2018-08-24, 23:07
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Vi får ju egentligen inget veta. Vi gissar. Samtalet till H dagen hon försvann. Från vem? Vad handlade det om och varför var hon upprörd.
Vi vet att det var fest hos PW och vi tror oss veta vilka som åkte dit i taxi.
Varför glömmer man sin plånbok på en hemmafest. Visat något eller betalat någon? Vem betalar ev. inträde, dryck och två telefonsamtal under kvällen? Varför ringa till sin syster strax innan man skall gå hem mitt i natten för att prata och berätta? Obegripligt för mig, kanske logiskt för dessa systrar. Så många frågor. Tror svaret finns hos någon som iakttagit H, åtrått henne och slagit till. Tänk ”när lammen tystnar” den du ser och fantiserar om. På festen, gymmet eller en ”nära vän” Den du minst anar. Den som pratar ”lite” för mycket.
MrsP
Citera
2018-08-24, 23:29
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Jo !!

Vill du säga nåt om din ingång här?
Citera
2018-08-24, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPollifax
Vi får ju egentligen inget veta. Vi gissar. Samtalet till H dagen hon försvann. Från vem? Vad handlade det om och varför var hon upprörd.
Vi vet att det var fest hos PW och vi tror oss veta vilka som åkte dit i taxi.
Varför glömmer man sin plånbok på en hemmafest. Visat något eller betalat någon? Vem betalar ev. inträde, dryck och två telefonsamtal under kvällen? Varför ringa till sin syster strax innan man skall gå hem mitt i natten för att prata och berätta? Obegripligt för mig, kanske logiskt för dessa systrar. Så många frågor. Tror svaret finns hos någon som iakttagit H, åtrått henne och slagit till. Tänk ”när lammen tystnar” den du ser och fantiserar om. På festen, gymmet eller en ”nära vän” Den du minst anar. Den som pratar ”lite” för mycket.
MrsP

Att glömma kvar sin plånbok är väl inte jättekonstigt om man är på fest och det snurrar.... Har hänt mig också på fyllan. Men då kanske hon inte var så nykter som BW sagt??
Citera
2018-08-24, 23:38
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Att glömma kvar sin plånbok är väl inte jättekonstigt om man är på fest och det snurrar.... Har hänt mig också på fyllan. Men då kanske hon inte var så nykter som BW sagt??

Jag tänker som tjej, med väska. Har även funderingar ang. skorna i skogsdungen. Ditslängda, eller avsparkade. Tar det en annan gång.
MrsP
Citera
2018-08-24, 23:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unipin
Vem lånar pengar för att ringa och säga att man har haft en jättebra kväll? Tänk er det samtalet från en bekant/syskon, mitt i natten. För att sedan få till svar att "du borde nog ta taxi hem", trots att det var något de aldrig gjorde. Låter konstigt...

Hon ville väl bara säga att hon snart skulle komma hem, när hon ändå hade U på tråden så passade hon på att berätta hur kul hon hade haft det under kvällen och att RE, killen som hon gillade var där. Det var nog inte så kul för "pilot" att höra det, han som hade klänger på HA hela kvällen utan framgång, nu fick han dessutom höra att Helena var intresserad av någon helt annan. Kanske att "pilot" blev sur och svartsjuk om han stod bredvid och lyssnade på samtalet? Det var ju Inte bra om han kände sig "ratad" av Helena och blev svartsjuk på RE strax innan stadt skulle stänga...

Ja men eftersom UA själv inte var med på stadt och hon kanske var osäker på om Helena skulle få sällskap av någon på hemvägen så var det inte konstigt att hon som storasyster föreslog att Helena skulle ta en taxi hem en ljum sommarkväll som denna. Det var förmodligen bara av ren omtanke som UA föreslog detta. Inget konstigt alls tycker jag med tanke på att Helena annars skulle få gå helt ensam hem mitt i natten, det finns alltid en risk att som kvinna göra det.
Citera
2018-08-24, 23:56
Medlem
Citat:
Jag tänker som tjej, med väska. Har även funderingar ang. skorna i skogsdungen. Ditslängda, eller avsparkade. Tar det en annan gång.
MrsP

Skornas placering tyder inte på att de blev avsparkade i flykt. Tekniskt omöjligt att få till det uppenbarligen.
Plånboken kan vara en enkel sak. Man tar ut den ur väskan för att visa något eller dyl..förr hade speciellt tjejer fotgrafier och lite smått o gott...för att sedan glömma lägga tillbaka den i väskan. Den kanske blev liggande på ett bord eller byrå osv...och hon trodde hon hade den i väskan när hon begav sej.
Citera
2018-08-25, 00:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
En Mats Alm är det få som gör, en sån figur är sällan skådad.

