Citat:
Ursprungligen postat av
TestoGubbe
vaccinet hindrar inte dig att bli smittad eller smitta andra , så som vaccet är utformat är det en omöjlighet. att det ger skydd mot att bli allvarligt sjuk är en annan femma.
Vaccinet gör det
fem gånger osannolikare att du får Covid-19,(Delta-varianten), jämfört med ovaccinerade. Så nog ger det ett bra skydd mot att få sjukdomen. Men får du ändå Covid-19, trots vaccinskyddet, så riskerar du att smitta andra i lika hög grad som ovaccinerade. Som vaccinerad har du dock betydligt mindre risk att behöva sjukhusvård.
Jag vet inte hur jag skall kunna uttrycka mig klarare!
Alltså måste, även, en tid fram över, även fullvaccinerade,följ restriktioner och rekommendationer, för
om de lyckas blir smittade, så för de smittan vidare lika effektivt som ovaccinerade. Men
när 70-75 procent av
hela befolkningen är fullvaccinerad, så är det 5 gånger svårare för 70-75 procent av hela befolkningen att bli smittad, och då kommer det hela att lugna ned sig.
Ca 90 procent av de som är under 40 år och 95 procent av de som är 40 plusare behöver vaccinera sig. Börjar man vaccinera barn under 16 år för att få fram imponerande vaccintäckning, lurar man bara sig själv, inte Delta-varianten. Se bara på Israel m.fl.! Att få en så stor andel av 16 plusarna att vaccinera sig kräver både tålamod och smarthet, men det är detta som kommer att låta oss att leva som vanligt längre fram.