2021-08-28, 22:05
Medlem
Tänker lite såhär gällande Hanna ( vittnet ) om kalla fall gruppen nu har riktat in sig på denna man , de säger att de tror att han har agerat ensam och inga andra gripande är aktuella . Då känns det som om kalla fall gruppen inte har tagit vittnet Hanna som ett väldigt trovärdigt spår ? Hon säger att Helena skriker ..så får ni inte göra och två mansröster som låter upprörd . I princip är det bara detta vittne som överhuvud tagit hört ett ev överfall på en kvinna . Vittnet som pekat ut Helenas byxor ? Nja inte heller 100% för det är byxorna hon pekat ut och inte Helena . Det skulle vara intressant att höra kalla fall om dessa vittnet vad de har för åsikt om dessa? Bilen som Vittnet Carina såg och som varit en stor sak i media som den mystiska bilen verkar kalla fall också ha ratat som intressant . Som det känns nu har Helena klivit ut genom hotellet och sedan observerats gående över torget … sedan är hon som helt bortblåst 🤔 en ljus sommarnatt , fest överallt och folk i rörelse …. Men ingen har hört eller sett något . Om man tänker efter så är det helt galet att någon kanske lyckades med det perfekta mordet i alla fall i snart 30 år .
Citera
2021-08-28, 22:48
Medlem
Classe kan avskrivas, läste om det åklagaren har, var ju oväntat tunt.
Citera
2021-08-28, 22:51
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Psykbesvären verkar ha börjat i samband med eller efter hans Australienresa som ägde rum innan Helenas försvinnande.

Om C.L skulle visa sig vara skyldig i detta fall så tycker det skulle vara mycket intressant att veta vad han haft för sig i Australien. Kanske finns det ouppklarade kvinnomord där han befann sig i Australien som skulle kunna kopplas till honom?

Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Det var en märklig slutsats, detta handlade ju om bilen och vittnen vilket enligt åklagaren en del i soppan. Var inte HA i Australien innan försvinnandet också? Eller nu kanske jag minns helt fel.

Varför reagerar ingen på att både Helena och Claes var i Australien före försvinnandet? Var och en ensam?? Jag tycker det är märkligt. Var de där tillsammans tro. Väldigt udda plats att besöka enl. mej. Jag känner ingen som åkt på semester dit.
Citera
2021-08-28, 23:02
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Varför reagerar ingen på att både Helena och Claes var i Australien före försvinnandet? Var och en ensam?? Jag tycker det är märkligt. Var de där tillsammans tro. Väldigt udda plats att besöka enl. mej. Jag känner ingen som åkt på semester dit.
Jag har också en tanke på att det kan finnas en okänd koppling mellan dom sen tidigare som inte är känd eller kommit fram helt enkelt.
Citera
2021-08-28, 23:20
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Det var en märklig slutsats, detta handlade ju om bilen och vittnen vilket enligt åklagaren en del i soppan. Var inte HA i Australien innan försvinnandet också? Eller nu kanske jag minns helt fel.

Jag har varken hört eller läst att Helena besökte Australien, men det kan hon ju ha gjort för det. Däremot att hon var hos syster G på Nya Zeeland.
Citera
2021-08-28, 23:27
Medlem
Kincops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag har också en tanke på att det kan finnas en okänd koppling mellan dom sen tidigare som inte är känd eller kommit fram helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Jag tror HA var i Nya Zeeland...
Men som jag nämnt tidigare kan CL och HA ha varit bekanta med varann (ytligt?) via komvux och haft likartade långresor i närtid som förenade dom i samtal/kontakt..
Denna ytliga kontakt kan ha gjort att HA ej upplevde CL som "skum/hot" när de stöter ihop natten 14/6....
Citera
2021-08-28, 23:29
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Tror det var ca 04.20. Gissar att det borde bli dryga kilometern mellan CLs bostad o sjukhusperkeringen. Nja, orsaken är ju svår att veta. Vi har ju PKs utsaga att "man" brukade ställa bilen där när man gjort nåt jävelstyg, I vilken mån CL också var införstådd i det kan man ju fråga sig.

Man kan möjligen tänka sig att bilen på något sätt utvändigt lr invändigt bar spår av händelsen och att han hade tänkt åtgärda detta först dagen därpå på lämpligt ställe i bättre ljus o lugnare omständigheter.

