2021-08-20, 12:25
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Polisen som genomförde förhöret om trafikolyckan kommer att vittna i den kommande rättegången om fastighetstvisten. Det är där intresset för olyckan ligger. Vad polisen kommer att få för frågor vet vi inte, det är väl iofs inte omöjligt att det kan komma en fråga huruvida det fanns någon tanke att återkalla ett körkort någon gång mellan olyckan och rättegången. Det svaret kommer att vara av intresse.

Vet du hur lång tid det var mellan olyckan och förhöret?
2021-08-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Men nu har professionella värderare från båda sidor värderar fastigheten som den såg ut vid resp värderingstidpunkt och kommit fram till marknadsvärde som inte avviker väsentligt från köpesumman. Notera att de tar hänsyn till det dåliga skicket vilket inte taxeringen gör.

Att du, en random person på Flashback, inte tycker att deras professionella bedömning håller tycker jag inte är värt nåt. På vilket sätt skulle du ha bättre kompetens än yrkesmän i sin roll?

Summan för röjning har diskuterats här hur många gånger som helst och du verkar ha nån slags tro att den skulle vara magnifikt överdriven. Jag har sagt förut att för mig är den inte orimlig med tanke på mängden av skrot och även vad som ev kan finnas. Även Mats har nämnt att det är stora mängder skrot.

Det är dyrt att röja viss materiel om man ska vara laglig. Dessutom verkar det vara som att parterna är nöjda med den delen av överenskommelsen. Jag har inte hört att nån utanför tråden ens har ifrågasatt kostnaden. Men vill du ha en exakt lista på vad som ska bort så får du nog åka dit och inventera själv. Det är väl snarare så att av köpekontraktet kan man uttyda att Esbjörn tar bort det han vill ha kvar, resten lämnas åt Ebba att röja som hon vill utan att Esbjörn ska betala eller ha nåt för det,
Det är ingen som har specificerat någon summa för vare sig röjning eller något annat. Det finns en värdering och ett överenskommet pris. Om Esbjörn var rättskapabel att sälja sin fastighet, vilket kommer att visa sig, så var han även kapabel att sätta sitt pris i annat fall så faller hela avtalet. Det är faktiskt ganska meningslöst att fortsätta denna diskussion egentligen. Jag tror att syftet är att fylla tråden med oväsentligheter för att dölja den grundläggande tvisten.
2021-08-20, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vet du hur lång tid det var mellan olyckan och förhöret?
Du kan få hela förundersökningen.

https://www.docdroid.net/0PHEHfx/uppsala-tr-b-5628-20-aktbil-2-pdf
2021-08-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Som den bokstavstrogne du är borde jag räknar med att du inte kan förväntas först något jag inte bokstavligen skrivet. Att en förtala dom i nutid påverkar Ebba har inget att göra med Johanns tidigare domar.

Genom att skriva det hon skrev på sin facebooksida hon har som sin yrkesskada. Det vill säga där hon tydligt skriver som partiledare för KD och där hon representerar partiet.

Genom förtaladomen och genom det villkorliga straff hon avtjärnar i detta nuet. Bevisar hon att KD inte står på brottsoffrets sida, något som de verkligen säger sig göra. Hon visat att KD inte alls står bakom de förslag de har lagt kring striktare lagar kring vad som skrivs på social media. Att Ebba oxå ertappad med direkta lögner i sina inlägg. Samt faktumet att hon agerat som hon gjort under brinnande pandemi.

För KD och Ebba är hennes förtalsdom i högsta grad aktuell både för kommande val( både riksdagsvalet och valet att ha henne kvar eller inte).

Att göra detta till en feministisk fråga är trams. Kritiken hade varit samma om Ebba var Ebbe. Om Ebba vore Ebbe och Esbjörn hade varit Ester tror jag att kritiken mot den manliga partiledaren som lurat en stackare liten tant vore väldigt mycket hårdare.

Förtalsdomen kan leda till ändringar i förtals lagarna också, för nu har sett hur idiotiska de kan vara. Man sett hur förtalslagaran skyddar pedofiler, våldtäktsmän och misshandlare ihop med metoo.
Kan leda till större siffror för kd också om de använder det rätt.

