2021-08-29, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Min bedömning är att det är ren propaganda. Hur många som redan haft covid har hamnat på sjukhus?

Vaccinet är bra men för att förstå vilka dessa ”ovaccinerade” är behöver vi lite djupare statistik än att bara dela upp folk i vaccinerade och ovaccinerade.

Det är lite som att säga att män är kriminella utan att undersöka vilka män som faktiskt är överrepresenterade.

Vari består propagandan? Och vad exakt är det för djupare statistik du efterlyser?
Senast redigerad av Leland1979 2021-08-29 kl. 13:31.
Citera
2021-08-29, 13:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Medellivslängden i Sverige är 82 år.
Medeldödligheten för covid är 84 år.

Alltså dör folk med covid över medellivslängden..............
Stämer verkligen det?

Enligt FoHM senaste veckorapport är medelåldern på avlidna i covid något annat.
Medelåldern för dödsfallen är 82 år över hela pandemin och 71 år för vecka 28–31.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Medellivslängden i befolkningen var 83,1 år 2019.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/halsa/medellivslangd/

Sedan har ju medellivslängden sjunkit 2020 p.g.a. pandemin.

Så enligt FoHM så dör folk med covid innan medellivslängden

Om det nu spelar någon roll.
Citera
2021-08-29, 13:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Medellivslängden i Sverige är 82 år.
Medeldödligheten för covid är 84 år.

Alltså dör folk med covid över medellivslängden..............

Dom flesta som uppnått 82 år lever ett antal år till.
Citera
2021-08-29, 13:44
Medlem
Davys avatar
En fråga, kanske redan varit uppe men svårt att gräva upp.

Är det någon som haft covid, som inte vaccinerat sig efter det. Och som sedan blivit smittad igen (då med Delta) och blivit inlagd på sjukhus? Frågan gäller här då folk som inte är i en riskgrupp.

Är själv ca 40 år och fullt frisk. Hade dock en rejäl släng av covid i mars men har ingen avsikt att ta vaccinet. Känns väldigt kontraproduktivt och ett enormt risktagande.

-----
Vad jag inte heller får rätsida på är Tegnells resonemang. I våras så var nedgången i antalet smittade och inlagda ett bevis på att vaccinet fungerar. Nu sprids smittan tidigare än den gjorde förra hösten, vilket enligt Tegnell är ett bevis på att för få har vaccinerat sig. Det går liksom inte ihop.

Tegnell sa också att anledningen till att Israel har högre smittspridning nu än förra året, trots massvaccinering, är att de tog spruta ett och två för tätt inpå varandra. Trovärdigt?
Citera
2021-08-29, 13:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Har du gjort studierna på tjockisar med eller de som röker?

Inte fan TVINGAR vi tjockisar eller rökare något.

Nu gör jag ju inga studier.... Men visst finns det riskfaktorer. En betydande riskfaktor verkar vara androgener. Män med flint o de som käkar anabola kan troligen bli rejält sjuka.
Citera
2021-08-29, 13:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu gör jag ju inga studier.... Men visst finns det riskfaktorer. En betydande riskfaktor verkar vara androgener. Män med flint o de som käkar anabola kan troligen bli rejält sjuka.

Det jag syftar på att det är en fin dubbelmoral.

Är du fullt frisk med bra hälsa så ska du tvingas ta vaccinet FÖR ATT INTE BELASTA SJUKVÅRDEN.

Men alkoholister, rökare, drogmissbrukare och mcdonaldsätare de ska få fortsätta.
Jaja. Så länge de spenderar så.
Citera
2021-08-29, 13:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Davy

Är det någon som haft covid, som inte vaccinerat sig efter det. Och som sedan blivit smittad igen (då med Delta) och blivit inlagd på sjukhus? Frågan gäller här då folk som inte är i en riskgrupp.

Är själv ca 40 år och fullt frisk. Hade dock en rejäl släng av covid i mars men har ingen avsikt att ta vaccinet. Känns väldigt kontraproduktivt och ett enormt risktagande.

-----
Vad jag inte heller får rätsida på är Tegnells resonemang. I våras så var nedgången i antalet smittade och inlagda ett bevis på att vaccinet fungerar. Nu sprids smittan tidigare än den gjorde förra hösten, vilket enligt Tegnell är ett bevis på att för få har vaccinerat sig. Det går liksom inte ihop.

Tegnell sa också att anledningen till att Israel har högre smittspridning nu än förra året, trots massvaccinering, är att de tog spruta ett och två för tätt inpå varandra. Trovärdigt?

Är något Tegnell säger trovärdigt?

När det kommer till att han ska kritiseras så kräver han 10 år studier på det.
Men själv har han bråttom med att peka ut påstådda felaktigheter utan grunder med.

