2021-08-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Kan inte du upplysa mig om vilket lagrum eller annan rättskälla som säger att den som ångrar ett ingången avtal måste ställa upp på ett möte med motparten och förklara sig för denne? För det kan väl inte vara så att Ebba snickrat ihop alldeles egna villkor?

Du hänvisar till Jordabalken. Står det i Jordabalken att den som ångrar ett avtal måste ställa upp på ett möte med motparten och förklara sig för denne?

Nej, men det hade trolig löst problem om Esbjörn hade förklarat varför han ångra sig.

Dock står det i jordabalken man inte kan ångra sig som säljare om det inte finns riktig anledning.

Rekommenderar man läser denna från lawline:
Fastighetsköp - Säljaren ångrar sig
https://lawline.se/answers/fastighetskop-saljaren-angrar-sig

Även:
Ångra bostadsaffär – Häva avtalet
4. Ångra sig som säljare
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/angra-kop-av-bostad-hava-avtalet

https://lagen.nu/1970:994#K4

[K4]13 § Underlåter säljaren utan skäl att avträda fastigheten i rätt tid, skall han ersätta köparen dennes skada. Köparen får även häva köpet, om dröjsmålet är av väsentlig betydelse.
2021-08-20, 17:13
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Då har de inte mycket att komma med. Det är att skramla med kastruller och hoppas på att motparten skräms till en förlikning på Ebbas villkor.

Att Esbjörn får behålla sitt körkort och kör bil, efter att ha förhörts av en myndighetsperson när han är utvilad och koncentrerad, har inget att göra med kognitiva svårigheter. I Esbjörns ålder orkar man inte köra längre sträckor, man kör bil på dagtid till platser man kan orientera sig på. Han behöver ju sin bil för att åka till sitt älskade hus i Marielund.

Detta vittnesmål kan slå tillbaka, om det klargörs under tvistens gång att Esbjörn har kognitiva sårigheter och trots att Ebba uppfattade att han var egen, så utnyttjade hon det till att få Esbjörns underskrift.

Att som Esbjörn bli utsatt för press och tjat, tills han blir snurrig och utmattad och som följd skriver på ett avtal, kan inte bortförklaras genom att höra ett vittne som talat med Esbjörn en kort stund i en annan specifik fråga.
Om du har bevis på att Esb blev "utsatt för press och tjat, tills han blir snurrig och utmattad och som följd skriver på ett avtal" tycker jag att du som god medborgare åker direkt till polisen och gör en anmälan. Det är ett grovt brott begånget som inte får bli ostraffat.
Senast redigerad av JoseyWales 2021-08-20 kl. 17:15.
2021-08-20, 17:24
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Ditt antagande om nivåårets funktion stämmer inte.

Några av reglerna i fastighetstaxeringslagens (1979:1152) 5:e kapitel visar på vad som gäller.

Vid småhustaxeringen 2021 är det köpeskillingar från fastighetsöverlåtelser under åren 2017-2019 som använts för att bestämma det genomsnittliga prisläget för nivååret 2019.
Jag ser inget i det du hänvisar till som motsäger det jag skrev. Menar du att man kan och ska göra som jag skrev att man inte kan göra?
2021-08-20, 17:37
Medlem
Citat:
Jag kan bara instämma. En person som känner att hen inte fungerar som hen gjort å huvudets vägnar brukar t ex bli mästare på att kompensera, prata runt och använda sig av olika ledtrådar i samtalet. Hen kan förefalla helt adekvat tills hen ibland av en slump "avslöjas".

Ebba har ju visat sig ha en lite lustig uppfattning om hur både husaffärer och rättstvister ska drivas. Hon resonerar inte riktigt som vi andra om mycket, verkar det som. Jag tror inte att Ebba har förmågan att ta till sig vad som gäller och hur en domstol kan tänkas resonera. För mig framstår det som fullständigt huvudlöst att t ex lämna in skärmdumpar från Facebookdialoger om husaffären. Lika huvudslöst som att grovt förtala motpartens ombud på Facebook.

Till skillnad från Esbjörn då som har en helt sund inställning till hur husaffärer och rättstvister ska drivas då? Tror du skulle behöva backa ett par steg så du ser helheten av detta, då kanske du fattar att Ebba har gjort en fullt rimlig husaffär med ärlig avsikt, och att Esbjörn är hårt pressad av någon eller några att inte genomföra denna affär. Vem har lämnat in skärmdumpar btw?
2021-08-20, 18:08
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Är det inte bättre att du istället talar om hur man ska kunna lösa det om en person bara går upp rök..?
Man har trots allt undertecknat ett köpeavtal som kräver att vissa saker fullföljs och fullföljandet krävs ri sin tur att båda närvara fysiskt vid ett möte.
Du argumentera som en femåring. Springa och gömma sig när man gjort något dumt - som om problemen skulle försvinna av sig självt. Det fungera inte när man är fem och det fungerar inte när man är 85 heller....
Du binder halmgubbar. Jag har aldrig sagt att den som ångrar ett avtal ska gå och gömma sig.

