Citat:
Jag hittar inte heller någon uppgift om det.
Däremot finns det uppgifter om de totala utsläppen:
2,400,000,000,000 Total cumulative tons of CO2-emissions
From 1850 to 2019, 2,400 gigatons of CO2 were emitted by human activity. Around 950 gigatons went into the atmosphere. The rest has been absorbed by oceans and land.
Global CO2-emissions (theworldcounts.com)
Däremot finns det uppgifter om de totala utsläppen:
2,400,000,000,000 Total cumulative tons of CO2-emissions
From 1850 to 2019, 2,400 gigatons of CO2 were emitted by human activity. Around 950 gigatons went into the atmosphere. The rest has been absorbed by oceans and land.
Global CO2-emissions (theworldcounts.com)
Vojne vojne, det var ju en faslig massa gigaton! Nu ökar klimatångesten och många blir ännu räddare
Utan siffror på naturliga utsläpp och totalnivåer är det kanske inte till stor hjälp. Tror jag har läst om relativa tal och då var det inte så skrämmande längre.Men om vi gräver ner några ton CO2 i gigantiska behållare på havsbotten känns det kanske lite bättre? Dessvärre är processen väldigt energikrävande men vad f-n.
Går det verkligen att beräkna utsläppen under perioden 1850-2019 så exakt? ”Mänskliga aktiviteter” innefattar ju allt möjligt. Även om man skulle begränsat sig till t.ex. enbart förbränningsmotorer lär det finnas mycket osäkerhet om antalet, hur mycket de användes i praktiken osv. Som lekman känner jag mig skeptisk till tvärsäkra beräkningar av detta slag - kalla mig gärna ”förnekare” om det känns bättre.
En annan detalj är att de naturliga utsläppen av CO2 fluktuerar och att de inte kan skiljas från de mänskliga. Sanningen är ju också att ingen (utom möjligen Greta Thunberg) vet hur mycket CO2 som hade funnits i atmosfären och hur klimatet hade varit utan AGW. Samma som år 1850? Som 1750? Eller något helt annat?