Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Långt inlägg utan något svar. Vilket gör att jag måste upprepa av vad jag skrev. Om oljeindustrin hade haft makten så hade inte klimatfrågan legat så pass högt upp på agendan, den hade varit förpassat till att vara en fråga för hippies. Om du säger att de har makten så bör du demonstrera hur det går ihop att i princip all retorik (som förs offentligt) och politiska åtgärder går emot dem, och hur deras makt yttra sig i praktiken?
Tillfredställa opinionen? Skojar du? Det är ju politikerna själva som har drivit denna fråga ihop med msm och big tech, den kommer absolut inte ifrån folket, folket har ju bara hjärntvättats under resans gång.
Jag kan påminna dig om att du ska utveckla din fråga som sagt, om du vill ha ett svar. Jag kan också påminna dig om min fråga till dig. Tror du seriöst att Greta hade blivit en världskändis om frågan inte redan drevs av makthavarna?
Nej, du har fel igen. Det är precis som jag skrev.
För varje inlägg visar du att du inte vet något alls om klimatförändringarna. Och inte vill veta något heller. Ditt förnekande bara fortsätter och fortsätter. Du sprider desinformation och är uppenbart helt politiskt styrd i din inställning. Och du kan inte ge ett enda sakligt skäl till ditt förnekande. Du är språkrör för fossilindustrins intressen, helt klart.
Som jag har skrivit förut: Det är forskare som har upptäckt att den globala medeltemperaturen ökar. Det är forskare över hela världen som mer än ett halvt sekel studerat klimatförändringarna och när deras resultat började få uppmärksamhet bildades IPCC.
De flesta politiker har inte visat något intresse alls. I vår riksdag är det MP och V som drivit frågan och sent omsider tog sig sossarna an den och i någon mån C. I övrigt är intresset nästan obefintligt. Och ungefär så ser det ut i hela Väst.
Först när varningarna från forskarna och IPCC blev mycket allvarliga, lyckades man samla sig i Parisavtalet, men motståndet var mycket stort. Fossilindustrin kämpade emot, de satsar som sagt enorma pengar på lobbying bland politikerna och desinformationskampanjer till allmänheten.
Man kan nog säga att Parisavtalet blev till, till stor del tack vare att många fattiga länder drev på. Många hade redan drabbats av klimatförändringarna, svåra orkaner, torka, som de blev tvungna att fly ifrån osv. Fast de inte hade några egna utsläpp att tala om.
Så det är helt fel av dig att säga att politiker är drivkraften i opinionen, de har tvärtom gjort allt för att ignorera den. Men en vändning kom med Greta och hennes rörelse. När miljoner unga över hela världen kräver åtgärder för att rädda klimatet, då är det svårt att ignorera.
Och de förutsedda extrema vädren har tagit ordentlig fart de senaste åren. Sånt går inte heller att ignorera.
Det är bara ni förnekare som kan ignorera sånt. Och ni kan inte ens förklara varför ni förnekar. Vilket tydligt visar att ni döljer era intressen och syftet med er kritik. Ni är oärliga och cyniska.