Såvitt jag vet har Esbjörn aldrig gömt sig för Ebba utan han har hela tiden varit möjlig att kommunicera med via ombud. Han har sedan den 12 oktober haft ett juridiskt ombud och innan dess fick han hjälp av vänner. Ett ombud har som uppgift att företräda någon, i det här fallet Esbjörn. Det är fullt rimligt att Esbjörn inte ska tvingas tala med Ebba om han själv inte vill det. Ur juridisk synvinkel finns det inga hinder för att kommunikationen sköts via ombud.

Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Nej, men det hade trolig löst problem om Esbjörn hade förklarat varför han ångra sig.

Dock står det i jordabalken man inte kan ångra sig som säljare om det inte finns riktig anledning.

Rekommenderar man läser denna från lawline:
Fastighetsköp - Säljaren ångrar sig
https://lawline.se/answers/fastighetskop-saljaren-angrar-sig

Även:
Ångra bostadsaffär – Häva avtalet
4. Ångra sig som säljare
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/angra-kop-av-bostad-hava-avtalet

https://lagen.nu/1970:994#K4

[K4]13 § Underlåter säljaren utan skäl att avträda fastigheten i rätt tid, skall han ersätta köparen dennes skada. Köparen får även häva köpet, om dröjsmålet är av väsentlig betydelse.
Jo, det går alldeles utmärkt att ångra sig som säljare men det kan bli dyrt. När en köpare som ångrar sig brukar denne förlora handpenningen.
2021-08-20, 18:15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Till skillnad från Esbjörn då som har en helt sund inställning till hur husaffärer och rättstvister ska drivas då? Tror du skulle behöva backa ett par steg så du ser helheten av detta, då kanske du fattar att Ebba har gjort en fullt rimlig husaffär med ärlig avsikt, och att Esbjörn är hårt pressad av någon eller några att inte genomföra denna affär. Vem har lämnat in skärmdumpar btw?
Det är Ebba som lämnat in skärmdumpar från Facebook där det tisslas och tasslas om henne (Aktbilaga 76).
2021-08-20, 18:16
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Det kan man visst.
Hen kunde anmäla utan gå till media som ökade spridningen.
Han valde pratat om anmälan om förtal som ökade spridning.
Ka, jo det står dig i din fullarätt att tycka. Att det här hade blåst upp stort vare sig Johann gick till media eller inte är jag säker på. Så för Ebbas påföljd hade det garanterat ingen betydelse. Och som sagt det är en rättighet att tala med pressen. Och om pressen vill lyssna så anser dom att det finns ett allmänintresse. Det finns inget som säger att det var Johann som gick till pressen heller de kan ha kommit till honom.
Citat:
Jag kan bara instämma. En person som känner att hen inte fungerar som hen gjort å huvudets vägnar brukar t ex bli mästare på att kompensera, prata runt och använda sig av olika ledtrådar i samtalet. Hen kan förefalla helt adekvat tills hen ibland av en slump "avslöjas".

Ebba har ju visat sig ha en lite lustig uppfattning om hur både husaffärer och rättstvister ska drivas. Hon resonerar inte riktigt som vi andra om mycket, verkar det som. Jag tror inte att Ebba har förmågan att ta till sig vad som gäller och hur en domstol kan tänkas resonera. För mig framstår det som fullständigt huvudlöst att t ex lämna in skärmdumpar från Facebookdialoger om husaffären. Lika huvudslöst som att grovt förtala motpartens ombud på Facebook.
Jag tror Ebba tänker att lagar inte gäller henne och bara hon låter munnen gå så kommer hon ur det

Och huvudlöst är precis hur Ebba agerat genom hela den här affären. De flesta människor hade för det första aldrig kommer på tanken att övertala någon att få köpa dens hus.

Men hypotetiskt om, så hade de flesta anlitat en mäklare för att sköta allt. Lite dyrare javisst. Men så mycket renare affär att visa upp om någon frågar. Hon kunde ju tagit mäklararvodet ur den 300 000 kr städpotten hon har kan man tycka.

Ebbas Facebook användare måste var världsklass i misslyckade inlägg. Mitt favorit inlägg är detta., när hon helt sonika ljuger om värderingarna. Ljuger om hur priset sattes och förtalar minst tre personer. https://anonfiles.com/hcoer07fu8/Screen_Shot_2021-07-18_at_15.13.41_png
Citat:
Då har de inte mycket att komma med. Det är att skramla med kastruller och hoppas på att motparten skräms till en förlikning på Ebbas villkor.

Att Esbjörn får behålla sitt körkort och kör bil, efter att ha förhörts av en myndighetsperson när han är utvilad och koncentrerad, har inget att göra med kognitiva svårigheter. I Esbjörns ålder orkar man inte köra längre sträckor, man kör bil på dagtid till platser man kan orientera sig på. Han behöver ju sin bil för att åka till sitt älskade hus i Marielund.

Detta vittnesmål kan slå tillbaka, om det klargörs under tvistens gång att Esbjörn har kognitiva sårigheter och trots att Ebba uppfattade att han var egen, så utnyttjade hon det till att få Esbjörns underskrift.

