2021-08-29, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
De så kallade bus-/ rallykörande killarna var förmodlingen fler än två o ytterligare någon bil, hur mång det ska ha varit minns jag ej, inte heller hur många de var i varje bil. Dessa är inte knutna till cykelvägen eller till tidsspannet då H misstänks ha bragts om livet, tror några av dem körde utan körkort.

Kan de ha råkat köra på Helena och gömt kroppen pga det? Särskilt om de kört körkortslösa etc. Iofs ett mycket mindre brott, men folk kan göra konstiga saker i chock.
Citera
2021-08-29, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Classe kan avskrivas, läste om det åklagaren har, var ju oväntat tunt.

Absolut inte avskrivas helt äv om inte tycker att han verk va kapabel som GM. Pilot t.e.x mkt mer sannolik bland flera andra !
Citera
2021-08-29, 03:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPollifax
Vi får ju egentligen inget veta. Vi gissar. Samtalet till H dagen hon försvann. Från vem? Vad handlade det om och varför var hon upprörd.
Vi vet att det var fest hos PW och vi tror oss veta vilka som åkte dit i taxi.
Varför glömmer man sin plånbok på en hemmafest. Visat något eller betalat någon? Vem betalar ev. inträde, dryck och två telefonsamtal under kvällen? Varför ringa till sin syster strax innan man skall gå hem mitt i natten för att prata och berätta? Obegripligt för mig, kanske logiskt för dessa systrar. Så många frågor. Tror svaret finns hos någon som iakttagit H, åtrått henne och slagit till. Tänk ”när lammen tystnar” den du ser och fantiserar om. På festen, gymmet eller en ”nära vän” Den du minst anar. Den som pratar ”lite” för mycket.
MrsP

I mars 1991 var det premiär för filmen "När lammen tystnar" i Sverige, och i oktober samma år släpptes den på VHS. Alltså några månader innan Helena försvann sommaren 1992. Och det är en film som "alla" såg, även i Sverige.
Och den filmen handlar om en kvinna som blir bortrövad och inlåst i en källare. Så någon kanske har inspirerats av den filmen och letat efter en kvinna att låsa in i sin källare eller liknande.

Och kvinnan i filmen har också vissa likheter med Helena, googla "catherine martin silence of the lambs" så kan ni se hur hon ser ut.

Gärningsmannen i filmen slår också kvinnan med knytnävarna för att få henne medvetslös, efter att han har lurat in henne i en bil. Och Helena hade eventuellt fått ett slag på näsan, med tanke på att hennes blod fanns på hennes skor som hittades utomhus.

Gärningsmannen i filmen slänger också ut kvinnans kläder innan han åker iväg med henne, och det är hans "kännetecken" som seriemördare. Så gärningsmannen i det här fallet kanske slängde ut Helenas skor innan han åkte iväg med henne, för att göra ungefär som i filmen och få ett "kännetecken".

Ni kan se scenen där kvinnan i filmen blir bortrövad här:

https://m.youtube.com/watch?v=A1vEdlD59mQ
Senast redigerad av eoku 2021-08-29 kl. 03:23.
Citera
2021-08-29, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Jag tror HA var i Nya Zeeland...
Men som jag nämnt tidigare kan CL och HA ha varit bekanta med varann (ytligt?) via komvux och haft likartade långresor i närtid som förenade dom i samtal/kontakt..
Denna ytliga kontakt kan ha gjort att HA ej upplevde CL som "skum/hot" när de stöter ihop natten 14/6....
Arbetade inte Helena extra på resebyrån?
Citera
2021-08-29, 03:51
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Inte för att jag tror det ger så mycket, men varsågod.
https://se.linkedin.com/in/peter-levin-2946aa133

Denna kan vem som helst söka upp ändå. Tror den redan länkats här.

Hittade denna bild nu när jag kollade bak i tråden. Bröderna är lika varann. Inte håret, den här har lockigt. Men samma avlånga ansiktsform med skillnaden att Claes ansikte/kinder hänger neråt, är pluffsig. Glasögonen är olika, men det byter man ju ibland.
Jag läste bland kommentarer nånstans, minns inte var, jag läser överallt. Det stod att Claes och brodern var lika galna fast på olika sätt. https://se.linkedin.com/in/peter-levin-2946aa133
Citera
2021-08-29, 04:30
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Hittade denna bild nu när jag kollade bak i tråden. Bröderna är lika varann. Inte håret, den här har lockigt. Men samma avlånga ansiktsform med skillnaden att Claes ansikte/kinder hänger neråt, är pluffsig. Glasögonen är olika, men det byter man ju ibland.
Jag läste bland kommentarer nånstans, minns inte var, jag läser överallt. Det stod att Claes och brodern var lika galna fast på olika sätt. https://se.linkedin.com/in/peter-levin-2946aa133