Tycker fortfarande ombudet var idiotisk att gå till media och prata om sin anmälan för det lede till alla tidningar skrev om det och sen sökte folk om hans brott.
2021-08-20, 12:32
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Polisen som genomförde förhöret om trafikolyckan kommer att vittna i den kommande rättegången om fastighetstvisten. Det är där intresset för olyckan ligger. Vad polisen kommer att få för frågor vet vi inte, det är väl iofs inte omöjligt att det kan komma en fråga huruvida det fanns någon tanke att återkalla ett körkort någon gång mellan olyckan och rättegången. Det svaret kommer att vara av intresse.
Det var ingen polis som förhörde Esbjörn utan det var en civil utredare som förhörde Esbjörn per telefon
Citat:
Vittnesförhör med Cecilia Svärdström. Hon ska höras om ett telefonförhör som hon i
egenskap av civil utredare inom polisen höll med Esbjörn Bolin den 13 augusti 2020,
dvs. endast en vecka innan köpekontraktet undertecknades, och hur hon vid detta
tillfälle uppfattade Esbjörn Bolins kognitiva status.

Förhöret åberopas till styrkande av
- att hon vid detta tillfälle inte uppfattat Esbjörn Bolin som nämnvärt kognitivt nedsatt.

Enligt protokollet delges Esbjörn brottsmisstanke, han erkänner brotten och godtar ett eventuellt strafföreläggande. Det finns ingen redogörelse för vilka frågor som ställdes till Esbjön eller hur frågorna ställdes. Det enda som finns är en sammanfattning av det Esbjörn ska ha sagt i förhöret.

Eftersom vittnet bara talat med Esbjörn vid ett tillfälle på telefon och inte har kompetens för att göra bedömningar av kognitiv funktionsnivå har vittnesmålet mycket ringa bevisvärde.

Jag antar dock att Esbjörns ombud kommer att fråga vittnet om hon och i så fall hur hon säkerställde att Esbjörn förstod abstrakta juridiska begreppen såsom delgivning av brottsmisstanke, rättsföljden av erkännande, strafföreläggande mm. Det kan ju vara så att hon gjorde det enkelt för sig i likhet med Ebba. Man ska ju ha klart för sig att Esbjörn redan förhörts tidigare i utredningen.
2021-08-20, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Att göra detta till en feministisk fråga är trams. Kritiken hade varit samma om Ebba var Ebbe. Om Ebba vore Ebbe och Esbjörn hade varit Ester tror jag att kritiken mot den manliga partiledaren som lurat en stackare liten tant vore väldigt mycket hårdare.

Vilken djup analys du gör kring synen på makt och maktutövning i relation till könsroller.
2021-08-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du blandar ihop korten likt en falskspelare.

Det jag tycker är viktigt att påtala i denna affär, efter att Ebba Busch gjort sig skyldig till grovt förtal, är att hennes agerande är en fara för demokratin om hon får makt i en regering.

Att smutskasta och förtala en människa som äger de man själv vill äga och att det finns anhängare med samma syn på äganderätten är också en fara för demokratin. Att det finns folk som tycker det är rätt agerande av ledaren, ger vibbar om en mörk tid.

Att relativisera, hitta "värre" egenskaper hos motståndare är inget som gör Ebba Busch gärningar till bättre än vad de är. Att Ebba Busch är kvinna, gör det hela patetiskt, när inte ens en gammal åldring som Esbjörn faller helt. Hon börjar se ut som en käring, med ett snipigt utseende. Åldern och tvistandet tar ut in rätt. Hon ser lika elak ut som hon är. Hon är inte längre en ung och fräsch kvinna, oavsett vad du tycker om feminism.

Det jag noterar är att alla vill ha unga fräscha kvinnor i näringslivet och i politiken för att visa upp en jämställd arbetsplats. Sen när kvinnorna blir äldre kan de vara kvar på jobben om de också är kunniga. Livet är mer orättvist för kvinnor än vad du har en aning om!

Du är verkligen en klandervärd människa. Du hatar verkligen kvinnor. Nu går du efter hennes utseende.
Du vill verkligen inte kvinnor ska kunna köpa fastigheter eller äldre människor ska kunna köpa eller sälja.
2021-08-20, 12:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ja syftade på att kontraktet uppfyller det formkrav som finns för köpekontrakt vid fastighetsköp. Sedan finns det såklart de invändningar som du och Vresrosen skriver om.

Om rätten skulle komma fram till att Esb inte befann sig ett sådant tillstånd förvirringstillstånd som gjorde honom inkapabel att förstå vad han skrev under, samt att det inte går att hävda ocker i detta fallet. Kommer du och Vresrosen då att ta tillbaka åsikten om att det rör sig om ett dubiöst kontrakt?
Jag har inte påstått att det köpekontrakt som parterna undertecknade inte skulle uppfylla formkraven. Så vitt jag vet har båda parter gjort helt rätt som vitsordat att köpekontraktet uppfyller formkraven.

