Citat:
Ursprungligen postat av
nighter825
Det kan man visst.
Hen kunde anmäla utan gå till media som ökade spridningen.
Han valde pratat om anmälan om förtal som ökade spridning.
Ka, jo det står dig i din fullarätt att tycka. Att det här hade blåst upp stort vare sig Johann gick till media eller inte är jag säker på. Så för Ebbas påföljd hade det garanterat ingen betydelse. Och som sagt det är en rättighet att tala med pressen. Och om pressen vill lyssna så anser dom att det finns ett allmänintresse. Det finns inget som säger att det var Johann som gick till pressen heller de kan ha kommit till honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Jag kan bara instämma. En person som känner att hen inte fungerar som hen gjort å huvudets vägnar brukar t ex bli mästare på att kompensera, prata runt och använda sig av olika ledtrådar i samtalet. Hen kan förefalla helt adekvat tills hen ibland av en slump "avslöjas".
Ebba har ju visat sig ha en lite lustig uppfattning om hur både husaffärer och rättstvister ska drivas. Hon resonerar inte riktigt som vi andra om mycket, verkar det som. Jag tror inte att Ebba har förmågan att ta till sig vad som gäller och hur en domstol kan tänkas resonera. För mig framstår det som fullständigt huvudlöst att t ex lämna in skärmdumpar från Facebookdialoger om husaffären. Lika huvudslöst som att grovt förtala motpartens ombud på Facebook.
Jag tror Ebba tänker att lagar inte gäller henne och bara hon låter munnen gå så kommer hon ur det
Och huvudlöst är precis hur Ebba agerat genom hela den här affären. De flesta människor hade för det första aldrig kommer på tanken att övertala någon att få köpa dens hus.
Men hypotetiskt om, så hade de flesta anlitat en mäklare för att sköta allt. Lite dyrare javisst. Men så mycket renare affär att visa upp om någon frågar. Hon kunde ju tagit mäklararvodet ur den 300 000 kr städpotten hon har kan man tycka.
Ebbas Facebook användare måste var världsklass i misslyckade inlägg. Mitt favorit inlägg är detta., när hon helt sonika ljuger om värderingarna. Ljuger om hur priset sattes och förtalar minst tre personer.
https://anonfiles.com/hcoer07fu8/Screen_Shot_2021-07-18_at_15.13.41_png
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Då har de inte mycket att komma med. Det är att skramla med kastruller och hoppas på att motparten skräms till en förlikning på Ebbas villkor.
Att Esbjörn får behålla sitt körkort och kör bil, efter att ha förhörts av en myndighetsperson när han är utvilad och koncentrerad, har inget att göra med kognitiva svårigheter. I Esbjörns ålder orkar man inte köra längre sträckor, man kör bil på dagtid till platser man kan orientera sig på. Han behöver ju sin bil för att åka till sitt älskade hus i Marielund.
Detta vittnesmål kan slå tillbaka, om det klargörs under tvistens gång att Esbjörn har kognitiva sårigheter och trots att Ebba uppfattade att han var egen, så utnyttjade hon det till att få Esbjörns underskrift.
Att som Esbjörn bli utsatt för press och tjat, tills han blir snurrig och utmattad och som följd skriver på ett avtal, kan inte bortförklaras genom att höra ett vittne som talat med Esbjörn en kort stund i en annan specifik fråga.
Jag har svårt att förstå att Esbjörn har fått behålla körkortet. Han erkänner att han kört mot rött, med konsekvens att ha kört på en flicka. Man ser på Esbjörns vindruta att det var en ordentlig smäll.
Jag tycker personen som förhör honom verkar ganska ointresserad och faktumet att det tar 20 minuter tyder på att personen inte kan ha satt sig in hårt i varför Esbjörn inte minns. Det kan man ju tycka är lite synd.
Kanske Ebba inte tänkt på att förhöret hållits på telefon. Vilken förtroende knäck för vittnet när det uppdagas.