2021-08-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Värt att fundera på är faktumet att med pilotglasögon även skulle kunna avses vanliga glasögon i pilotstil s.a.s. I Radioserien om fallet så visades förvisso en bild på ett par solglasögon i pilotmodell, men vid en förfrågan till de ansvariga för serien vägrade de att svara på hur det förhöll sig, onödigt sippt o räddhågset.

Har själv funderat på detta många gånger när jag läst tråden då ”vanliga” glasögon i pilotstil ju var väldigt populära sent 80 men främst tidigt 90 tal (tänk Jeffrey Dahmer typ). Så vad bar ”pilotmannen” var det vanliga eller solglasögon?
Citera
2021-08-26, 22:44
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Och förklaringen om det understrukna som jag bad om? "Din random CL"? (Alltså: Kan du möjligen förklara skillnaden för mig varför det skulle vara osannolikt att KM går med Helena mot hennes hem (se nedan) när en bil dyker upp, men att det skulle vara helt sannolikt att random CL kommer åkande och i ensamt majestät tar livet av Helena?)

I övrigt kan KM mycket väl vara gärningsman, bara det att just hans DNA inte hamnade på skon.

En random CL är betydligt mer sannolikt än ditt envisa sätt att hela tiden försöka sammankoppla KM och PU och sen lyckas klämma in dom båda i scenariot. Det blir inte naturligt när du till varje pris ska ha det på det sättet.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-08-26 kl. 22:49.
Citera
2021-08-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Allting är väl iofs relativt. Men jag skulle, tack och lov, ändå vilja hävda att det är ovanligt att kvinnor överfalls och mördas ändå (även om det måhända ökat något i Sverige). Oftast när kvinnor vistas ute nattetid så kommer de ju ändå hem välbehållna.

Det vanligaste när en kvinna utsätts för brott är nog ändå att det sker i hemmet av en partner.

En annan teori som jag haft som jag inte tycker om att framföra är att Helena faktiskt kom hem den natten. Resten får ni räkna ut själva.

Menar doktorn att Helena ska ha kommit hem, hamnat i bråk med den späda ett år äldre systern som slutar med att systern dödar Helena. Späda systern ska sen alltså, helt obemärkt, forsla undan kroppen till ett ställe där den 29 år senare fortfarande inte har upptäckts? Allt utan att någon har sett något och utan att ha lämnat några tekniska spår varken hemma eller någon annanstans?

Nej visst får man framföra vissa alternativa teorier i såna här trådar men någon måtta får det väl ändå vara?
Citera
2021-08-26, 22:51
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
En random CL är betydligt mer sannolikt än ditt envisa sätt att hela tiden försöka sammankoppla KM och PU och lyckas klämma in dom i scenariot. Det blir inte naturligt när du till varje pris ska ha det på det sättet.

Men i båda fallen kommer ju en bil in i bilden! Varför är "din" bil mer acceptabel än "min" bil? Även om det skulle ha varit "din" CL som kom åkande, kan väl KM ha varit där i alla fall?

Och varför blir du så irriterad på min "envishet"? Ligger den för nära sanningen?
Citera
2021-08-26, 22:52
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Det är lite min tanke också. Och dörren som så absolut smälldes igen, skulle lika gärna ha varit en normal stängning av en baklucka. Inte för att det gör nån skillnad.

Enligt förhörsprotokollet är det bara en gång hon hör en dörr stängas.
Citera
2021-08-26, 22:57
Medlem
Citat:
En random CL är betydligt mer sannolikt än ditt envisa sätt att hela tiden försöka sammankoppla KM och PU och sen lyckas klämma in dom båda i scenariot. Det blir inte naturligt när du till varje pris ska ha det på det sättet.

Håller med att det låter för bra för att vara sant. Och då är det oftast det också.

Om det nu inte visar sig vara CL som är GM står iaf PU på min back-up lista.

Piloten passar inte in i GM ekvationen helt enkelt. Dessutom finns ingen DNA match.
Citera
2021-08-26, 22:57
Medlem
Citat:
U är fixerad, jag tror inte vi kommer undan att han inte fattar att andra kan bilda andra åsikter som inte stämmer med hans uppfattning. Om du kollar bakåt så har han varit fixerad vid PU sen första inlägget.
I hans värld finns inte möjligheten att pilot om vittnesmålet vid bron stämmer, kan ha fortsatt marieforsleden och inte vikt av Ekuddenvägen. Det är för U helt omöjligt att vara öppen för att någon som glidit omkring ensam i en bil den natten tagit Ekuddenvägen ner, eftersom det sommartid var ett ganska vanligt raggarstråk och inte alls ovanligt och av en slump fått se Helena i höjd med stigen.
Kanske denne till och med sett Helena på komvux och kände igen henne och tog sig mod att försöka prata med henne, kanske blivit avsnäst och det spårat ur.
Om man inte är allt för fixerad som U verkar vara, så blir man mer öppen för olika scenarier
Senast redigerad av DisappointedTuna 2021-08-26 kl. 23:00.
Citera
2021-08-26, 22:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Enligt förhörsprotokollet är det bara en gång hon hör en dörr stängas.

