2021-08-22, 20:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Sorgligt, verkligen! Vilket sjukhuskapell gällde det? När?
Men lokalerna på sjukhusen ägs inte av kyrkan, utan av landstingen, eller hur? Så det är landstingen som bestämmer hur de ska se ut antar jag? Alltför många ängsliga ateister tror att muslimer skulle ta illa vid sig av våra kyrkor och kors! Så är inte fallet! Det är bara något vissa har fått för sig! De muslimer som ev har något emot kyrkor och kors är islamister. Och sådana behöver inte vistas här!

Det finns mycket om eländet, här är bara en artikel:

På SVT:s fråga varför man inte kan behålla kristna symboler då ju Sverige av de flesta ses som ett kristet land svarar Jessica Wetterling (V), ledamot i regionfullmäktige:

– Kyrkan har skiljts från staten och vi är ett sekulärt land. Det handlar om att vi vill alla religioner ska bli jämställda i våra lokaler så man inte förfördelar någon.

https://www.varldenidag.se/nyheter/vill-fa-bort-kors-fran-sjukhus/repqjr!gpC@suu8uwpTDJgpQkS7cA/

Ja, det verkar komma från Regionalstyrelsen, men prästerna som arbetar där viker ner sig. Läs gärna hela artikeln!
Citera
2021-08-23, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns mycket om eländet, här är bara en artikel:

På SVT:s fråga varför man inte kan behålla kristna symboler då ju Sverige av de flesta ses som ett kristet land svarar Jessica Wetterling (V), ledamot i regionfullmäktige:

– Kyrkan har skiljts från staten och vi är ett sekulärt land. Det handlar om att vi vill alla religioner ska bli jämställda i våra lokaler så man inte förfördelar någon.

https://www.varldenidag.se/nyheter/vill-fa-bort-kors-fran-sjukhus/repqjr!gpC@suu8uwpTDJgpQkS7cA/

Ja, det verkar komma från Regionalstyrelsen, men prästerna som arbetar där viker ner sig. Läs gärna hela artikeln!
Tack!
En icke troende, ängslig, historielös vänsterpartist får igång resten! Tragiskt! Varför inte ha egna rum för de olika religionerna isf? Är en sjuk, eller orolig anhörig, vill en komma in och slappna av i en färdigmöblerad, kyrklig vacker miljö. Inte behöva dra fram grejer från ett skåp!
Citera
2021-08-23, 09:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är aldrig för sent att göra något. Svenska kyrkan har funnits i närmre 850 år, så vad som hänt lite i närtid är inget som påverkar helheten. Ger man upp för lite motstånd så är man inte mycket till karl. Det är bara att resa sig och inte glömma att rösta. Ger du frivilligt bor kyrkans förmögenhet samt makt åt kommunistiska krafter som främjar islam och mörkermän?

Hur räknar du nu? På 1100-talet var Sverige katolskt. Svenska kyrkan bildades 1536 när man bröt alla band med den katolska kyrkan.
Citera
2021-08-23, 09:47
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ger du frivilligt bor kyrkans förmögenhet samt makt åt kommunistiska krafter som främjar islam och mörkermän?
Främjar inte Svk själva islam? Man förknippar ju inte direkt kyrkan med ett motstånd mot det som hotar dess existens, dvs islam.
Citera
2021-08-23, 11:14
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Främjar inte Svk själva islam? Man förknippar ju inte direkt kyrkan med ett motstånd mot det som hotar dess existens, dvs islam.
Guds första bud ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig” har Svk och stasibiskopen glömt. Istället ekumeniserar de för fullt med fredens religion, som egentligen bara vill utradera kristendomen.
Senast redigerad av snigel1 2021-08-23 kl. 11:19.
Citera
2021-08-23, 12:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Guds första bud ”Du skall inga andra gudar hava jämte mig” har Svk och stasibiskopen glömt. Istället ekumeniserar de för fullt med fredens religion, som egentligen bara vill utradera kristendomen.