Vet du om ClLe hade glasögon -92 och - i så fall - vilken modell?
Citera
2021-08-29, 06:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Det här med skon tror jag inte har med mordet att göra hon kan ha tagit av sig den själv där på stigen i mörkret jag tror stenhårt på att den här bilen står där och väntar ,sedan är det nåt som lockar in henne i bilen men vad? Det finns folk som sett den ljusa bilen köra över gräsmattan. Vid lekplatsen i hög fart jag tror de genade där,. förstår inte varför det skulle vara ologiskt att sätta sig i en bil när man är onykter
Jag har hela tiden varit säker på att det finns folk som vet vad som hände?
]
Skorna var slängda långt ifrån varandra!
Varför skulle Helena, efter att ha slängt ut både skorna åt olika håll, samt lämnat ringarna på platsen om hon nu som du säger, självmant satt sig en bil med en kille som hon litade på?
Citera
2021-08-29, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Kan de ha råkat köra på Helena och gömt kroppen pga det? Särskilt om de kört körkortslösa etc. Iofs ett mycket mindre brott, men folk kan göra konstiga saker i chock.
Det är det jag alltid misstänkt. Han kör på henne av misstag och Helena är fortfarande vid medvetande efter hon blivit påkörd och när dom är på stigen och ska hjälpa henne säger hon " så får man inte göra" gråtandes som vittnet hör. Sedan körs hon till sjukhuset men avlider i bilen. Gärningsmannen får panik och lämnar bilen med Helena i på sjukhus parkeringen och lämnar hennes kläder i skogsdungen där hon blev överkörd för att det ska se ut som hon blivit kidnappad och sedan dumpar han kroppen senare.
Citera
2021-08-29, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
]
Skorna var slängda långt ifrån varandra!
Varför skulle Helena, efter att ha slängt ut både skorna åt olika håll, samt lämnat ringarna på platsen om hon nu som du säger, självmant satt sig en bil med en kille som hon litade på?
Tror att hon fick ont av gå i skorna ringarna har nog ramlat ur väskan när hon tappat den hon var nog inte helt nykter, jag förstår inte varför hon inte skulle kunna gå in i en bil för att prata, hon kanske hade känslorför nån somsatt i bilen,kan ha varit nån tjej kompis som åkte med som gick av tidigare, när jag kollade på det här länge sedan fick jag fin kontakt med en jobbar kompis på sjukhuset. en kvinna hon och Helena jobbade ihop
Citera
2021-08-29, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Det jag kan bidra med gällande Helena är att hon var lite annorlunda. Det verkar vara fult att nämna. Hon var lite "menlös", troligtvis lite bakom. Det utesluter ju inte att man är en bra snäll tjej. Det var därför Ulrika kände det ansvar hon gjorde för en vuxen syster endast ett år yngre. Som hon sagt att hon kände att hennes föräldrar skulle blivit arga på henne för att hon inte sett till Helena när de var borta och hon försvann. Hon sa inte så ordagrant men indirekt, att hon skämdes.
Detta är något jag fått höra från fler håll, att hon var bakom. Att Ulrika sade som hon sade när det lät som hon pratade om en betydligt yngre lillasyrra är något som föll på plats för mig då.

Att Ulrika kände det ansvaret, förväntades ta det säger ju också något om familjen. Det är inget ansvar hon skulle ha på sina axlar då Helena ju gick gå ut och festa, resa, osv, som vilken annan i hennes ålder, för övrigt men tydligen har ett stort ansvar för henne legat på Ulrika.

Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Helena gick inte i särskola!!!!! Hon var snäll och lite "töntig" men absolut inte sinnesslö eller menlös. Umgås med en som var en av Helenas närmaste vänner och hon är lite likadan. Snäll ..nästan dumsnäll, fattar inte alltid skämt, särskilt inte ordvitsar och lite invecklade skämt men fullt normalt intelligent. Har för mig att Helena hade rätt bra betyg.

Helena var tre år äldre än mig. Jag bodde nån gata ifrån kring 82-83. I lekparken (vid stigen/genvägen) var det alltid mycket barn. Vi spelade kula, lekte datten eller dunken mm. Jag kommer inte ihåg om Helena brukade vara med, men jag minns henne från området och skolan.

Sommaren 1991 jobbade jag med Helena på sjukhuset och fick då lära känna henne bättre. Jag upplevde henne som en trevlig, glad och ärlig tjej. Varm och hjärtlig. Verkade tro gott om alla. Nära till skratt. Jag upplevde henne som medelsmart men kanske var det just skrattet som gör att en del kopplar det till att hon skulle vara lite bakom. Jag vet inte hur jag ska uttrycka det, men det vara lite bonnaktigt ”höhö” som kanske för tankarna till Stefan å Krister.
Citera
2021-08-29, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Classe kan avskrivas, läste om det åklagaren har, var ju oväntat tunt.
Så du har tagit del av sekretessmaterial? Hur då om jag får fråga.
Citera
2021-08-29, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Ok?
Vad har åklagaren då? Det är inte publicerat så vad vet du? Det du vet enligt dig, hur vet du det är sant?
Avsåg det blir åklagaren redogjorde för och som stått i media. Kändes knappast särskilt starkt. Tveksamt vittnesmål om en bil. Sedan DNA, men blir nog inte träff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in