Att som Esbjörn bli utsatt för press och tjat, tills han blir snurrig och utmattad och som följd skriver på ett avtal, kan inte bortförklaras genom att höra ett vittne som talat med Esbjörn en kort stund i en annan specifik fråga.
Jag har svårt att förstå att Esbjörn har fått behålla körkortet. Han erkänner att han kört mot rött, med konsekvens att ha kört på en flicka. Man ser på Esbjörns vindruta att det var en ordentlig smäll.

Jag tycker personen som förhör honom verkar ganska ointresserad och faktumet att det tar 20 minuter tyder på att personen inte kan ha satt sig in hårt i varför Esbjörn inte minns. Det kan man ju tycka är lite synd.

Kanske Ebba inte tänkt på att förhöret hållits på telefon. Vilken förtroende knäck för vittnet när det uppdagas.
2021-08-20, 18:20
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Så det anser du, wow.
Om du ångrar ett ingånget avtal så ligger det på den som ångrar sig att ställa upp på ett möte för att lösa situationen. En bra start är att inte smutskasta den andra parten i pressen. Be om ett möte och förklara varför du ångrar dig och vad du erbjuder i kompensation. Eftersom det är så stora värden det handlar om så är det bra att ta med sig en jurist.
Nja när smutskastades inte Ebba så mycket. Är det någon som smutskastat är det Ebba och hon håller på att avtjäna straffet för det förtal som är beviset.
Vidare har Ebba hängt ut oskyldig personer, och helt utan grund beskyllt dom för både att vara onda krafter och ha ekonomiklass intressen.
https://anonfiles.com/hcoer07fu8/Screen_Shot_2021-07-18_at_15.13.41_png
2021-08-20, 18:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Jag tror också att civilutredarens vittnesmål kan slå tillbaka, men jag lutar åt att det inte kommer att få någon egentlig betydelse.

Enligt protokollet delges Esbjörn brottsmisstanke, han erkänner brotten och godtar ett eventuellt strafföreläggande. Det finns ingen redogörelse för vilka frågor som ställdes till Esbjön eller hur frågorna ställdes. Det enda som finns är en sammanfattning av det Esbjörn ska ha sagt i förhöret.
https://www.docdroid.net/0PHEHfx/uppsala-tr-b-5628-20-aktbil-2-pdf

Om Esbjörns ombud får riktigt klart för sig vilka frågor han ska ställa till henne kan hennes svar bli riktigt intressanta. Hon borde kunna tala om Esbjörn förstod abstrakta juridiska begreppen såsom delgivning av brottsmisstanke, rättsföljden av erkännande, strafföreläggande mm. Rimligtvis måste hon ha säkerställt att han förstod de frågor han besvarade och om hon inte gjort det sänker det hennes vittnesmål. Här tror jag vittnesmålets kärna finns. Hon är ju dessutom helt fristående från båda parter.
Senast redigerad av DoraF 2021-08-20 kl. 18:37.
2021-08-20, 18:33
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nja när smutskastades inte Ebba så mycket. Är det någon som smutskastat är det Ebba och hon håller på att avtjäna straffet för det förtal som är beviset.
Vidare har Ebba hängt ut oskyldig personer, och helt utan grund beskyllt dom för både att vara onda krafter och ha ekonomiklass intressen.
https://anonfiles.com/hcoer07fu8/Screen_Shot_2021-07-18_at_15.13.41_png
Jag håller med om att en del EB skrivit inte varit så begåvat, men allt är ju svar på smutskastningen i pressen från främst JB. Det är därför jag tjatar om att hålla pressen borta om man önskar en smidig lösning.
2021-08-20, 18:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Jag håller med om att en del EB skrivit inte varit så begåvat, men allt är ju svar på smutskastningen i pressen från främst JB. Det är därför jag tjatar om att hålla pressen borta om man önskar en smidig lösning.
Jag tycker man får ut ungarna att skylla sitt eget beteende på andra runt skolåldern. Eller det är då de förstår att det är fel iallafall.
Ebba är en vuxen människa. Det är inte okey att ursäkta hennes beteende med att någon annan gjorde något värre.

Jag tycker oxå det är beklagansvärt att en politiker skuldbelägger någon för att tala med pressen. De om några måste stå upp för yttrandefriheten och rätten att tala med pressen.

En politiker måste oxå kunna stå emot impulsen att försvara sig. Att Ebbas försvar inte ledde till något gott kan vi med säkerhet konstatera.

Vi får inte heller glömma att hade affären här
skötts snyggt, så hade det inte funnits något att rapportera.
2021-08-20, 18:43
Medlem
Citat:
Det är helt rätt. Det är ju ingen tillfällighet att just Advokatsamfundet har rekommendation att inte delge bud och liknande just för att inte förhindra eller störa förlikningar eller förhandlingar. Förstår inte att det ska vara så svårt för en del att själv inse det. Vem vill ha sina bud offentliga under en förhandling?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in