Citat:
Har inte rätten tagit ställning till om köpekontraktet uppfyller de formkrav som gäller vid fastighetsköp? Finns det paragrafer med som är ogynnsamma för Esb som normalt inte finns med i köpeavtal?

Att parterna sedan är oense och att Esb tex hävdar sin kognitiva hälsa etc är ju en annan sak.
Domstolen har inte tagit ställning till någon bevisning ännu, förut det lilla som gjordes i samband med stämningsansökan.

Kan du leta fram det avsnitt där du tycker att domstolen skrivit att köpekontraktet är giltigt och posta det i tråden? Om du nu tycker att domstolen uttalat sig om den saken.

Det vore intressant att se vad det är du hakat upp dig på.
Senast redigerad av DoraF 2021-08-20 kl. 13:03.
2021-08-20, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det var ingen polis som förhörde Esbjörn utan det var en civil utredare som förhörde Esbjörn per telefon

Enligt protokollet delges Esbjörn brottsmisstanke, han erkänner brotten och godtar ett eventuellt strafföreläggande. Det finns ingen redogörelse för vilka frågor som ställdes till Esbjön eller hur frågorna ställdes. Det enda som finns är en sammanfattning av det Esbjörn ska ha sagt i förhöret.

Eftersom vittnet bara talat med Esbjörn vid ett tillfälle på telefon och inte har kompetens för att göra bedömningar av kognitiv funktionsnivå har vittnesmålet mycket ringa bevisvärde.

Jag antar dock att Esbjörns ombud kommer att fråga vittnet om hon och i så fall hur hon säkerställde att Esbjörn förstod abstrakta juridiska begreppen såsom delgivning av brottsmisstanke, rättsföljden av erkännande, strafföreläggande mm. Det kan ju vara så att hon gjorde det enkelt för sig i likhet med Ebba. Man ska ju ha klart för sig att Esbjörn redan förhörts tidigare i utredningen.

Hur vet du att den var en civil som förhörde Esbjörn?
2021-08-20, 13:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Du kan få hela förundersökningen.

Ok, tack.

Han verkade kunna redogöra klart över händelsen. Hans minne och förmåga att uttrycka minnet verkar inte vara något problem i detta fallet. Sedan framgår det väl inte om han förstår de rättsliga begreppen, men det kanske vittnesmålet kan bringa klarhet i vid förhandlingen.

Lite minus att förhör var över telefon. Självklart innebär detta vittnesmålet inte någon genomgång av Esbs kognitiva förmåga, men det ger ju en klar indikation på hur jag förmodar en myndighetsperson uppfattar kommunikationen med Esb. Anar inte en förhörsledare i ett trafikmål att det är något konstigt med Esb, ja då kanske inte heller en ung person som Ebba förväntas göra det. En mindre kognitiv funktion kanske behövs rätt omfattande tester för att kunna konstatera, inte något som en lekman som Ebba kan göra genom att ha träffat vederbörande under ett fåtal korta stunder.
Senast redigerad av DeValera 2021-08-20 kl. 13:06.
2021-08-20, 13:03
Medlem
Citat:
Det är ingen som har specificerat någon summa för vare sig röjning eller något annat. Det finns en värdering och ett överenskommet pris. Om Esbjörn var rättskapabel att sälja sin fastighet, vilket kommer att visa sig, så var han även kapabel att sätta sitt pris i annat fall så faller hela avtalet. Det är faktiskt ganska meningslöst att fortsätta denna diskussion egentligen. Jag tror att syftet är att fylla tråden med oväsentligheter för att dölja den grundläggande tvisten.
Så sant. Det är nog därför samma frågor hoppar fram hela tiden. Och även hårklyverifrågor om perifera saker.
2021-08-20, 13:05
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag har inte påstått att det köpekontrakt som parterna undertecknade inte skulle uppfylla formkraven. Så vitt jag vet har båda parter gjort helt rätt som vitsordat att köpekontraktet uppfyller formkraven.

Domstolen har inte tagit ställning till någon bevisning ännu, förut det lilla som gjordes i samband med stämningsansökan.

Kan du leta fram det avsnitt där du tycker att domstolen skrivit att köpekontraktet är giltigt och posta det i tråden? Om du nu tycker att domstolen uttalat sig om den saken.

Det vore intressant att se vad det är du hakat upp dig på.

Om du tittar lite närmare på mitt första inlägg angående detta så är det ett frågetecken bakom, det är alltså en fråga som jag ställer.

Rätten måste väl ändå ha tagit ställning till om detta är något som ska upp till process överhuvudtaget? Hade köpekontraktet inte uppfyllt något formkrav, ja då hade väl fallet kunnat läggas ned direkt, eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in