2021-08-26, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Ja, förstår hur du menar med det. Men jag tror det inte är just bilen som är grejen i bevisningen. Den är möjligen en indicie i kedjan, att CL vid tidpunkten hade tillgång till en ljus bil, men dom bör nog ha mycket mer på fötterna för anhållande osv.

Har läst nånstans att man säkrade bilspår nånstans omkring där hon ska ha hörts/setts för sista gången. Det finns kanske en smal möjlighet att man kunnat matcha mönster mot något visst däck. Det fordras väl i så fall att man genom något foto kunnat påvisa att CL hade just det däcket på sin (ljusa) bil. Det här är dessutom långt innan alla kina-däck vällde in på marknaden. Sånt skulle säkert kunna synas på ett gammalt foto om det är taget från rätt håll. Vet inte hur folk gör, men alla jag känt har då förr i tiden fotat sina bilar och satt in i ett fotoalbum. Annars känns bilen som ett svagt indicium, om nu inte någon lyckats speca närmare vad det var för märke och modell.
Citera
2021-08-26, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Det brukar väl främst vara äldre kvinnor som kanske är överviktiga eller har problem med lymfsystemet som får svullna fingrar och händer, inte unga friska kvinnor med normal vikt.
Att sedan lägga ner två ringar så att de ligger löst och skramlar i en handväska låter också rätt riskabelt, om man nu är rädd om dem.
Jag tycker att hans teori är långsökt måste jag säga.

Ett annat alternativ är ju att det blir något handgemäng på platsen där ringarna hittas, Helena försöker dra sig loss eller avvärja någon genom att sätta upp armarna och då glider ringarna av hennes fingrar. Någon försöker hålla fast hennes händer, hon försöker vrida sig ur greppet, ringarna åker av.

Var hon rädd om dem då? Var dom värdefulla? kanske bara var "vanliga" billiga ringar?
Citera
2021-08-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Har läst nånstans att man säkrade bilspår nånstans omkring där hon ska ha hörts/setts för sista gången. Det finns kanske en smal möjlighet att man kunnat matcha mönster mot något visst däck. Det fordras väl i så fall att man genom något foto kunnat påvisa att CL hade just det däcket på sin (ljusa) bil. Det här är dessutom långt innan alla kina-däck vällde in på marknaden. Sånt skulle säkert kunna synas på ett gammalt foto om det är taget från rätt håll. Vet inte hur folk gör, men alla jag känt har då förr i tiden fotat sina bilar och satt in i ett fotoalbum. Annars känns bilen som ett svagt indicium, om nu inte någon lyckats speca närmare vad det var för märke och modell.

Ja, så kan det kanske vara, men fortfarande tror jag det ändå kommer räknas som ett ganska svagt indicie, men som sätter GM i trångmål givetvis.
Vad jag förstått finns det inte några säkra vittnesuppgifter om bilen. Mer än att den var ljus med "avkapat bakparti." Har ehller inte läst någonstans om däckspår som ska vara en del av bevismaterial, men så kan det ju vara ändå givetvis.

Ser verkligen fram till en lösning och en förklaring på hela händelsen. Om vi kommer så långt som till FUP och ännu längre, fram till en dom (helst med erkännande) så ska allt material bli otroligt intressant att ta del av.
Citera
2021-08-26, 08:54
Medlem
Citat:
Ja, så kan det kanske vara, men fortfarande tror jag det ändå kommer räknas som ett ganska svagt indicie, men som sätter GM i trångmål givetvis.
Vad jag förstått finns det inte några säkra vittnesuppgifter om bilen. Mer än att den var ljus med "avkapat bakparti." Har ehller inte läst någonstans om däckspår som ska vara en del av bevismaterial, men så kan det ju vara ändå givetvis.

Ser verkligen fram till en lösning och en förklaring på hela händelsen. Om vi kommer så långt som till FUP och ännu längre, fram till en dom (helst med erkännande) så ska allt material bli otroligt intressant att ta del av.

Hittade det:

https://www.expressen.se/gt/resultatlost-sokande-i-mariestad-efter-forsvunna-helena/

Jag tolkar formuleringen som att Polisen nog har dokumenterat spåren.
Citera
2021-08-26, 08:56
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Var hon rädd om dem då? Var dom värdefulla? kanske bara var "vanliga" billiga ringar?

Det står att det var guldringar längre upp i tråden. Vet inte om det stämmer.
Citera
2021-08-26, 08:58
Medlem
Citat:
Har ehller inte läst någonstans om däckspår som ska vara en del av bevismaterial, men så kan det ju vara ändå givetvis.
Jodå, så är det. Det grävdes bort nån halv kvadratmeter asfalt med däckspår på. Sedan fanns det också spår i sanden/gruset bredvid.
Citera
2021-08-26, 08:58
Medlem
Kaminen6s avatar
Har vi fått svar på om du umgicks på med CL på tidiga 2000-talet eller som du skrev aldrig gjort det??
Jag har missat detta !

Du borde väl känna till om broder eller inte:

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Här står Claes namn, här står också att han har en bror som jag tvivlade på. En bror som är vänsterextremist enl denna skrift. Claes mördade Helena vit 2-tiden på natten enl dem. Jag köper detta faktiskt. Tycker bara det är förjävligt hur andra har misstänkts och hängts ut här med namn. Även av mej.. Förjävligt om de nu är helt oskyldiga. Det visar sej väl hoppas jag.

https://www.nyariks.se/claes-bertil-levin-haktad-for-30-ar-gammalt-mord/
Citera
2021-08-26, 09:05
Medlem
Citat:
Kanske GM tog upp väskan från marken, efter lagt kroppen i bilen. Massa saker ramlade ur väskan och GM plockar upp grejerna, men missar två små ringar. Det var ju på natten så kanske inte såg ordentligt. Säkert ganska stressad efter att precis haft ihjäl en person, men ändå mån om att städa undan så mycket som möjligt. Både ringarna och skon är nog något som GM idag ångrar att han inte såg innan han åkte därifrån.

En riktigt bra förklaringsmodell som jag inte riktigt tänkt på. Men som du är inne på störs den av skon (som rimligen borde varit betydligt enklare att uppfatta).
Citera
2021-08-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Det står att det var guldringar längre upp i tråden. Vet inte om det stämmer.
Det gör det inte. Det var silver, eller åtminstone silverfärgade.
Citera
2021-08-26, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tapetblomman
En riktigt bra förklaringsmodell som jag inte riktigt tänkt på. Men som du är inne på störs den av skon (som rimligen borde varit betydligt enklare att uppfatta).
Skorna var heller inte tappade utan inslängda i terrängen ganska långt in på var sin sida stigen.
Citera
2021-08-26, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tapetblomman

Ja det håller jag med om. Men tänk att GM vara sjukt stressad, panikslagen, i mörker. Han måste ju missat den. Varför ta med kropp och väska men lämna en sko?
Den troliga orsaken att han tog med kroppen är för att dölja ett brott. Skon som blir kvar gör att brottet inte blir dolt.
Citera
2021-08-26, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Skorna var heller inte tappade utan inslängda i terrängen ganska långt in på var sin sida stigen.

Hmmm.... Innebär att GM försökte dölja brottet. Men att han missade två ringar som var svåra att se i mörkret och vegitationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in