2021-08-27, 11:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Something1
Nu tycket jag du ska skämmas att skriva som du gör!! Ska samningen ändras för att passa dej? !
Vem citerar du?
Citera
2021-08-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
För det andra betvivlar jag att CL skulle sikta in sig på ett "offer" som hade manligt sällskap. Hade så varit fallet hade han bara kört förbi, det är min fasta övertygelse.
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej KM var inte där. Tror du själv att den skygga ensamvargen CL hade sett HA som ett lämpligt offer om hon kom gåendes 02:10 på natten med manligt sällskap?
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Hur rimligt är detta scenariot som du beskriver? Har någon man någonsin attackerat en kvinna i närvaron av en annan man? Skulle tro att detta scenario är lika med noll.
Här utgår ni ju ifrån att CL var på någon slags offerjakt, är det verkligen rimligt?
Orkar inte skriva noveller om vad som möjligen kan ha hänt, men nog klarar er egen fantasi av att klura ihop ett scenario där mmpg t.ex kan vara den som utlöser våldspiralen som snart leder till Helenas död?
Citera
2021-08-27, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Jag är inte heller jurist. Och jag vet inte exakt vad som behövs i konkreta bevis för att nå upp till respektive misstankegrad.

Men jag finner det intressant att åklagaren vid anhållandet gjorde bedömningen att C.L skulle vara anhållen på skäligen misstanke. Samma dag som häktningsförhandlingen skulle hållas ändrade åklagaren misstankegraden till sannolika skäl.

Någonting måste alltså framkommit under dagarna som C.L satt anhållen som ansågs motivera en höjd misstankegrad.

Tingsrätten prövade sedan endast om C.L skulle bli häktad på sannolika skäl i och med att det var vad åklagaren angivit som misstankegrad. Det är möjligt att tingsrätten gjort en annan bedömning om de prövat om C.L skulle häktas på skäligen misstanke.

Det är inte särskilt dramatiskt. Jag kan tänka mig att när han anhölls så hade det inte hållits något utförligt förhör (eller i vart fall hade inte mannens svar i förhör kontrollerats). Därför ändrades säkert detta efter att förhöret hade ägt rum och man kunde undersöka hans svar/version.

Absolut är det möjligt att tingsrätten hade gjort en annan bedömning gällande frågan om skälig misstanke.Men det man skall veta är att om man häktas på skälig misstanke (s k "utredningshäktning") så sitter personen häktad i max 1 vecka och därefter måste utredningen ha kommit upp till sannolika skäl annars släpps personen. Och jag tror helt ärligt att åklagaren inte vill ha denna personen häktad på skälig misstanke. Dels för att det helt enkelt är för osäkert om man har rätt person, men också för att mannen ifråga gått fri i snart 30 år och att en häktning på 1 ynka vecka hade gjort varken eller för utredningen.
Senast redigerad av Haaaaag 2021-08-27 kl. 12:01.
Citera
2021-08-27, 11:59
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
Är det fakta CL hade Opel Corsa vit?
I så fall är bilen ca 2:22 in i filmen än mer intressant. Är bilen på film en taxi eller vad är det på taket?
Bilen kör ut från vänster och passerar mötande den filmande bilen.
Stämmer att det ser ut att vara en Opel Corsa, men filmen spelades in 1991, var han inte i Australien då?
Men vad jag förstår var bilen inte hans utan föräldrarnas?
Citera
2021-08-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Visst kan det vara så, det kan tex vara skam att inte gjort något åt det han sett som gör att han inte vill kännas vid att han sett något
Precis. Eller att han via sina handlingar är indirekt ansvarig för vad som hände (inte juridiskt då, men i praktiken).
Citera
2021-08-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Psykbesvärens början i samband med mordet? Jag säger som Leif GW, hata slumpen!

Ja även slumpen har sina begränsningar!
Citera
2021-08-27, 12:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Fattas EN RING!

Vilken ring, vilket finger och varför saknas EN ring?

Kan det vara en trofé
En guldring fattas tydligen, vet inte från vilket finger?
Citera
2021-08-27, 12:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Absolut. Det kan ju inte hållas för omöjligt att det till en början var en kidnappning med sexuella motiv snarare än ett mord.
Det är nog det troligaste scenariot, om CL är GM.
Citera
2021-08-27, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
En guldring fattas tydligen, vet inte från vilket finger?
Nej, silver (eller silverfärgade). Två stycken hittades och en eller båda gav polisen bort till Saida.
Citera
2021-08-27, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Nej, silver (eller silverfärgade). Två stycken hittades och en eller båda gav polisen bort till Saida.

Fråga: Vad är kopplingen mellan den nu släppta mannen och bilen? Är det att han äger/har ägt en sådan bil som man tror att Helena åkt i den aktuella natten?
Citera
2021-08-27, 12:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ok, jag har läst att Saida ville ha en guldring och fick låna en sån?
Citera
2021-08-27, 12:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Fråga: Vad är kopplingen mellan den nu släppta mannen och bilen? Är det att han äger/har ägt en sådan bil som man tror att Helena åkt i den aktuella natten?
Som jag skrev några inlägg upp, var nog bilen hans föräldrar?
De hade två bilar en vit och en grå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in