2021-08-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag tror också att civilutredarens vittnesmål kan slå tillbaka, men jag lutar åt att det inte kommer att få någon egentlig betydelse.

Enligt protokollet delges Esbjörn brottsmisstanke, han erkänner brotten och godtar ett eventuellt strafföreläggande. Det finns ingen redogörelse för vilka frågor som ställdes till Esbjön eller hur frågorna ställdes. Det enda som finns är en sammanfattning av det Esbjörn ska ha sagt i förhöret.
https://www.docdroid.net/0PHEHfx/uppsala-tr-b-5628-20-aktbil-2-pdf

Om Esbjörns ombud får riktigt klart för sig vilka frågor han ska ställa till henne kan hennes svar bli riktigt intressanta. Hon borde kunna tala om Esbjörn förstod abstrakta juridiska begreppen såsom delgivning av brottsmisstanke, rättsföljden av erkännande, strafföreläggande mm. Rimligtvis måste hon ha säkerställt att han förstod de frågor han besvarade och om hon inte gjort det sänker det hennes vittnesmål. Här tror jag vittnesmålets kärna finns. Hon är ju dessutom helt fristående från båda parter.

Undrar om de inte spelar in hela samtalet?

Isåfall kan det vara intressant att även lyssna på samtalet när polisen pratar med Esbjörn ang polisanmälan för röjningen. Där snurrar Esbjörn till det o verkar tappa tråden då o då.

Varför vill inte Ebba ha denne polisen som vittne?
2021-08-20, 18:46
Medlem
Jag noterar att det återigen diskuteras gällande domstolens uppfattning om det aktuella avtalet. Det kan då påpekas att domstolen har slagit fast, precis så som Ebbas ombud begärde redan i stämningsansökan, att det aktuella avtalet är bindande och att bevisbördan ligger på svaranden, Esbjörn, att lägga fram bevis för påstådd ogiltighet. Något som inte skett och det kan därtill noteras att Esbjörn nu också har medgivit att avtalet är giltigt och till följd av det istället hävdar att avtalet har hävts.

Det är alltså under rådande omständigheter ostridigt mellan parterna att avtalet är giltigt, och det är också en uppfattning som domstolen delar, till dess att Esbjörn har bevisat motsatsen.

Citat:
Det är den som påstår att ett giltigt avtal föreligger som har bevisbördan för det. Om
någon kan visa upp en skriftlig handling som framstår som ett bevis om ett avtal, blir det
den utpekade motpartens sak att motbevisa att ett avtal har kommit till stånd. Den som
vill undgå bundenhet måste således antingen visa att handlingen inte utgör eller motsvaras
av någon giltig rättshandling eller att rättshandlingen på grund av särskilda omständigheter
vid dess tillkomst är att anse som ogiltig.
2021-08-20, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ka, jo det står dig i din fullarätt att tycka. Att det här hade blåst upp stort vare sig Johann gick till media eller inte är jag säker på. Så för Ebbas påföljd hade det garanterat ingen betydelse. Och som sagt det är en rättighet att tala med pressen. Och om pressen vill lyssna så anser dom att det finns ett allmänintresse. Det finns inget som säger att det var Johann som gick till pressen heller de kan ha kommit till honom.
Jag tror Ebba tänker att lagar inte gäller henne och bara hon låter munnen gå så kommer hon ur det

Och huvudlöst är precis hur Ebba agerat genom hela den här affären. De flesta människor hade för det första aldrig kommer på tanken att övertala någon att få köpa dens hus.

Men hypotetiskt om, så hade de flesta anlitat en mäklare för att sköta allt. Lite dyrare javisst. Men så mycket renare affär att visa upp om någon frågar. Hon kunde ju tagit mäklararvodet ur den 300 000 kr städpotten hon har kan man tycka.

Ebbas Facebook användare måste var världsklass i misslyckade inlägg. Mitt favorit inlägg är detta., när hon helt sonika ljuger om värderingarna. Ljuger om hur priset sattes och förtalar minst tre personer. https://anonfiles.com/hcoer07fu8/Screen_Shot_2021-07-18_at_15.13.41_png
Jag har svårt att förstå att Esbjörn har fått behålla körkortet. Han erkänner att han kört mot rött, med konsekvens att ha kört på en flicka. Man ser på Esbjörns vindruta att det var en ordentlig smäll.

Jag tycker personen som förhör honom verkar ganska ointresserad och faktumet att det tar 20 minuter tyder på att personen inte kan ha satt sig in hårt i varför Esbjörn inte minns. Det kan man ju tycka är lite synd.

Kanske Ebba inte tänkt på att förhöret hållits på telefon. Vilken förtroende knäck för vittnet när det uppdagas.
Ganska intressant som Ebba Busch skriver.

Hennes pris på 3,9 miljoner ska alltså vara en nedskrivning från 4,2 miljoner och då ska sanering av tomten, bortforsling samt renovering av fastigheten ingå i det priset? Ska alltså 4,2 miljoner motsvara en fullt renoverad sjövilla i Marielund?
2021-08-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Isåfall kan det vara intressant att även lyssna på samtalet när polisen pratar med Esbjörn ang polisanmälan för röjningen. Där snurrar Esbjörn till det o verkar tappa tråden då o då.

Ebba har hittat sina vittnen, de är alla bra och trovärdiga vittnen med betydelsefulla saker att berätta. Hon har ingen anledning att kalla den person du nämner.

Frågan du borde ställa dig, om du nu anser att förhöret du nämner talar för Esbjörns sak, är varför Esbjörn inte har kallat den polisen (om det nu var en polis) som vittne!
2021-08-20, 18:52
Medlem
Citat:
Du binder halmgubbar. Jag har aldrig sagt att den som ångrar ett avtal ska gå och gömma sig.

