2021-08-27, 22:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Det jag kan bidra med gällande Helena är att hon var lite annorlunda. Det verkar vara fult att nämna. Hon var lite "menlös", troligtvis lite bakom. Det utesluter ju inte att man är en bra snäll tjej. Det var därför Ulrika kände det ansvar hon gjorde för en vuxen syster endast ett år yngre. Som hon sagt att hon kände att hennes föräldrar skulle blivit arga på henne för att hon inte sett till Helena när de var borta och hon försvann. Hon sa inte så ordagrant men indirekt, att hon skämdes.
Detta är något jag fått höra från fler håll, att hon var bakom. Att Ulrika sade som hon sade när det lät som hon pratade om en betydligt yngre lillasyrra är något som föll på plats för mig då.

Att Ulrika kände det ansvaret, förväntades ta det säger ju också något om familjen. Det är inget ansvar hon skulle ha på sina axlar då Helena ju gick gå ut och festa, resa, osv, som vilken annan i hennes ålder, för övrigt men tydligen har ett stort ansvar för henne legat på Ulrika.

Oj, där kom visst grundlösa påstående om BO!
Så lågt, bakom???? Vad menas med det?
Hon hade haft en hjärntumör som liten, men gått i vanlig skola, gymnasium (bakom?) Visste inte att hon gått i särskola, hon ville ju bli lärare eller sjuksköterska. ( trots hon gått i särskola?? ) Källa på det?
Nog kan en hjärntumör påverka vissa sinnen, men fy vad sjukt Flashback forum blivit! Självklart känner hennes syster att hon vill skydda sin lillasyster som varit svårt sjuk som liten. Vem skulle inte gjort det?
Citera
2021-08-27, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Helena ska ha haft hjärntumör som ca 5-åring (har jag för mig). Om denna sjukdom gav henne men, har jag aldrig hört något om, så det vet jag inte.
Nja håll dig till fakta ...var har du fått den uppgiften ifrån?
Citera
2021-08-27, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Oj, där kom visst grundlösa påstående om BO!
Så lågt, bakom???? Vad menas med det?
Hon hade haft en hjärntumör som liten, men gått i vanlig skola, gymnasium (bakom?) Visste inte att hon gått i särskola, hon ville ju bli lärare eller sjuksköterska. ( trots hon gått i särskola?? ) Källa på det?
Nog kan en hjärntumör påverka vissa sinnen, men fy vad sjukt Flashback forum blivit! Självklart känner hennes syster att hon vill skydda sin lillasyster som varit svårt sjuk som liten. Vem skulle inte gjort det?

Helena gick inte i särskola!!!!! Hon var snäll och lite "töntig" men absolut inte sinnesslö eller menlös. Umgås med en som var en av Helenas närmaste vänner och hon är lite likadan. Snäll ..nästan dumsnäll, fattar inte alltid skämt, särskilt inte ordvitsar och lite invecklade skämt men fullt normalt intelligent. Har för mig att Helena hade rätt bra betyg.
Citera
2021-08-27, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Hjärntumör hade hon som barn. Det har Gabriella berättat i flera intervjuer
Citera
2021-08-27, 23:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera

"När Helena var fyra-fem år hade hon en hjärntumör."

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/helenas-syster-var-%C3%A4r-du-1.3906109
Citera
2021-08-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
DNA som inte är Helenas är inte från blod. Sekret eller saliv?
Blodet kommer troligtvis från Helena.