Håller med om att BW inte har varit sympatisk (och stollig) i sina göromål av det som har nått ut men idag kan jag inte se honom som mmpg. Din åsikt kan väl nu inte hänga på vittnesmål i tråden? Vad kan ge mer tyngd än offentliga personer?

Vad menar du har sagts av offentliga personer som gör att man kan utesluta att BW skulle kunna vara "mmpg"?

Lista gärna dessa uttalanden från offentliga personer som påstås ge sån "tyngd", så får vi gå igenom dom en gång för alla.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-25 kl. 00:53.
Citera
2018-08-25, 00:22
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Skornas placering tyder inte på att de blev avsparkade i flykt. Tekniskt omöjligt att få till det uppenbarligen.
Plånboken kan vara en enkel sak. Man tar ut den ur väskan för att visa något eller dyl..förr hade speciellt tjejer fotgrafier och lite smått o gott...för att sedan glömma lägga tillbaka den i väskan. Den kanske blev liggande på ett bord eller byrå osv...och hon trodde hon hade den i väskan när hon begav sej.

Det jag försökte säga är att det hände mycket udda saker detta dygn. Och att det hade behövts vittnesmål här av många tjejer som kan intyga att den typen av skor gick att sparka av sig lång väg. Detta vet inte Kling och Klang.
MrsP
Citera
2018-08-25, 00:29
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Kan du på något sätt ordna så man kan få läsa den här artikeln med egna ögon? länka till en bild eller på något annat sätt göra hela artikeln tillgänglig för oss i tråden?

Annars måste jag själv ta mig till landsarkivet och leta upp tidningsartikeln i deras arkiv.

Du måste inse att det här är så pass viktigt och avgörande att det måste kollas upp noggrant, det som du nu påstår att BW berättar i den artikeln måste kunna bekräftas.
Vad som står i den artikeln kan vara beviset för att BW är "mannen med pilotglasögon" och en sådan stor sak måste man givetvis gå till botten med.

Kan du inte kolla med Kunliga Biblioteket? Häromåret beställde jag ett antal artiklar om ett helt annat fall. Jag ville ha de inscannade artiklarna i pdf-format. Minimipriset var 100 kr. Jag legiterade mig med Bank ID och en timme senare fick jag artiklarna via e-post.

Allt som allt 11 MB.
Citera
2018-08-25, 00:46
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ja vi gissar.
Det var Björn som ringde igen, Helena visste att han hade fått känslor för henne och att han ville vara mer än vänner. Det här var inte första gången som Björn ringde Helena, det hade pågått ett tag. Känslorna var inte besvarade, hon försökte att prata med honom men han tycktes inte förstå, trots att hon berättade för honom att hon var intresserad av någon annan. Det här gjorde henne upprörd.

Citat:
Vem betalar ev. inträde, dryck och två telefonsamtal under kvällen? Tror svaret finns hos någon som iakttagit H, åtrått henne och slagit till. Tänk ”när lammen tystnar” den du ser och fantiserar om. På festen, gymmet eller en ”nära vän” Den du minst anar. Den som pratar ”lite” för mycket.

Vi fortsätter att gissa.
Björn betalade allt, han gjorde det för att han ville visa Helena hur mycket han tyckte om henne, han gjorde allt han kunde för att få hennes uppskattning, uppmärksamhet och kärlek. När stadt stängde hade Björn ännu inte gett upp, han visste nu att dom skulle få en promenad på tu man hand där han fortfarande hade chansen att försöka få Helena att förstå hur han kände för henne...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-25 kl. 01:43.
Citera
2018-08-25, 00:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Kan du inte kolla med Kunliga Biblioteket? Häromåret beställde jag ett antal artiklar om ett helt annat fall. Jag ville ha de inscannade artiklarna i pdf-format. Minimipriset var 100 kr. Jag legiterade mig med Bank ID och en timme senare fick jag artiklarna via e-post.

Allt som allt 11 MB.

Tack för tipset! jag provar att göra det på måndag
Citera
2018-08-25, 01:04
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Tack för tipset! jag provar att göra det på måndag

Min artiklar var från 50-talet från tidningar som Året Runt och SE och Hemmets Journal.

Passa på och beställ fler artiklar om du behöver. Minimisumman var som sagt 100 kr och mina artiklar ”vägde in” på 11 MB.

Glömde en sak... I mitt fall visste jag vilka nummer tidningarna hade som jag ville ha. Det gjorde att Kungliga Biblioteket hittade artiklarna snabbt. Jag tror att är arbetstiden de tar betalt för.

http://tidningar.kb.se
Senast redigerad av Pajosv 2018-08-25 kl. 01:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in