2021-08-26, 19:32
Medlem
Sant! Men om det fanns sinnesnärvaro nog att tänka att personen kommer att saknas.. och skapa ett snabbt överfallsscenario på plats..eller annan plats, än den exakt faktiska olycksplatsen..
Citera
2021-08-26, 19:34
Medlem
Kan mannen med pilotglasögonen försökt våldta H, hon flyr förskräckt och tappar sandalerna i skogen. Sen mitt i allt dyker Levin upp med bilen och råkar köra på henne.

Pilotbrillan erbjuder sig att hålla tyst och hjälpa honom göra sig av med kroppen, och Levin tackar för hjälpen och håller tyst för han tror givetvis att det är han som dödat H.
Medans pilotbrillan håller tyst då han är livrädd att åka dit för våldtäkt om sanningen kommer fram?
Citera
2021-08-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta-forveten
Mycket få människor med psykisk ohälsa tar människor av daga. Ännu färre med inkontinens problem tar människor av daga. Mycket märklig diskussion. Män som är över sexuella tar tjejer för eget bruk. Psykisk ohälsa leder ofta till ointresse för motsatta könet. Den psykiska ohälsan leder ofta till trötthet och mindre energi över till primära behov som sexualitet mm

Vad jag förstår så utvecklades hans psykiska bekymmer efter mordet, alltså efter -92. Inkontinensen har kanske tillkommit under senare år?

Nu kom jag in i den här pågående diskussionen, lite oklart varför den förs men nu har jag iallafall bidragit i förfallet.

Jag tror kalla fall-gruppen är rätt ute angående CL. Att han inte häktades är egentligen föga förvånande. De skulle förmodligen tvingas hyra in en sköterska, dygnet runt, för att passa på honom, flyktrisken lär vara minimal och husrannsakan är gjord.
Citera
2021-08-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Jodå det gör det . En presumtiv gärningsmans mående, psykisk störning och handlande är i högsta grad relevant.
Nej inte alls relevant.
Det som är aktuellt hur mannen mådde när brottet begicks , och tiden efter, inte 35 år senare.
Citera
2021-08-26, 19:39
Medlem
Nu är det ju tidigare än 35 år sedan..
Citera
2021-08-26, 19:41
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Vad jag förstår så utvecklades hans psykiska bekymmer efter mordet, alltså efter -92. Inkontinensen har kanske tillkommit under senare år?

Nu kom jag in i den här pågående diskussionen, lite oklart varför den förs men nu har jag iallafall bidragit i förfallet.

Jag tror kalla fall-gruppen är rätt ute angående CL. Att han inte häktades är egentligen föga förvånande. De skulle förmodligen tvingas hyra in en sköterska, dygnet runt, för att passa på honom, flyktrisken lär vara minimal och husrannsakan är gjord.

Så klart du har rätt i det att de inte kan ta hand om en person i häktet med de behoven som utmålas i tråden. I så fall på sjukstugan i häktet med extra personal anställd. Då är det bättre för alla att låta den misstänkte bo hemma med sedvanlig hjälp och bevakning från tom lägenhet i närheten.
Citera
2021-08-26, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Something1
Nu är det ju tidigare än 35 år sedan..
Är det inte.....nej du har rätt 29 ska det vara!
Bra att hålla sig till fakta...
Citera
2021-08-26, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Nej inte alls relevant.
Det som är aktuellt hur mannen mådde när brottet begicks , och tiden efter, inte 35 år senare.
klart det är aktuellt vad en gm gör i sitt liv 30 år senare. Annars vore det inte mycket att diskutera.
Citera
2021-08-26, 19:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Får hålla med.

Och vittnet Carina då? Enligt Jenvén sa hon först, 1992, att bilen hon och manlige bekanten såg var bronsfärgad. Vid mer än ett förhör också. Senare har hennes minne ändrat det till en vit bil. Säkert helt omedvetet. Så vittnesuppgifter får man ofta ta med en nypa salt. Vi kommer ofta ihåg fel om detaljer och är rätt dåliga som vittnen i allmänhet vi människor.

Sedan blir jag personligen alltid lite misstänksam mot folk som gärna ställer upp i tidningen, det är antagligen dumt av mig att reagera så.

Ja, det är lika där. Hade det varit vid ett enda tillfälle som hon sagt att bilen var bronsfärgad, så är det en sak. Men när hon vid tre olika tillfällen lämnade samma vittnesuppgift om färgen, då framstår det som att hon var säker på färgen då. Att hon i dag hävdar att färgen på bilen var vit och nu senast ev. en Ford Sierra (?), det framkallar frågetecken hos i alla fall mig. Det är inte omöjligt att hon omedvetet påverkats av andra, uppgifter i media osv - OM nu inte felet av okänd anledning ligger hos polisen, som ljuger om hennes vittnesmål, har skrivit fel alla tre gångerna eller så. Men är det sannolikt?
Citera
2021-08-26, 19:47
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om jag har förstått rätt ska brovittnet inte ha varit på Stadt. Kommer Judaland ihåg? Kvinnan kontaktade polisen tidigt efter försvinnandet, och hon ska då ha kunnat beskriva Helenas byxor i detalj samt sagt att mannen bredvid henne bar pilotglasögon. Det var just det där med pilotglasögon och vittnesmålen inifrån Stadt som fick polisen att haja till. Tyvärr låg tipset bortglömt från juni 1992 till 1998 på grund av en miss i polisens registreringsrutiner.

Signalementet med den beskrivningen av Helenas byxor hade kommit till allmänhetens kännedom innan brovittnet hörde av sig till polisen.
Citera
2021-08-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joggyboll
Kan mannen med pilotglasögonen försökt våldta H, hon flyr förskräckt och tappar sandalerna i skogen. Sen mitt i allt dyker Levin upp med bilen och råkar köra på henne.

Pilotbrillan erbjuder sig att hålla tyst och hjälpa honom göra sig av med kroppen, och Levin tackar för hjälpen och håller tyst för han tror givetvis att det är han som dödat H.
Medans pilotbrillan håller tyst då han är livrädd att åka dit för våldtäkt om sanningen kommer fram?

Jag tror detta blir alldeles för komplicerat. GW med vänner har komplicerat detta fall i åratal genom att försöka blanda in flera gärningsmän.

När unga kvinnor blir överfallna sena kvällar och nätter så rör det sig ALLTID, med endast några få undantag om ett sexuellt motiv. Och nästan alltid är det en ensam gärningsman.

Så jag tänker anta att detta rör sig om en ensam gärningsman och ett sexuellt motiv. Helena kan ha blivit dödad antingen på plats eller indragen i en bil levandes.
Citera
2021-08-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Signalementet med den beskrivningen av Helenas byxor hade kommit till allmänhetens kännedom innan brovittnet hörde av sig till polisen.

Isåfall underminerar det brovittnets vittnesmål ganska ordentligt.

Jag ser gärna att olika teorier och vinklar lyfts fram och diskuteras. Men personligen lutar jag åt att vi har med en gärningsman att göra som inte var på stadt denna kväll utan snarare var på ”jakt” med sin bil efter en kvinna att förgripa sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in