Japp. Stämmer. Redan klarlagt att jag hade fel om vilken ”typ” av DNA som matchar mot.
Citera
2021-08-27, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Det spekuleras vilt om denna misstänkte man nu begått flera övergrepp ? Nu vet vi ju inte ens om det är rätt” person som är den som dödat Helena . Han kan han varit på fel plats vid fel tillfället och tänk om han såg något denna natt som han önskar han inte hade sett ? Sånt har hänt förut och bara en sådan sak kan bryta ner en människa . Om vi bara tänker utanför precis allt ? Tänk om han var ett vittne , 2 gärningsmän som tog Helena , vittne med två mansröster 🤔 Han såg detta och har velat glömt pga rädsla eller blivit hotad att vara tyst . Ett brott som varit olöst i snart 30 år så känns det som om man kan idag få ihop flera ” händelser …
GW och Jenven tror inte att de har rätt man , kalla fall har en annan åsikt 🤔 någon har fel och någon har rätt men undrar vilken?

Det är ingen TV-serie detta.
Att någon bevittnat något som okända människor utfört (som framgår i tråden ganska vanliga Svenssons) och sen blivit skrämd till tystad i 30 år av dessa två (som numer lever vanliga liv) är så osannolikt så jag saknar ord.

Du har för mycket konspirationstänk.
Citera
2021-08-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jag struntar ärligt talat i det. Låt polisen titta tills ögonen blöder, eller tills dom trillar ur sina hålor. Jag tror ändå inte att KM har med Helenas försvinnande att göra.

Håller med. Då hade KallaFall inte fokuserat så på CL och dessutom provat häktning mot han. Varför häkta någon om man tror KM är inblandad.
Näe, känns osannolikt.
Citera
2021-08-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Nej och det som är det stora mysterier med mannen m pilot glasögon är att vissa är övertygad om vem det är ? Men i själva verket har såvitt jag vet ingen 100% bevis på vem denna person är som döljer sig bakom sina glasögon ! Spekulationer och gissande är det enda 😕 När och om de hittar den skyldige då kanske ” pilot mannen ger sig till känna och berätta vem han är .

Det är han som förhördes för några år sen. Det känns klarlagt.
Jag visste då vart han jobbade och nu fått namnet. Det är KM som är MMPG.

Men, jag tror heller inte han har något med detta att göra. Tror mer på det som nuvarande utredningen fokuserar på.
Citera
2021-08-27, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icelady
Den här herrn som polisen hörde (för några år sedan) som vägrade säga något ifall en advokat skulle tillsättas, hur kunde polisen och åklagaren bara släppa det? Bara för att en gubbe blir sur och inte vill skylta med sitt namn i en ev häktningsframställan, borde väl inte skrämma polis/åklagare? De ger väl blanka fasiken i det?!

Dom släppte det för att dom insåg att det var fel spår. Inte konstigare än så.
Citera
2021-08-27, 23:21
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Vill du ha en sammanfattning över allmänheten vet om "Helena-fallet" så kan du också lyssna på:

Mardrömmen i Mariestad - av Lotte Dalgaard. Finns även på Storytel.

Fallet Helena - av P Wadebäck för P4

Ok, tack för länkar. Ska lyssna in mig på fallet igen. Det är just vissa detaljer jag är intresserad av.
Citera
2021-08-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det som skiljer mig från dig är att jag baserar min uppfattning om KM:s närvaro på de fakta som vi faktiskt känner till från polisen - de fakta som finns inifrån hotellet om hans beteende, brovittnet och sist men inte minst hans högst märkliga beteenden i polisförhören med "minnesluckan" som kronan på verket! Du däremot slänger hela tiden helt planlöst ur dig att du inte "tror" på KM:s närvaro vid försvinnandet samt att du "vet" att han inte var där, men du har inga fakta att stödja dig på. Kan ju vara något att ta med sig.

I övrigt är det fascinerande att se hur många som nu på sistone har teamat upp mot mig om KM. Samlad aktion? Kanske säger det något?

Kanske säger något om att vi mer tror på erfarna utredare som lusläst all info i utredningen och haft flertalet nya förhör, utfört flera husrannsakningar. Dessa erfarna utredare fokuserar inte på KM.
Tror mer på dom än en användare på FB, även om jag vet att du är en senior i denna tråd och otroligt insatt i fallet. Men så insatt som kalla fall är, det är du inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in