. Det erbjuder en första kontakt, så att när du väl exponeras, får ett mildare förlopp.

Ingen kommer kunna undvika Delta-varianten, den är för smittsam. Det man har att välja på är om man vill vara vaccinerad eller inte när man åker på den.
För tydlighetens skull är jag själv vaccinerad.

Det jag ifrågasätter är varför hela samhällsdebatten just nu kretsar kring vaccinationsgraden, när vaccinet inte ens har en teoretisk möjlighet att bromsa transmissionen. Det är ju vetenskapligt vansinne.
Citera
2021-08-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Skulle vara intressant att veta hur personer som kurt-sune , vars högsta önskan är att få i sig viruset, hur dom ställer sig till inaktiverade vaccin, som exempelvis Sinovac?

Man får ju anta att Sinovac innehåller alla virusets protein, inte enbart spikeproteinet. Då borde ju Sinovac vara kosher, enligt kurt-sune.

Det är ett vaccin som har ytterst låg effekt. Som vi inte borde användas och lura folk att dom är säkra.
Citera
2021-08-26, 20:26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
I de allra flesta fall för att de slarvar med sin hälsa.

Vad spelar det för roll? Ska du neka fetknopparna vård?
Citera
2021-08-26, 20:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Undersökningen som visade på att antivaxxare var narcissistiska, verkar ju stämma in bra på dig!

Jag är inte antivaxxare. Jag är anti medicinskt experiment.

När ska du lära dig skillnaden?
Citera
2021-08-26, 20:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
För tydlighetens skull är jag själv vaccinerad.

Det jag ifrågasätter är varför hela samhällsdebatten just nu kretsar kring vaccinationsgraden, när vaccinet inte ens har en teoretisk möjlighet att bromsa transmissionen. Det är ju vetenskapligt vansinne.

Vaccinationsgraden är ju intressant eftersom den har en direkt påverkan på sjukvårdsbelastningen.
Citera
2021-08-26, 20:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Iran är ju hårt drabbat av delta. Iran har ju även sagt att de inte vill ha västerländska vaccin ;-)

Så det är väl primärt naturlig immunitet som gäller där...

https://www.theguardian.com/world/2021/aug/23/iranian-government-urged-to-accept-western-vaccines-amid-deadly-covid-wave

Hälsoläget är dessutom inte det bästa

"65% of Iranian population overweight, obese"
"Over 55 percent of the population are physically inactive"

https://www.tehrantimes.com/news/431000/65-of-Iranian-population-overweight-obese
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in