Kristna, judar och muslimer tror iofs på samma Gud (Fadern). Det är Jesus och den Helige Ande som man har olika uppfattningar om. Judar och muslimer anser att den kristna läran om treenigheten bryter just mot det första budet.
Citera
2021-08-23, 12:20
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kristna, judar och muslimer tror iofs på samma Gud (Fadern). Det är Jesus och den Helige Ande som man har olika uppfattningar om. Judar och muslimer anser att den kristna läran om treenigheten bryter just mot det första budet.
Tack för det klargörandet. För mig och rätt många muslimer spelar det mindre roll, bara på olika sätt. Många muslimer tycker vi bara är hårfint mindre orena och osmakliga än icketroende, och godkända villebråd i Allah’s anda. Jag vill mest bara hålla mig undan från muslimer av levnadsmässiga och kulturella skäl.
Senast redigerad av snigel1 2021-08-23 kl. 12:44.
Citera
2021-08-23, 12:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Tack för det klargörandet. För mig och rätt många muslimer spelar det mindre roll, bara på olika sätt. Många muslimer tycker vi bara är hårfint mindre orena och osmakliga än icketroende, och godkända villebråd i Allah’s anda. Jag vill mest bara hålla mig undan från muslimer mest av levnadsmässiga och kulturella skäl.

Det är framför allt den saudiska varianten av islam (wahhabismen) som IS också bekänner sig till som är intolerant, till och med mot andra muslimer. Traditionellt har islam alltid betraktat kristna och judar, som man kallar för "bokens folk", som folk som tillber samma Gud som muslimerna och därför bör få utöva sin religion även i muslimska länder.
Citera
2021-08-23, 12:59
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Det är framför allt den saudiska varianten av islam (wahhabismen) som IS också bekänner sig till som är intolerant, till och med mot andra muslimer. Traditionellt har islam alltid betraktat kristna och judar, som man kallar för "bokens folk", som folk som tillber samma Gud som muslimerna och därför bör få utöva sin religion även i muslimska länder.
Vad jag mest saknar är ett djupt och klart stöd för utsatta kristna i de muslimska områdena, t ex de kristna kopterna. Där är Svk skitnödigt rädda för att stöta sig sina favvisar.
Citera
2021-08-23, 13:06
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Vad jag mest saknar är ett djupt och klart stöd för utsatta kristna i de muslimska områdena, t ex de kristna kopterna. Där är Svk skitnödigt rädda för att stöta sig sina favvisar.

Det kan jag hålla med om. Sverige, inte bara Svenska kyrkan, har svikit de kristna i hela Mellanöstern. Ett annat exempel är stödet till den islamistiska "oppositionen" i Syrien, som begått många övergrepp mot landets kristna minoritet.
Citera
2021-08-23, 18:15
Medlem
Citat:
Hur räknar du nu? På 1100-talet var Sverige katolskt. Svenska kyrkan bildades 1536 när man bröt alla band med den katolska kyrkan.
Citat:
Sveriges kristnande
Uppsala ärkestifts grundande 1164
Att svenska kyrkan har förändrats under resans gång förtar inte dess existens. Dess historia var t.o.m. lite längre än så, nämligen 857 år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_kyrkan

Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Det är ju därav viktigt att folk stannar kvar och röstar som inte främjar den idag tagna vägen och värdegrunden. Bort med kommunister från svenska kyrkan eller gör åtminstone deras röst mindre värd och helst i minoritet. De är ju dessutom ateister så vad har de där att göra om inte för att lägga beslag på rikedomen och inflytandet?
Citera
2021-08-23, 18:48
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Att svenska kyrkan har förändrats under resans gång förtar inte dess existens. Dess historia var t.o.m. lite längre än så, nämligen 857 år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_kyrkan

Det är ju därav viktigt att folk stannar kvar och röstar som inte främjar den idag tagna vägen och värdegrunden. Bort med kommunister från svenska kyrkan eller gör åtminstone deras röst mindre värd och helst i minoritet. De är ju dessutom ateister så vad har de där att göra om inte för att lägga beslag på rikedomen och inflytandet?
Fram till 1536 var det den katolska kyrkan. Först då bröt man med påven i Rom. Därefter kan Svenska kyrkan betraktas som Svk.

En annan sak är kristnandet av Sverige där Ansgar kom till Birka ca år 830.
Senast redigerad av snigel1 2021-08-23 kl. 19:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in