2021-08-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Ja, cartridgespelen? Som jag minns det fanns det inte ett enda vettigt spel på cartridge och de var inte vanliga heller. Polarn kom över ett 3-pack en gång, minns inte namnet på nåt av spelen men de var bara skit allihop.
Varför slog aldrig cartridgespelen? Var det för att vissa c64-versioner inte hade anslutningsfack för det?

Jag hade en polare som hade ett cartridgespel till sin c128, The Rocky Horror Show. Men det är det enda cartridgespelet jag sett till Commodore.
Citera
2021-08-19, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Varför slog aldrig cartridgespelen? Var det för att vissa c64-versioner inte hade anslutningsfack för det?

Jag hade en polare som hade ett cartridgespel till sin c128, The Rocky Horror Show. Men det är det enda cartridgespelet jag sett till Commodore.

Kanske var för dyrt med dåtidens teknik så det inte var hållbart? Ingen aning faktiskt.. Fann ju inga bra spel på dem heller och jag såg dem heller aldrig i butik. Handlade iofs bara på S&L i gallerian

Polarn hade som sagt 3st, de enda jag någonsin sett. Fan vet vart han fick tag på dem
Citera
2021-08-19, 12:59
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidsix
Var tvungen dubbelkolla.
Den ena kallas "Expansion port" och den andra "User Port".

Modem, skrivare etc kopplas in i den mindre porten - User Port
https://www.c64-wiki.com/wiki/User_Port

Cartridges ( tydligen också vissa modem ) i den större - Expansion Port
https://www.c64-wiki.com/wiki/Expansion_Port

Tack för förklaringen. Och länkarna, det är ett tag sedan, jag hade en vit 1541, (vit, 1540 utseende)diskettstation, laddade riktigt snabbt när jag köpt epix fastload cartridge.

LL
Citera
2021-08-19, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker

ja, borde inte cartridge ha satt p för piratkopieringen?
Citera
2021-08-19, 13:17
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Såldes dom i affär? Jag minns bara att man kopierade kassettband där det fanns massa spel på ett enda kassettband och man fick listor på var någonstans på bandet som det speciella spelet fanns. (Man fick använda den där ”räknaren” på kassettbandspelaren)
Ja hur funkade det egentligen? Kunde man köpa spel i en affär?
Med tiden så kunde man beställa spel på postorder.
Citera
2021-08-19, 13:20
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Såldes dom i affär? Jag minns bara att man kopierade kassettband där det fanns massa spel på ett enda kassettband och man fick listor på var någonstans på bandet som det speciella spelet fanns. (Man fick använda den där ”räknaren” på kassettbandspelaren)
Ja hur funkade det egentligen? Kunde man köpa spel i en affär?
Det såldes en hel del piratkopior av populära spel till rätt lågt pris.
Man fick helt enkelt ladda spelen till Basic-tolken och köra "run". Minns inte att det skulle ha funnits kompilerade spel till 64an.
Senast redigerad av Megalit 2021-08-19 kl. 13:24.
Citera
2021-08-19, 13:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
ja, borde inte cartridge ha satt p för piratkopieringen?

Möjligen hade det krävts lite mer för att rippa cartridges. I grund och botten sitter det ett standard-ROM på cartridgen. Detta ROM kan plockas/lödas bort, och läsas av från en annan enhet. Sen går man igenom koden och plockar bort alla pirat-checkar man hittar, skapar en loader och komprimerar alltsammans. Därefter är det bara att spara på kasett/diskett. Om spelet kräver någon sorts specialkrets, eller extra RAM, som sitter på cartridgen blir det förstås problematiskt. Då det begav sig fanns det inte någon ekonomi i att producera såna cartridges.
Citera
2021-08-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Möjligen hade det krävts lite mer för att rippa cartridges. I grund och botten sitter det ett standard-ROM på cartridgen. Detta ROM kan plockas/lödas bort, och läsas av från en annan enhet. Sen går man igenom koden och plockar bort alla pirat-checkar man hittar, skapar en loader och komprimerar alltsammans. Därefter är det bara att spara på kasett/diskett. Om spelet kräver någon sorts specialkrets, eller extra RAM, som sitter på cartridgen blir det förstås problematiskt. Då det begav sig fanns det inte någon ekonomi i att producera såna cartridges.

ja, jag tänkte mer att spetillverkare borde påverkat commodore att ta bort möjligheten till bandspelare.
det var ju denna enkla och billiga lösning som möjliggjorde den omfattande piratkopieringen (undertecknad medskyldig i allra högsta grad).
men visst, då hade väl ungdomarna bara önskat sig en diskettstation...
Citera
2021-08-19, 13:50
Avslutad
Citat:
ja, jag tänkte mer att spetillverkare borde påverkat commodore att ta bort möjligheten till bandspelare.
det var ju denna enkla och billiga lösning som möjliggjorde den omfattande piratkopieringen (undertecknad medskyldig i allra högsta grad).

Att ta bort bandspelaren hade inte hjälpt. Hela arkitekturen bygger på att man enkelt kan "banka" in minne från en extern källa (tex. en cartridge). En cartridge kan enkelt ta över hela maskinen. Se tex. Action Replay och Final Cartridge.

Scenario: Commodore tar bort kassettporten. Någon bygger en cartridge med kassettport + ROM-kod som laddar från denna externa port. Sedan bankas minnet in, eller överförs till C-64:ans RAM.
Senast redigerad av löktårta 2021-08-19 kl. 13:58.
Citera
2021-08-19, 13:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Skulle Commodore garanterat aldrig gått med på. Var skulle dom program man programmerade själv lagrats om dom tog bort bandspelaren? Skulle funka på en spelkonsoll men aldrig på en dator där man vill kunna spara saker man t ex programmerat själv.
Citera
2021-08-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skulle Commodore garanterat aldrig gått med på. Var skulle dom program man programmerade själv lagrats om dom tog bort bandspelaren? Skulle funka på en spelkonsoll men aldrig på en dator där man vill kunna spara saker man t ex programmerat själv.

ok, tänkte att c64 i princip hela marknad bestod av spelgalna ungdomar och barn och att de som programmerade på den var en försvinnande minoritet. att det helt enkelt i princip var en speldator och att i det närmsta att jämföra med en spelkonsol.
Citera
2021-08-19, 14:08
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Det såldes en hel del piratkopior av populära spel till rätt lågt pris.
Man fick helt enkelt ladda spelen till Basic-tolken och köra "run". Minns inte att det skulle ha funnits kompilerade spel till 64an.

Det fanns i princip inga Basicspel till 64:an. Hårdvaran var alldeles för klen för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in