2021-08-26, 21:11
Medlem
greta-forvetens avatar
Om döden var själva grejen så borde förövaren sökt sig till handlingen döda igen

Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Nu vet jag inte riktigt hur du menar med ”vardagsbrott” respektive ”vanligt brott”.

Det Helena utsattes för är tragiskt nog inte ovanligt. Då är med all sannolikhet inte motivet heller ovanligt. Statistiskt set så är det en man med ett begär som slagit henne till marken. Hon råkades dö och behövdes städas undan.
Senast redigerad av greta-forveten 2021-08-26 kl. 21:14. Anledning: Tillade rubrik
Citera
2021-08-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Jag tycker brovittnet känns väldigt trovärdigt enligt det jag läst. Helena och systern skulle ha köpt några särskilda byxor utomlands som Helena hade på sig under kvällen. Eftersom brovittnet kunde förklara hur byxorna på tjejen hon mötte på bron såg ut och de överensstämmer med dessa byxor, köpta utomlands, så känns det som om det verkligen borde ha varit Helena. Speciellt om hon då är tillsammans med en person som liknar (har pilotglasögon) en person som umgåtts med Helena under kvällen.

Sen vet jag inte om brovittnet kan ha fått de här uppgifterna någon annanstans ifrån, innan förhöret, men det har jag inte hört något om. Och det skulle ju innebära endera att hon rakt ut ljuger, endera att hon läst om det i tidningen eller hört om det på radion. Jag känner inte till hur mycket som kommit ut till allmänheten vid tillfället hon hördes.

"Brovittnet" ska ha ringt in sitt vittnesmål till polisen ett par dagar efter försvinnandet, det är oklart om vittnet är identifierat eller om det är ett anonymt vittnesmål.
Själv är jag ganska övertygad om att det är ett anonymt vittnesmål, eftersom det slarvades bort i drygt 6 år, vilket jag har svårt att se att det ska kunna ske om någon fått ett namn på en person som lämnar så pass viktig information.
Och att om polisen haft ett namn på vittnet borde man ju kunnat kallat in denna när vittnesmålet upptäcktes 1998 och identifierat eller avfärdat personer som misstänktes vara "mannen med pilotglasögon".
Citera
2021-08-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Det Helena utsattes för är tragiskt nog inte ovanligt. Då är med all sannolikhet inte motivet heller ovanligt. Statistiskt set så är det en man med ett begär som slagit henne till marken. Hon råkades dö och behövdes städas undan.

Allting är väl iofs relativt. Men jag skulle, tack och lov, ändå vilja hävda att det är ovanligt att kvinnor överfalls och mördas ändå (även om det måhända ökat något i Sverige). Oftast när kvinnor vistas ute nattetid så kommer de ju ändå hem välbehållna.

Det vanligaste när en kvinna utsätts för brott är nog ändå att det sker i hemmet av en partner.

En annan teori som jag haft som jag inte tycker om att framföra är att Helena faktiskt kom hem den natten. Resten får ni räkna ut själva.
Citera
2021-08-26, 21:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det var någon som skrev i tråden att CL hade ett öppet kvinnohat. För att ge sig på och mörda och våldta en kvinna så är det begär
eller så vill mannen som gör det förnedra kvinnan med att ta sig makt över henne, slå ihjäl henne, våldta henne. Brottet visar ganska tydligt vilken kvinnosyn förövaren har.

Ja nu idagsläget kanske han har det, om det nu ens stämmer det som vårdpersonal el. grannar påstås ha läckt. Det kan ha med hans förmodade psykiska sjukdom att göra, han har haft 30 år på sig efter mordet begicks att utvecka ett kvinnohat. Kanske är det t.o.m. de senaste deceniernas feminism som präglar all media som han hatar?

Jag tror knappast att CL var en fullfjädrad kvinnohatare vid tidpunkten för försvinnandet.
Citera
2021-08-26, 21:22
Medlem
Citat:
Så kan det vara. Den lilla flickan från England Madelene som försvann från ett hotellrum på semester kidnappades an en med husbil enligt senaste utredningen. Om det stämmer så har förövaren skaffat sig lokalkännedom på plats. Det kan också ske.

Om du nu tänker på den där tysken hade han väll också bott där i krokarna långt tidigare än kidnappningen?
Citera
2021-08-26, 21:23
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Allting är väl iofs relativt. Men jag skulle, tack och lov, ändå vilja hävda att det är ovanligt att kvinnor överfalls och mördas ändå (även om det måhända ökat något i Sverige). Oftast när kvinnor vistas ute nattetid så kommer de ju ändå hem välbehållna.

Det vanligaste när en kvinna utsätts för brott är nog ändå att det sker i hemmet av en partner.

En annan teori som jag haft som jag inte tycker om att framföra är att Helena faktiskt kom hem den natten. Resten får ni räkna ut själva.

