2021-08-27, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag är hellre tomte än att vara så jävla dryg som dig!
Äger du tråden eller?
Vi kanske kan stänga hela tråden, då du tycks sitta på alla svar?
Nu nonchalerar jag allt sånt som du skriver här, du är inte trovärdig.
Ah, så du bestämmer vad jag skriver, samt att du nu hävdar att du ska ha sista ordet.
Tycker nog det verkar vara du som är dryg, + att du nu försöker med härskartekniker.
Men du kan vara lugn, tänker hoppa över alla dina inlägg då jag tycker att de inte tillför något överhuvud taget.
Citera
2021-08-27, 13:37
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Hur tänker du här?

Jenven kom in 10 år eller senare, dvs. på 2000-talet, Jenven säger att han själv inte pratat med honom, Jenven vet naturligtvis vem det gäller, men behöver inte känna till honom som en av 1000-tals som varit tillräckligt intressant, det räcker ju med att inte känna igen namnet och tycka att under hans tid fanns det ingen med det namnet som de intresserat sig för, dvs det räcker att komma ihåg de man intresserat sig för för att påstå att denne man inte var en av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Jadu - vet inte vad jag ska säga om ditt resonemang. Vet inte hur polisen jobbade med det specifika fallet. Fanns ju minimalt med vittnen i detta fallet. Men trots det stod iaf 1 sak ut - att just denna bil var parkerad på gångbanan - och syndes även köra på denna. Detta är ju nästan det enda konkreta polisen hade att gå på ifrån början. I min värld borde väl en som Per kunna hålla reda på 1000 pers. Bland dessa är ju alla helt random personer - MEN de/den person med rätt koppling till liknade bil rätt intressant. Eller hur?

Det här blev onödigt rörig!

Har någon av er belägg för att ClLe inte förhörts av polisen innan Kalla Fall tog över, berätta då källan för det påståendet.

Att det just är ClLe:s bil som iakttagits på Hällristningsvägen är något polisen tror, men de har även trott att dansken är mördaren, att pilot är mördaren osv. Poliser är bara människor och jag är skeptisk.
Citera
2021-08-27, 13:43
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Källkritik för f-n, bara för att någon tomte misstar sig och spinner loss och anklagar Saida för att vara tjuv och därifrån antar att det måste varit en guldring gör ju inte att det blir sant helt plötslig.
Ägna er gärna åt lite källkritik innan ni tar något som skrivs i tråden för sant.

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Dryg du är, du vet inte varifrån jag fick dessa uppgifter.
Det var Saida som begärde att få en guldring, för just dessa skulle hon få bäst energi ifrån!
Hur vet du att det var silver och inte vitt guld?
Är dina källor mer trovärdigare än mina?

OCH DET ÄR INTE TAGIT FRÅN TRÅDEN!!!!
Sen har jag aldrig skrivit att Saida har stulit ringen utan slarvat bort!
Tomte kan du vara själv!

PUST!

Källkritik handlar inte bara om att ifrågasätta utan också om att själv pröva om en uppgift kan vara korrekt.

En googling visade att uppgifterna om guldringen kommer från Leif GW Persson som jag nog tror anses som påläst i ärendet:

https://books.google.se/books?id=OWRbDwAAQBAJ&pg=PT373&lpg=PT373&dq=helena +andersson+guldring+saida&source=bl&ots=YaDSwlfbCT &sig=ACfU3U1gSvxWi7wFRHx2D9Q36lEs8BZb9Q&hl=sv&sa=X &ved=2ahUKEwjw2-vtjtHyAhWkSfEDHbZXAoQQ6AF6BAgUEAM#v=onepage&q=hele na%20andersson%20guldring%20saida&f=false
Citera
2021-08-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det här blev onödigt rörig!

Har någon av er belägg för att ClLe inte förhörts av polisen innan Kalla Fall tog över, berätta då källan för det påståendet.

Att det just är ClLe:s bil som iakttagits på Hällristningsvägen är något polisen tror, men de har även trott att dansken är mördaren, att pilot är mördaren osv. Poliser är bara människor och jag är skeptisk.
Nej jag har inga fler belägg än tidningsartikeln där Jenven påstår enligt denna artikel https://www.expressen.se/gt/krim/tidigare-utredaren-om-den-misstankte-en-i-mangden/
att han själv aldrig förhört personen i fråga.
Han kan naturligtvis vara förhörd av annan kollega, har jag uteslutet det i det jag skrev?
Citera
2021-08-27, 13:51
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Nej jag har inga fler belägg än tidningsartikeln där Jenven påstår enligt denna artikel https://www.expressen.se/gt/krim/tidigare-utredaren-om-den-misstankte-en-i-mangden/
att han själv aldrig förhört personen i fråga.
Han kan naturligtvis vara förhörd av annan kollega, har jag uteslutet det i det jag skrev?

