2021-08-18, 15:58
Medlem
StigHails avatar
Såldes dom i affär? Jag minns bara att man kopierade kassettband där det fanns massa spel på ett enda kassettband och man fick listor på var någonstans på bandet som det speciella spelet fanns. (Man fick använda den där ”räknaren” på kassettbandspelaren)
Ja hur funkade det egentligen? Kunde man köpa spel i en affär?
Citera
2021-08-18, 15:59
Medlem
Andersdamaans avatar
I leksaksaffärer och renodlade tv-spelsaffärer. Man kunde även beställa via postorder minns jag.
Citera
2021-08-18, 15:59
Medlem
Ja, de fanns lite överallt. Framför allt köpte jag dem på Obs! (f.d Coop)
Citera
2021-08-18, 16:00
Medlem
Jon.Holmss avatar
Japp, många butiker sålde spel till C64. Bl.a. Stor & Liten.
Citera
2021-08-18, 16:35
Medlem
Enzymes avatar
Min pappa köpte lite spel till mig men det vanligaste var att man kopierade kassetter från kompisar. Så visst såldes det.
Citera
2021-08-18, 16:37
Bannlyst
Man köpte dem på OBS Stormarknad ( Ungefär som DOMUS med lite större affär ) , sedan gick hem kopierade dem på dubbeldäckare och sedan lämnade man tillbaka spelen.

Eller så byte man dem i Skolan, då hade man Turbo 64 och sedan spelen Crackade av Mr Z..

Ibland knackade man in dem i listor ifrån tidningar som Your computer, så vad man för het på gröten och skrev RUN innan man sparade, så kraschade datorn.

Eller åkte man iväg på Copy Party, så kopierade man spelen där.
Senast redigerad av Niggers 2021-08-18 kl. 16:39.
Citera
2021-08-18, 16:42
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers

Eller så byte man dem i Skolan, då hade man Turbo 64 och sedan spelen Crackade av Mr Z..

Turbo 250 by mr. Z

Sen var spelen crackade av en massa olika personer och grupper.
Citera
2021-08-18, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Turbo 250 by mr. Z

Sen var spelen crackade av en massa olika personer och grupper.

Mr Z vad den jag kom ihåg..
Citera
2021-08-18, 16:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Köpte inte ett endaste spel. Alla var crackade och kopierade.
Citera
2021-08-18, 16:53
Medlem
guderis avatar
Dom såldes som nämnts bl.a i leksaksaffärer, men även postorder via dotormagazin man kunde köpa. I min hemstad fanns dessutom faktiskt en dedikerad datoraffär redan på 80-talet som förutom spel sålde tillbehör och datorer.

De flesta spel kopierades dock på "turbo kassetter" och spreds bland kompisar.
Citera
2021-08-18, 16:58
Medlem
Visst såldes det spel på kasetter, hade några sådana köpta. Ett kort kasettband med hög kvalitet och bara några minuters körtid helt enkelt.
Disketter fanns också men förhållandevis få hade diskettstation.

Problemet med dessa kommersiella spel var att de lästes in väldigt långsamt med en massa checksummor osv, vilket nästan ingen orkade vänta på. Så det var bättre att använda piratade samlingar med Turbotape 64 / Super turbo tape som skippade alla checkar, då lästes ett spel typiskt in på typ 1:30 istället för 6-7 minuter. Ibland kunde man få fel färger i spelet eller någon gubbe som såg korrupt ut just pga att checksummorna/korrektionen skippades men det var ändå rätt så sällsynt.
Citera
2021-08-18, 17:40
Vilka minnen!

Jag tror att jag kan tala för oss alla som var småpojkar på 80-talet när jag riktar mitt varmaste tack till mr Z!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in