Såvitt jag vet har Esbjörn aldrig gömt sig för Ebba utan han har hela tiden varit möjlig att kommunicera med via ombud. Han har sedan den 12 oktober haft ett juridiskt ombud och innan dess fick han hjälp av vänner. Ett ombud har som uppgift att företräda någon, i det här fallet Esbjörn. Det är fullt rimligt att Esbjörn inte ska tvingas tala med Ebba om han själv inte vill det. Ur juridisk synvinkel finns det inga hinder för att kommunikationen sköts via ombud.

Jo, det går alldeles utmärkt att ångra sig som säljare men det kan bli dyrt. När en köpare som ångrar sig brukar denne förlora handpenningen.

Och köparen kan kräva fullfölja köp
2021-08-20, 18:58
Medlem
Citat:
Det är Ebba som lämnat in skärmdumpar från Facebook där det tisslas och tasslas om henne (Aktbilaga 76).

Om det är dom med snacket om att göra Ebba "mör" genom att gå till pressen, så är dom väl i högsta grad av intresse för tvisten. Just detta faktum att team Esbjörn valde att gå till pressen i ett tidigt skede känns om en viktig del i att konflikten har fått så orimliga proportioner, extremt korkat på alla sätt och inget annat än ett rent utpressningsförsök. Hade däremot Esbjörn "verkligen ångrat sig" hade detta sannolikt kunnat lösa sig genom att Esbjörn pratade med Ebba om saken, och att han hade något vettigt skäl till att bryta kontraktet....
Senast redigerad av Runkas 2021-08-20 kl. 19:04.
2021-08-20, 18:58
Medlem
Vad gäller Ebbas, försvarliga, inlägg på Facebook, så vet vi alla med säkerhet att det gjorde ALL skillnad och mycket gott. Det var det inlägget som fick massmedia att inse att det inte var Ebba som var skurken, som Expressen idogt försökt göra gällande, och det var efter den postningen som hela affären tvärvände, TV4 gjorde intervjun med Esbjörn som blev smått legendarisk, godahjärtanshäxans ränker på facebook avslöjades i Aftonbladet, och alla insåg att Ebba haft rätt hela tiden. Även om hon blev oskyldigt anklagad och tvingad att erkänna ett brott hon inte begått, så var det väl värt priset, givet att hela svenska folket fick veta vem de riktiga skurkarna var, och att Ebba var oskyldigt anklagad. Efter detta upphörde allt drev mot Ebba. Alla IQ0-bloggare, poddare osv, upphörde att påstå att hon bara skulle backa. Kvar var bara pedofilkramarens lilla extremistiska skara av påhejare.

Och snart är dom avkunnad. Slutet gott ALLTING GOTT! Och allt tack vare ett inte bara fullt sanningsenligt inlägg på facebook utan också ett försvarligt.

Sanningen segrar alltid till sist!
2021-08-20, 18:59
Medlem
Citat:

Jo, det går alldeles utmärkt att ångra sig som säljare men det kan bli dyrt. När en köpare som ångrar sig brukar denne förlora handpenningen.

Vilket troll du är!

Ja, Esbjörn delar säkert din åsikt, att det gick alldeles utmärkt att ångra sig
2021-08-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Klart som fan han snurrar till det i detta samtal, då det va din stora idol Binninge som gjorde anmälan utan Esbjörns vetskap, lite svårt att hålla tråden då eller hur?
2021-08-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Du är verkligen en klandervärd människa. Du hatar verkligen kvinnor. Nu går du efter hennes utseende.
Du vill verkligen inte kvinnor ska kunna köpa fastigheter eller äldre människor ska kunna köpa eller sälja.

Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Vresrosen ger den sexism och kvinnofientlighet som driver hans inlägg ett ansikte när han ger sig på EB utseende och hävdar att kvinnor bara skall vara aktiva i näringslivet och politiken när de är unga och fräscha.
Kvinnor skall givetvis bedömas på samma sätt som män och inte efter att de är unga och sexiga.

Jag har svårt att förstå vad EB kön, ålder och utseende har med saken att göra och hennes utseende skall lämnas utanför debatten på samma sätt som ingen nämner Esbjörn utseende.

Låt tråden handla om tvisten mellan EB och Esbjörn och låt inte smutskastningen sjunka så lågt så att vi skall diskutera kön och utseende.

Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Jag har aldrig gått på kön och utseende.

Hennes försök att lura av en ensam gammal människa hans sjönära fastighet med hjälp av tre kamrater under en pandemi talar för sig själv.
Alldeles rätt och hennes obarmhärtiga kåthet efter Esb,s hus gör Ebba Busch frånstötande ful.
2021-08-20, 19:10
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Och köparen kan kräva fullfölja köp
Ja. Men har Ebba gjort det?
2021-08-20, 19:11
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag tycker man får ut ungarna att skylla sitt eget beteende på andra runt skolåldern. Eller det är då de förstår att det är fel iallafall.
Ebba är en vuxen människa. Det är inte okey att ursäkta hennes beteende med att någon annan gjorde något värre.

Jag tycker oxå det är beklagansvärt att en politiker skuldbelägger någon för att tala med pressen. De om några måste stå upp för yttrandefriheten och rätten att tala med pressen.

En politiker måste oxå kunna stå emot impulsen att försvara sig. Att Ebbas försvar inte ledde till något gott kan vi med säkerhet konstatera.

Vi får inte heller glömma att hade affären här
skötts snyggt, så hade det inte funnits något att rapportera.
Det här är en affär mellan 2 privatpersoner (där ena parten råkar vara politiker). Varför inte lösa det som 2 vanliga Svensson skulle gjort? Varför göra det till en debatt om yttrandefrihet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in