Gjordes någon teknisk undersökning av hemnet? Hon var ensam hemma. Lätt att ta med en man med eller utan brillor som hon känner.
Citera
2021-08-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krukfot
"Brovittnet" ska ha ringt in sitt vittnesmål till polisen ett par dagar efter försvinnandet, det är oklart om vittnet är identifierat eller om det är ett anonymt vittnesmål.
Själv är jag ganska övertygad om att det är ett anonymt vittnesmål, eftersom det slarvades bort i drygt 6 år, vilket jag har svårt att se att det ska kunna ske om någon fått ett namn på en person som lämnar så pass viktig information.
Och att om polisen haft ett namn på vittnet borde man ju kunnat kallat in denna när vittnesmålet upptäcktes 1998 och identifierat eller avfärdat personer som misstänktes vara "mannen med pilotglasögon".

Ajaj, om det du säger är det betydligt sämre än jag trodde. Om det är anonymt vet man ju inte alls varför personen säger som den gör.
Citera
2021-08-26, 21:25
Medlem
Citat:
Gjordes någon teknisk undersökning av hemnet? Hon var ensam hemma. Lätt att ta med en man med eller utan brillor som hon känner.

Systern var väl hemma. Nej, det känner jag inte till att det gjorts och jag känner inte till att det kontrollerats telefonsamtal till och från huset under den aktuella natten. Vilket hade varit intressant.
Citera
2021-08-26, 21:29
Medlem
Bendis avatar
Citat:

Systern är inblandad i försvinnandet?
Citera
2021-08-26, 21:30
Avslutad
Citat:
Ett öppet kvinnohat passar inte in där. Det kan också vara ett sätt att få uppmärksamhet på. Varför hata kvinnor? Kvinnohat är mer vanligt i en relation. Att mannen ser ner på kvinnan, hatar hennes kvinnlighet som han egentligen älskar. Så var vi där igen Patriarkatet.
Tror inte det hatas mer i relationer. Man kan kanske störa sig på den andre men det hör till och försvinner med åldern.
Det du talar om är incel´s. En livsstil som växt fram pga deras syn på matriarkatet.
Citera
2021-08-26, 21:32
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Systern var väl hemma. Nej, det känner jag inte till att det gjorts och jag känner inte till att det kontrollerats telefonsamtal till och från huset under den aktuella natten. Vilket hade varit intressant.

Det bör varit de första polisen gjorde. Det hade varit det första polisen gjort i dag om det hänt nu. Triangulering och kolla samtal.
Citera
2021-08-26, 21:34
Medlem
Läste följande i Mariestadsgruppen på facebook:

"Påtal om iakttagelser denna ödestigande natt. Så var det två yngre killar som hade parkerat bilen strax intill Helenas hem och satt och pratade framåt småtimmarna på natten. Kompisen skulle släppas av innan den andra skulle köra vidare.

Rätt som det är får de se en bil köra upp på cykelbanan. Bilen ska ha blinkat med helljus och burit sig allmänt märkligt åt...

Den ena av killarna som såg detta är son till någon som jobbar som polis. Vore väldigt tråkigt om dessa uppgifter försvinner bort ibland allt. Jag tror att detta är en pusselbit.

Minns ni även en kvinna som var ute och gick med sin hund just denna natten och tiden?

Hon hörde en flickröst som var skärrad och gråtande och likna Helenas ( de bodde i samma område och hade möts och talats vid när de möts med sina hundar och på så vis kunde hon identifiera Helenas röst)

Helena ska ha sagt " Ni får inte göra så här" Hon ska ha hört ett par mäns röster som brutit på något annat språk och bildörrar som smällt igen, en bil som åkt iväg och sen blivit tyst.

Tråkigt om även denna viktiga vittnes röst försvinner bort....

På stigen/ cykelbanan mellan Helenas hem och vägen som går ner till Ekuddens campingsplats ska Helenas ringar och även någon sko ifrån henne påträffats.

Tänk om det är så här: Att bil nr 1 som kör upp på cykelbanan är där för att skrämma Helena för att få henne att springa ...

Hon känner sig hotad och rädd för sitt liv och slänger av sig ringar bla för att lämna spår

På andra sidan finns de som verkligen plockar upp henne och bil nr 2.

Det ska även ha funnits iakttagelse av en svart Volvo 740 denna natten som inte bör glömmas bort....

Jag tror inte att det handlar om mord utan människohandel och därför kan inte hennes kropp hittas..."

Skrivet av en Maria Wärn

Har det sagts att man rösterna hade brytning?

Den svarta volvon, är det något som kommit upp?

Bilen som körde upp på cykelvägen, det låter ju som tidigare beskrivet att Björ#n Berge#n är känd för att göra. Någon som vet något om detta?
Det hände tydligen mycket den natten i stilla Mariestad. Om vansinnesfärd stämmer så kan han faktiskt kört på henne.

Att det skulle vara människohandel köper inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in