2021-08-26, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Leif GW Perssons teori angående Helenas ringar är att hennes fingrar svullnade när hon var ute och dansade på Stadt. Alkohol och värme kan ju ha den effekten. Hon ska då ha tagit av sig dem och lagt dem i sin handväska som var en liten ryggsäck. Sedan ska ringarna ha ramlat ur väskan där de hittades.

Jag köper det. Fast det känns ju ändå märkligt att just två ringar faller ur.
Citera
2021-08-26, 08:24
Medlem
Citat:
Leif GW Perssons teori angående Helenas ringar är att hennes fingrar svullnade när hon var ute och dansade på Stadt. Alkohol och värme kan ju ha den effekten. Hon ska då ha tagit av sig dem och lagt dem i sin handväska som var en liten ryggsäck. Sedan ska ringarna ha ramlat ur väskan där de hittades.
Ja och den tesen bevisar bara att GW utgår ifrån sig själv och sina tjocka fingrar. Har aldrig tagit av mig ringar på en utekväll och känner ingen annan som gjort det heller.
Citera
2021-08-26, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Hade detta varit ett av dom första gångerna någon frihetsberövats i detta fall så hade det nog räckt för häktning.
Tror det finns en hyffsad bevisning men ingen tingsrätt som vill göra ytterligare en flopp.
Det heter väl utan rimligt tvivel och det håller man nog stenhårt på nu.
Om polis samt åklagare har en övertygelse om att dom har rätt person men rätten tycker det är aningen svagt så blir deras naturliga beslut det som senare kom.
En positiv sak som nu kommer ur detta är att polis kan via span samt övervakning sätta en enorm press på denna man som kanske leder till att ytterligare genombrott görs. Bara deras spontana närvaro i hans närområde skulle nog göra dom flesta riktigt nervösa.
Svaren genom DNA är bör komma om någon vecka eller så och det är där jag tror att polisens teori samt nyckel ligger.
Säkert så tanken var från början att få till en häktning för att få mer tid sedan svar och där efter slå in bollen likt på Zlatan maner.......

Nu minns jag inte alla turer genom åren men hur många har suttit frihetsberövade totalt i detta fall?
Hur många försök till häktning har tidigare även gjorts?

Fast det där med rimligt tvivel blir ju först aktuellt när domen ska falla inget man tar hänsyn till vid en häktning. Det man kan fundera på är ju hur åklagaren ändrade från skäligen misstänkt till sannolika skäl så snabbt. För att bli häktad krävs ju i vanliga fall sannolika skäl.
Citera
2021-08-26, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
1. Det spekuleras i om de fynd som fanns på platsen (ringarna) kan ha ramlat ut hennes väska, möjligen när GM plockade med den när han forslar bort kroppen. Det skulle förklara hur två ringar hittades, hon kanske inte hade ringarna på fingrarna utan haft dom i sin väska.

2. Ja, håller med, men det har även spekulerats en del i vägbyggen och liknande. Sen tror jag det skulle funka att åka in i någon skog och faktiskt gräva ner kroppen. Vet man inte vart man ska leta blir det då svårt att hitta, nu har dessutom åren gått, så platsen kan vara helt övervuxen av buskar, träd osv. Hoppas verkligen att hennes kropp till slut hittas, så att anhöriga får svar.

3. CL var 30 år när detta skedde, skulle "barn" tjatat till sig hans bil? Sen är det kanske inte just bilen som är det som utredarna anser är deras starkaste kort/bevis när det gäller CL, det finns ju många ljusa bilar.

4. Ren spekulation från mig nu, men kan det vara så att GM inte hade med sig bilen, utan överföll och dödade HA, sen gick eller cyklade hem för att hämta bilen. Om GM är CL så hade han inte jättlångt hem. Om CL var på stan den natten, och inte hade bilen, skulle vägen via Ekudden vara en väg man kan tänkas ta för att komma till området CL bodde i då.

5. Jag tror inte alls på två gärningsmän. Av den enkla orsaken att det är svårare att hålla tyst om det. Men det är bara vad jag tror.

Bra och intressant inlägg. Först ett förtydligande från mig: Menade inte att barn skulle tjatat till sig hans bil, men vi har en tendens att förbli samma personer som vuxna som vi var som barn. Så jag spekulerar kring någon några i ungefär samma ålder som Clae*s.

Jag håller som sagt alla dörrar öppna, men det är faktiskt ganska besvärligt att hantera en kropp som inte är styckad. Och att gräva ned en kropp som inte är styckad är en ganska stor utmaning.
Citera
2021-08-26, 08:29
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

Den teorin är så sjukt dålig och knäpp. Alltså seriöst. Jag har varit gravid fem gånger och full tusentals gånger och uppsvälld och haft ringarna liggandes men ALDRIG tagit av mig ringarna på vägen hem från en fest. Och aldrig sett någon tjej göra det.