Det är helt korrekt. Den enda differensen är att hon senare har nämnt att hon hörde mer än en dörr stängas (jag vill minnas att användaren Gatsten var den som först tog upp det i tråden). Jag har sedan länge noterat den differensen, men ser inget konstigt i den. Jag har faktiskt själv vid ett par tillfällen lämnat upplysningar till polisen som jag senare har gjort smärre korrigeringar i. Det är faktiskt inte självklart att man får med allt eller att man får allt helt som man hade tänkt sig från början.
Citera
2021-08-26, 23:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
U är fixerad, jag tror inte vi kommer undan att han inte fattar att andra kan bilda andra åsikter som inte stämmer med hans uppfattning. Om du kollar bakåt så har han varit fixerad vid PU sen första inlägget.
I hans värld finns inte möjligheten att pilot om vittnesmålet vid bron stämmer, kan ha fortsatt marieforsleden och inte vikt av Ekuddenvägen. Det är för U helt omöjligt att vara öppen för att någon som glidit omkring ensam i en bil den natten tagit Ekuddenvägen ner, eftersom det sommartid var ett ganska vanligt raggarstråk och inte alls ovanligt och av en slump fått se Helena i höjd med stigen.
Kanske denne till och med sett Helena på komvux och kände igen henne och tog sig mod att försöka prata med henne, kanske blivit avsnäst och det spårat ur.
Om man inte är allt för fixerad som U verkar vara, så blir man mer öppen för olika scenarier

Jag lyfter fram PU, men bara om jag vågar lita på PK:s berättelse i tråden. Det har jag noga poängterat många gånger. Men så länge ingenting visar på motsatsen, får det vara så.

Och för den sammantagna bilden om KM gäller: Ingen rök utan eld!
Citera
2021-08-26, 23:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Signalementet med den beskrivningen av Helenas byxor hade kommit till allmänhetens kännedom innan brovittnet hörde av sig till polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Isåfall underminerar det brovittnets vittnesmål ganska ordentligt.

Jag ser gärna att olika teorier och vinklar lyfts fram och diskuteras. Men personligen lutar jag åt att vi har med en gärningsman att göra som inte var på stadt denna kväll utan snarare var på ”jakt” med sin bil efter en kvinna att förgripa sig på.

Det råder osäkerhet om just den detaljen. Det kvinnliga brovittnet kontaktade polisen bara några dagar efter försvinnandet (observera den snäva tidsmarginalen sett till försvinnandet), men exakt när - och i vilket medium som Helenas klädsel nämndes - kommer jag inte ihåg. Dock vill jag minnas att man i media nämnde att Helena hade (typ) "flerfärgade bomullsbyxor" på sig, men att brovittnet kunde beskriva byxorna i detalj! Detta framgår tydligt i ljudlänken nedan.

Runt 15:00 in i avsnitt 3 kallat "Mannen i pilotglasögon": https://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt3

Jag reserverar mig för att jag kan komma att behöva justera ovanstående beroende på vad jag kan hitta framledes (eller om jag kan hitta något).
Senast redigerad av Ugglan. 2021-08-26 kl. 23:17.
Citera
2021-08-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag lyfter fram PU, men bara om jag vågar lita på PK:s berättelse i tråden. Det har jag noga poängterat många gånger. Men så länge ingenting visar på motsatsen, får det vara så.

Och för den sammantagna bilden om KM gäller: Ingen rök utan eld!

Får jag fråga vad det är som gör att du har svårt för att lita på det PK säger?
Citera
2021-08-26, 23:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Får jag fråga vad det är som gör att du har svårt för att lita på det PK säger?

Du missförstår mig (eller så uttryckte jag mig otydligt). Jag har inte svårt för att lita på PK:s berättelse. Mitt tänk om PU baseras ju på den. Jag hoppas bara att den är korrekt. Och så länge ingenting visar på motsatsen, håller jag mig till den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in