Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-02, 10:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bla kickstarter har använts snubben har lagt upp en rätt omfattande video på youtube om projektet.

https://www.kickstarter.com/projects/stirringdragongames/unknown-realm-an-8bit-rpg-for-pc-and-commodore-64
Citera
2022-07-25, 10:40
Avstängd
Fanns butiker som hade hyllorna fulla med bara spel. Riktigt nice att gå och titta på alla fodral.
Dagens kids missar verkligen något. Finns det sådana affärer idag? Tänker på butiken "tradition" osv.
När jag var liten så var det roliga med att åka och storhandla att vi barn kunde få hänga i butiken så länge.
Citera
2022-07-25, 10:56
Medlem
Borka88s avatar
I Tv & Radio och leksaksbutikerna stod dessa i hyllorna bakom kassorna oftast.

Till sist: Var det bättre förr?
Citera
2022-07-25, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bla kickstarter har använts snubben har lagt upp en rätt omfattande video på youtube om projektet.

https://www.kickstarter.com/projects/stirringdragongames/unknown-realm-an-8bit-rpg-for-pc-and-commodore-64

Ehhhh har du läst kickstartern?

Den är från 2016 och har fortfarande inte börjat levereras ännu
Scam

För att svara på din fråga
Affärer och loppmarknader
Citera
2022-07-25, 13:44
Medlem
st33rs avatar
Jag minns när jag hade c64 jag lånade en kassett av en kille i klassen, på det låg det kanske 30 Spel(?) eller hur många det nu rymdes.
Har för mig nån annan kille kunde fixa en kassett med massa turbo tape-spel på.

Varifrån folk fick dessa samlingar spel på turbo-tape vet jag dock inte. Var fick folk tag på dem om de inte kände en kompis som hade en?
Citera
2022-07-26, 13:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag minns när jag hade c64 jag lånade en kassett av en kille i klassen, på det låg det kanske 30 Spel(?) eller hur många det nu rymdes.
Har för mig nån annan kille kunde fixa en kassett med massa turbo tape-spel på.

Varifrån folk fick dessa samlingar spel på turbo-tape vet jag dock inte. Var fick folk tag på dem om de inte kände en kompis som hade en?

Det spred sig väl via BBSer? Någon eller några var väl spindeln i nätet och sen spred det sig från person till person.

Citat:
Ursprungligen postat av Borka88

För egen del var det nog mest magiskt runt mitten av 90 talet.
Citera
2022-07-29, 13:22
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det spred sig väl via BBSer? Någon eller några var väl spindeln i nätet och sen spred det sig från person till person.

Ok, ja att ringa upp bbser och tanka programvara var inget jag ägnade mig åt då. Det var först med Amiga jag testade sånt. Kanske runt 92. Man kunde alltså spar hem turbo-tape-spel via bamba direkt ner på kassett?
Citera
2025-12-03, 00:02
Medlem
Någon som köpte piratkopierade datorspel främst till Commodore 64 och Amiga av någon som hette Jan? Jag vet att man fick printade listor på spel som man kunde köpa. Alltid så spännande att vänta på posten när man beställt, man hoppades att det skulle komma så fort som möjligt och kollade posten varje dag!

Har för mig att han var rätt gammal där på slutet av 80-talet/början på 90-talet så undra om han lever idag?

Och undra om det är han som nämns i DMZ här https://dmzarkivet.se/pdf/198707.pdf

Kommer inte ihåg hur det funkade med betalningen och så. Någon som beställde av samma person får gärna fylla i!
Citera
2025-12-03, 09:03
Moderator
Arne.Ankas avatar
C64 program spreds bla på vinylskivor, bla på prodigal's electric eye album har man hittat dataspår som kan spelas in och köras in i en c64.
Citera
2025-12-03, 11:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borka88

Ofta stod det tomma fodral ute på hyllorna i butiken medan själva innehållet t ex kasettbanden/disketterna samt manualerna fanns bakom disken och las i då man köpte.
Citera
2025-12-04, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks

Ja bbs scenen var en härlig tid.

Legends Never Die by Fairlight
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in