2021-08-25, 23:23
Medlem
Skulle vara intressant att veta vad Saida sa att Helena skulle återfinnas ? Någon som minns detta ? Ger inget för dessa ” spå kärringar ” men ringde upp Saidas dotter som också är siare när sambon var på jakt och våran tax försvann . Om hon gissade eller ” såg något vet jag inte men detta stämde i alla fall vad hon sa denna gång 🤔
Citera
2021-08-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Hur vet du det? Min tolkning är att det föll på "sannolika skäl". Hade Åk nöjt sig med "skäligen" så hade CL kanske suttit kvar i häktet.

Ja men förstår du inte mitt resonemang?
Jag har ställt frågan om hur ofta det sker, att man släpps när en åklagare vill ha någon häktad på sannolika skäl.
Jag vill hävda det är extremt ovanligt. Då har åklagaren i de allra flesta fall tillräcklig bevisning för häktning på just de grunderna.

Varför valde åklagaren sannolika skäl?

Rimligtvis skall en åklagare (för tredje gången) ha väldigt torrt på fötterna för att gå på just sannolika skäl. Det är inget man vispar upp för att man känner för det. En åklagare kan aldrig gå på det genom indicier, om det inte är fullständigt orimligt att någon annan gjort det.
Det kräver generellt betydligt mer, vilket såklart varenda jävla åklagare är medveten om.
Så vad har man haft här? Åklagaren kan knappast efter 30 år gått på sannolika skäl baserat på indicier. Aldrig.
Då hade man valt skäligen och gett utredningen lite andrum.

Så, fortfarande, varför på sannolika skäl och inte skäligen?
Nu misslyckades man helt med häktningen. Hade man man haft halvdana bevis hade man väl gått för skäligen och en möjlig häktning.
Senast redigerad av M.J.A 2021-08-25 kl. 23:28.
Citera
2021-08-25, 23:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Tror mer på ryggsäcken eller något plagg från Helena än tidningsurklipp för att åklagaren skulle dra till med sannolika skäl för mord i häktningsframställan. Många här i tråden har nog också tidningsurklipp om Helena hemma hos sig.

Fast jag tror ju att ryggsäcken hade lett till häktning. Tidningsurklipp var menat som exempel. Något som liksom kopplar till fallet mer indirekt än direkt.
Citera
2021-08-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tvivlar att någon kommit upp i så hög fart där, otroligt långsökt och varför ta med en kropp?
Hade varit lättast och bara sticka.

Och om hon skulle blivit påkörd varför då släpa in henne i skogen på skogsvägen … och sedan då tillbaka igen på cykelvägen och in i bilen ?
Hennes ringar / skor hittades i skogen på en smal gångväg / genväg .. 100 meter från villa området . Så nej tror inte på denna teori som även har skrivits om här till och från i åratal .
Citera
2021-08-25, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast jag tror ju att ryggsäcken hade lett till häktning. Tidningsurklipp var menat som exempel. Något som liksom kopplar till fallet mer indirekt än direkt.

Åklagaren säger också …
Fynd av föremål och även uttalande från den misstänkte som gjorde att vi ansåg att det räckte som grund till en häktning . Tyvärr tyckte inte rätten densamma . Nya förhör kommer hållas , husrannsakan och vi väntar på DNA analysen som vi skickat. Mannen är fortfarande misstänkt men nekar .
Citera
2021-08-25, 23:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det har skrivits fler ggr om det, senast igår.
Mediet Saida fick låna dem och sen slarvade hon bort dem.

Och Saida kunde inte hitta en lånad ring hon själv slarvat bort…?
Citera
2021-08-25, 23:34
Avslutad
Vilka 2 är det som GW tror så hårt på ? Han säger ju att han är 100% säker på att det är just två, att det inte hade funkat annars
Citera
2021-08-25, 23:36
Medlem
Sockerhalss avatar
Här står Claes namn, här står också att han har en bror som jag tvivlade på. En bror som är vänsterextremist enl denna skrift. Claes mördade Helena vit 2-tiden på natten enl dem. Jag köper detta faktiskt. Tycker bara det är förjävligt hur andra har misstänkts och hängts ut här med namn. Även av mej.. Förjävligt om de nu är helt oskyldiga. Det visar sej väl hoppas jag.

https://www.nyariks.se/claes-bertil-levin-haktad-for-30-ar-gammalt-mord/
Citera
2021-08-25, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast att inneha hennes ryggsäck är inte likvärdigt med att han mördat henne. Han kan ha hittat den där mördaren lämnade den, han kan ha träffat på henne och ryckt den ifrån henne etc. Inte för att jag tror på en sån förklaring utan att det är så de resonerar. Jag tror att åklagaren har gjort bort sig helt enkelt.
Citera
2021-08-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Här står Claes namn, här står också att han har en bror som jag tvivlade på. En bror som är vänsterextremist enl denna skrift. Claes mördade Helena vit 2-tiden på natten enl dem. Jag köper detta faktiskt. Tycker bara det är förjävligt hur andra har misstänkts och hängts ut här med namn. Även av mej.. Förjävligt om de nu är helt oskyldiga. Det visar sej väl hoppas jag.

https://www.nyariks.se/claes-bertil-levin-haktad-for-30-ar-gammalt-mord/

Enligt dem?
Enligt åklagaren menar du.
Vad köper du, och baserat på vad?

”Nya Riks”.
Vad är det för jävla åsne-tattar-media du klistrar in?
Senast redigerad av M.J.A 2021-08-25 kl. 23:43.
Citera
2021-08-25, 23:42
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Detta var väll när media luskade? Polisen bör väll rimligen förstått att han var urspårad då dom förhört honom. Släktingen säger ju också att denne inte mins om det spårade före eller efter mordet (båda delarna kan ju vara logiska, dvs han mördade för att han blivit knäpp eller blev knäpp för att han mördande ).
Han borde ju varit knäpp om han mördade, få personer kan döda en annan människa.
Så han var och är knäpp!
Citera
2021-08-25, 23:43
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Skulle vara intressant att veta vad Saida sa att Helena skulle återfinnas ? Någon som minns detta ? Ger inget för dessa ” spå kärringar ” men ringde upp Saidas dotter som också är siare när sambon var på jakt och våran tax försvann . Om hon gissade eller ” såg något vet jag inte men detta stämde i alla fall vad hon sa denna gång 🤔

I ett stenröse utanför Mariestad, kanske det finns ett stenröse på moderns gamla tomt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in