Israel var FÖRST med den tredje sprutan.
Vid samma läge sa Tegnell "nej" "det finns inga studier på det". "helt onödigt". blablablalla.
Några månader senare så kommer han ut med att en tredje spruta ska ges här med och framöver kommer alla behöva fler doser..

Visst kan man lyssna på Tegnell och vara ett halvår efter i resonemangen, och sen typ dö.
Eller så kan man leva i verkligheten.

Svenssons som skyddar sig nu men så fort tegnell säger "nu öppnar vi upp" så lever de som vanligt trots hög smitta? ok.
Har folk inte en egen uppfattning de utgår ifrån.
Citera
2021-08-29, 13:55
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det jag syftar på att det är en fin dubbelmoral.

Är du fullt frisk med bra hälsa så ska du tvingas ta vaccinet FÖR ATT INTE BELASTA SJUKVÅRDEN.

Men alkoholister, rökare, drogmissbrukare och mcdonaldsätare de ska få fortsätta.
Jaja. Så länge de spenderar så.

Väldigt bra poäng!!

Lättare att säga att ALLA ska ta vaccinet än att peka ut vissa grupper som borde ändra på sitt beteende för att stärka sin hälsa och på så sätt undvika bli sjuka i covid eller någon annan följdsjukdom som cancer, diabetes, etc.
Citera
2021-08-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy

-----

Är inne på liknande tankegångar (ska nämna att jag inte är någon vaccinskeptiker, snarare tycker jag vaccinen verkar bra för sitt ändamål).

Hade jag inte (också) haft en ganska rejäl släng av covid tidigare i år hade jag utan att tveka tagit vaccinet. Nu avvaktar jag - och läser de studier jag stöter på beträffande det naturliga skyddets effekt och längd.

Min förståelse är att naturlig infektion ger åtminstone ett motsvarande skydd som dubbelvaccinering, och att vaccinering efter tillfrisknande ger ett, åtminstone, marginellt ökat skydd. Jag ser därför ingen större mening att vaccinera mig nu, utan väntar på fler studier. Kanske visar det sig att det kan vara bra med en boosterspruta när den riktiga säsongen kommer igång och då ska jag överväga det.

För övrigt kan jag inte för allt i världen förstå varför de stora vaccinationsprogrammen drog igång samtidigt som infektionsgraden sannolikt hade minskat ändå, till följd av säsongsvariationer. Det man borde ha gjort är väl att vaccinera riskgrupper direkt och erbjuda resten av befolkningen vaccin i samband med att den förväntade smittoökningen börjar på hösten.
Citera
2021-08-29, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är det som bekymrar mig lite. Att jag skall behöva testa mig var och varannan dag när jag har min vanliga vintersnuva. I värsta fall får jag väl köpa ett gäng snabbtester, så jag slipper besöka vårdcentralen som en jävla jojjo.

Så var det för mig förra vintern. Jag fick inte komma till jobbet på flera månader, inte ens för att kolla posten, trots att jag har haft den här snuvan flera år. Jag har kikat lite på de här gurgeltesterna som tydligen kommer om ett tag, där man bara behöver gurgla en saltlösning och spotta ut. Hoppas på att det blir möjligt att ha ett gäng sådana test hemma och att de inte blir för dyra.
Citera
2021-08-29, 14:20
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Så var det för mig förra vintern. Jag fick inte komma till jobbet på flera månader, inte ens för att kolla posten, trots att jag har haft den här snuvan flera år. Jag har kikat lite på de här gurgeltesterna som tydligen kommer om ett tag, där man bara behöver gurgla en saltlösning och spotta ut. Hoppas på att det blir möjligt att ha ett gäng sådana test hemma och att de inte blir för dyra.

Hade jag haft anställda i mina bolag, hade jag sett till att det fanns fria tester för alla.
Det betalar ju sig första dagen..
Citera
2021-08-29, 14:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hmmm... Jag misstänker att kineserna använde mer än bara datorsimuleringar när dom trollade fram sitt virus.
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, typ för in mänskliga gener i försöksmöss och därefter infekterar dem med ett coronavirus ifrån fladdermöss. Så att viruset sedan får tillfälle att anpassa,sig till att lätt infektera människor. Och sedan sker ett misstag i labbet som bara har skyddsklass 2...
Ett av många "misstag" som CCP gjort och som kostat miljontals människoliv.

Ja, du har helt rätt i att "misstaget" har skördat miljontals liv. Det ironiska är att "misstaget" inte har kostat så väldigt många liv i Kina.

Kineserna insåg att det var ett otrevligt virus som hade rymt från laboratoriet. Kineserna så därför till att skydda sig själva, medan viruset fick spridas till omvärlden. Det har medfört att Kinas ekonomi har fortsatt att gå bra, samtidigt som viruset har plågat övriga världens ekonomier.

Att viruset fick rymma från laboratoriet, var kanske ett lönsamt "misstag" för kineserna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in