Jag uppfattade det som att CL inte hade tillgång till båda bilarna samtidigt, kan ha missuppfattat.

Ok, ja risken finns ju att han kan ha gjort nåt jävelstyg den natten.
Ren paranoia då kanske? Livrädd att bli stoppad av polisen mitt i natten med en kropp i bagageutrymmet? Förståeligt i sådant fall.
Citera
2021-08-28, 23:32
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Som vittne sent på natten eller tidiga morgon om man hellre säger det , så undrar jag om man kan höra skillnad på om någon som enligt vittnet skriker och gråter hysteriskt bara detta brukar göra att det låter otydligt .. så får ni inte göra eller så får du inte göra .För mig låter det ganska otroligt att höra skillnad på detta en bit ifrån där man står ? Och detta berättade vittnet Hanna först vid tredje förhöret 🤔 När polisen knackade på dagen efter sa hon inget om detta . Tror personligen inte att Vittnet Hanna är 100% tillförlitligt utan hon verkar ha hört saker utefter vad hon sedan fick reda på … Helena var försvunnen . I dag vill inte vittnet överhuvudtaget prata om detta för som hon sagt ….det är för hemskt att prata om .

Kompletterande vittnesförhör 8 juli 1992. Hon är lite osäker på detta vad hon hörde.
Citera
2021-08-28, 23:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kincop
Jag tror HA var i Nya Zeeland...
Men som jag nämnt tidigare kan CL och HA ha varit bekanta med varann (ytligt?) via komvux och haft likartade långresor i närtid som förenade dom i samtal/kontakt..
Denna ytliga kontakt kan ha gjort att HA ej upplevde CL som "skum/hot" när de stöter ihop natten 14/6....
Ja. Exakt det är lite ditåt jag tänker med. Inte just att dom hade mötts på resan utan i annat sammanhang. Fullt naturligt i en småstad. Och han kan då mycket varit bekant för Helena som ingen kände till. Där kan man nog kika mer detaljerat i en kartläggning vilket utredarna på Kalla fall såklart gör.

Jag tror helt klart att det är CL. Herregud, dom har något rejält på honom. Men det något som behöver kompletteras för att godkännas. Jag vill inte tro något annat. Ingen åklagare gör såhär annars. Vi får se vad det för DNA det handlar om sen med och hur det blir med det.
Citera
2021-08-28, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Det kan mycket väl ha varit föräldrarnas båt jag har hört det nån stans, ja jag tror att det var flera i bilen kanske nån tjej kompis satt i bilen, som sedan gick ur när man hade kört en bit,och de blev själva kanske körde till nåt ställe utanför staden, det här är mina egna gissningar!

Om det var så, skulle den kompisen då inte varit i kontakt med polis under alla dessa år?

Att föräldrarna hade båt, har du det bekräftat? Det är helt nya uppgifter för alla i såna fall.
Citera
2021-08-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apertus
Intressant när man kollar Google Maps och kikar in på Runstensvägen. Där står det en äldre vit Opel (kombi) som ser ut att ha rails på taket. Dock inte tonade rutor.

Något jag noterade på en del gator var att det fanns en hel del båtar på garageuppfarter/tomter. Om nu en båt finns med i ekvationen vid dumpning av kroppen så verkar det vara många som har båt.

I Mariestad är det många som har båt.
Citera
2021-08-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Det här med skon tror jag inte har med mordet att göra hon kan ha tagit av sig den själv där på stigen i mörkret jag tror stenhårt på att den här bilen står där och väntar ,sedan är det nåt som lockar in henne i bilen men vad? Det finns folk som sett den ljusa bilen köra över gräsmattan. Vid lekplatsen i hög fart jag tror de genade där,. förstår inte varför det skulle vara ologiskt att sätta sig i en bil när man är onykter
Jag har hela tiden varit säker på att det finns folk som vet vad som hände?

Skon har hennes blod på sig, samt två andra DNA-spår. Dom återfanns en bit från stigen. Givetvis har dom med mordet att göra.
Däremot kan man mycket väl sätta sig i en bil mitt i natten, utomhus fanns ju inga sittalternativ, så där håller jag med dig. Även om jag tror att det inte är vad som hänt.
Jag tror bilen kom dit efter hennes död.
Senast redigerad av supersnut 2021-08-29 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in