Nej, du har inte uteslutit det men väl Hardbeck:
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Detta har blivit rörigt, som sagt...
Citera
2021-08-27, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Det vet jag inte. Det är spekulationer. Precis som allt annat som framförs här i tråden. Om C.L nu är gärningsman (vilket ändå tycks vara åklagarens huvudsakliga uppslag) så tycker jag att det är relevant att spekulera kring hur gärningen kan ha gått till.

Att Helena kidnappades och hölls vid liv efter försvinnandet ser jag absolut inte som någon omöjlighet. Varför skulle det vara det menar du?

Nu svara jag på annans fråga men nej,det är inte ett helt för långsökt scenario du lägger upp.

Vart skulle hon då tänkas kunna förvarats?

En kartläggning av CL:s liv vid tidpunkten hade varit intressant.
Senast redigerad av viperstyle 2021-08-27 kl. 13:57.
Citera
2021-08-27, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Klart han kunnat. han kan också ha stannat vid korvkiosken för att ladda batterierna på väg till gömstället. Har nån tänkt på att förhöra korvtanten?
Kom på att dom kanske förhört tanten/gubben, kiosken ligger efter vägen där hon försvann.
Om den ens var öppen då?
sorry för ironin
Citera
2021-08-27, 14:05
Medlem
T34Panzers avatar
Uppgifter: Misstänkt hade tillgång till två ljusa bilar
Polisens nya spår i fallet med försvunna Helena Andersson grundar sig på granskningar av vilka bilar den nu misstänkte mannen i 60-årsåldern hade tillgång till vid tiden för försvinnandet 1992, rapporterar GT.
Enligt uppgifter till tidningen ska mannen ha haft tillgång till en vit Opel Corsa och en silverfärgad Peugeot, som båda stämmer in på vittnesbeskrivningarna av en ljust färgad bil som ska ha setts i närheten av platsen där Helena försvann.
Polisen ska också ha fått uppgifter om att mannen ska ha lämnat Sverige för en lång vistelse i Australien och återkommit till Mariestad strax före Helenas försvinnande. Vid samma tid ska han också ha börjat få psykiska problem. ”

https://omni.se/uppgifter-misstankt-hade-tillgang-till-tva-ljusa-bilar/a/a7vbGd

(lite trist med all inbörde tjafs i tråden)
Citera
2021-08-27, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Polisens nya spår i fallet med försvunna Helena Andersson grundar sig på granskningar av vilka bilar den nu misstänkte mannen i 60-årsåldern hade tillgång till vid tiden för försvinnandet 1992, rapporterar GT.
Enligt uppgifter till tidningen ska mannen ha haft tillgång till en vit Opel Corsa och en silverfärgad Peugeot, som båda stämmer in på vittnesbeskrivningarna av en ljust färgad bil som ska ha setts i närheten av platsen där Helena försvann.
Polisen ska också ha fått uppgifter om att mannen ska ha lämnat Sverige för en lång vistelse i Australien och återkommit till Mariestad strax före Helenas försvinnande. Vid samma tid ska han också ha börjat få psykiska problem. ”

Det där känns ju jäkligt klent. Om inte åklagaren haft mer än detta så är det inte förvånande att han blev försatt på fri fot.
Citera
2021-08-27, 14:10
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Här utgår ni ju ifrån att CL var på någon slags offerjakt, är det verkligen rimligt?
Orkar inte skriva noveller om vad som möjligen kan ha hänt, men nog klarar er egen fantasi av att klura ihop ett scenario där mmpg t.ex kan vara den som utlöser våldspiralen som snart leder till Helenas död?

Det finns en viss typ av gärningsmän som aktivt söker efter ett lämpligt offer, inget konstigt eller nytt med det. Visst, du kan kalla det "offerjakt" men det låter ju inte klokt. Det här är en gärningsmannatyp som existerar och inget påhittat fantasimonster. Anders Eklund och Ulf Olsson m.fl. tillhör den här udda kategorin av gärningsmän.

Nej tack, i dagsläget finns det ingen anledning att som du föreslår, "fantisera ihop ett scenario där mmpg t.ex. kan vara den som utlöser våldsspiralen som snart leder till Helena's död". Den novellen kan du och Ugglan skriva tillsammans.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-27 kl. 14:14.
Citera
2021-08-27, 14:22
Medlem
sphinxen_111s avatar
Ska bli intressant att se vad DNA-analysen ger för resultat.

Är det hans DNA som påträffats på hennes skor är det ju rätt så kört, då har han mycket att förklara.
Citera
2021-08-27, 14:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Det är en intressant tillfällighet att han kommit hem från Australien och hon från Nya Zeeland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in