Förmodligen drogs de av eller åkte av i ett tumult. Precis som skorna.
Citera
2021-08-26, 08:29
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Ja och den tesen bevisar bara att GW utgår ifrån sig själv och sina tjocka fingrar. Har aldrig tagit av mig ringar på en utekväll och känner ingen annan som gjort det heller.

Det brukar väl främst vara äldre kvinnor som kanske är överviktiga eller har problem med lymfsystemet som får svullna fingrar och händer, inte unga friska kvinnor med normal vikt.
Att sedan lägga ner två ringar så att de ligger löst och skramlar i en handväska låter också rätt riskabelt, om man nu är rädd om dem.
Jag tycker att hans teori är långsökt måste jag säga.

Ett annat alternativ är ju att det blir något handgemäng på platsen där ringarna hittas, Helena försöker dra sig loss eller avvärja någon genom att sätta upp armarna och då glider ringarna av hennes fingrar. Någon försöker hålla fast hennes händer, hon försöker vrida sig ur greppet, ringarna åker av.
Citera
2021-08-26, 08:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Det brukar väl främst vara äldre kvinnor som kanske är överviktiga eller har problem med lymfsystemet som får svullna fingrar och händer, inte unga friska kvinnor med normal vikt.
Att sedan lägga ner två ringar så att de ligger löst och skramlar i en handväska låter också rätt riskabelt, om man nu är rädd om dem.
Jag tycker att hans teori är långsökt måste jag säga.

Ett annat alternativ är ju att det blir något handgemäng på platsen där ringarna hittas, Helena försöker dra sig loss eller avvärja någon genom att sätta upp armarna och då glider ringarna av hennes fingrar. Någon försöker hålla fast hennes händer, hon försöker vrida sig ur greppet, ringarna åker av.
Detta scenario låter högst troligt.
Citera
2021-08-26, 08:33
Medlem
4Motions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Fast det där med rimligt tvivel blir ju först aktuellt när domen ska falla inget man tar hänsyn till vid en häktning. Det man kan fundera på är ju hur åklagaren ändrade från skäligen misstänkt till sannolika skäl så snabbt. För att bli häktad krävs ju i vanliga fall sannolika skäl.

Just precis!
Sannolika skäl bör ju innebära att det finns en bra bevisning i någon form.
Inte kretsar det kring en ljus bil för trettio år sedan utan något helt annat.
Som sagt så tror jag att från rättens sida är man extremt försiktiga denna gång för att inte hamna i blåsväder samt svärta ned vår rättsapparat ytterligare.
Citera
2021-08-26, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tapetblomman
Bra och intressant inlägg. Först ett förtydligande från mig: Menade inte att barn skulle tjatat till sig hans bil, men vi har en tendens att förbli samma personer som vuxna som vi var som barn. Så jag spekulerar kring någon några i ungefär samma ålder som Clae*s.

Jag håller som sagt alla dörrar öppna, men det är faktiskt ganska besvärligt att hantera en kropp som inte är styckad. Och att gräva ned en kropp som inte är styckad är en ganska stor utmaning.

Ja, förstår hur du menar med det. Men jag tror det inte är just bilen som är grejen i bevisningen. Den är möjligen en indicie i kedjan, att CL vid tidpunkten hade tillgång till en ljus bil, men dom bör nog ha mycket mer på fötterna för anhållande osv.
Citera
2021-08-26, 08:36
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

Nej det är helt orimligt. Däremot om man håller fast någon när man har sex… så håller man ju fast personens händer antingen bakom ryggen eller över huvudet. Personen som blir fasthållen försöker komma loss och vrider och vänder på sina händer. Eventuella ringar eller armband åker av.
Citera
2021-08-26, 08:39
Medlem
Citat:

Kanske GM tog upp väskan från marken, efter lagt kroppen i bilen. Massa saker ramlade ur väskan och GM plockar upp grejerna, men missar två små ringar. Det var ju på natten så kanske inte såg ordentligt. Säkert ganska stressad efter att precis haft ihjäl en person, men ändå mån om att städa undan så mycket som möjligt. Både ringarna och skon är nog något som GM idag ångrar att han inte såg innan han åkte därifrån.
Citera
2021-08-26, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Den teorin är så sjukt dålig och knäpp. Alltså seriöst. Jag har varit gravid fem gånger och full tusentals gånger och uppsvälld och haft ringarna liggandes men ALDRIG tagit av mig ringarna på vägen hem från en fest. Och aldrig sett någon tjej göra det.

Förmodligen drogs de av eller åkte av i ett tumult. Precis som skorna.

Hade hon ringarna på fingrarna någon gång under kvällen då? Dom kanske legat i ett fack i väskan under en tid?
Det kan ju finnas flera orsaker till att hon tog av sig ringarna och la dom i väskan, det kan ha skett på fetsen i Töreboda, eller på Stadt, eller så låg dom hela tiden i väskan. Orsaken behöver ju inte bero på att hennes fingrar svullnade menar jag.
Eller så slets dom av under tumultet.

Egentligen spelar det nog ingen roll. Ringarna låg där. Det var hennes ringar. Hur dom hamnade där kommer nog inte vara avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in