Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Om du tittar lite närmare på mitt första inlägg angående detta så är det ett frågetecken bakom, det är alltså en fråga som jag ställer.
Rätten måste väl ändå ha tagit ställning till om detta är något som ska upp till process överhuvudtaget? Hade köpekontraktet inte uppfyllt något formkrav, ja då hade väl fallet kunnat läggas ned direkt, eller?
Jag noterade frågetecknet. Då undrar jag hur det kommer sig att du ställer den frågan? Vad har du läst som får dig att undra över om domstolen slagit fast att köpekontraktet är giltigt?
I stämningsansökan står det angivet att saken är " Bättre rätt till fast egendom " följt av en redogörelse för vad Ebba tycker har hänt, hur hon vill att domstolen ska lösa konflikten om vem som ska ha fastigheterna. Köpekontraktet bifogas. Domstolen ser efter om saken är något för domstolen eller om det bara är allmänt tjafs. De ser att det finns ett skriftligt avtal med underskrifter, men det är allt. Domstolen kollar inte om formkraven är uppfyllda utan den bedömningen görs senare under rättegången. Efter att ha kollat igenom materialet fattar domstolen ett beslut om att utfärda stämning. Efter det skickas stämngen till Esbjörn som uppmanas svara och säga sitt.
Det kunde ju ha varit så att Esbjörn och Ebba var oense om huruvida köpekontraktet uppfyller formkraven eller inte och då hade de fått argumentera för sin sak. Till sist hade det avgjorts av de domare som kommer att döma i målet och svaret hade vi fått i domen Efter rättegången.
Alla beslut som hittills fattats av domstolen finns i Dagboken.