2021-08-19, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Algot79
Haha vilken jävla nostalgitrip jag fick när jag läste detta
Farsan va inte jätteglad hur man hanterade joysticken hehe.

Vi hade en joystick av billigare modell där pinnen var så slapp att man kunde hålla joysticken upp och ner och skaka istället för att vicka den fram och tillbaka. Det vann man en del friidrott på
Citera
2021-08-19, 11:01
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Turbo 250 by mr. Z

Sen var spelen crackade av en massa olika personer och grupper.

Herrejävlar vilka minnen. Kommer ihåg när jag sparade ihop till en disk drive, och the final cartridge för att rippa själv.
Citera
2021-08-19, 11:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Tro att modem till c64 var ovanlig och dyr? Var nog lättare att komma undan med piratkopiering då även utan VPN, TOR m.m. för att ingen orkade bry sig att jaga piraterna. Polisen hade viktigare saker att göra om de ens förstod hur brottet piratkopiering gick till. Spelutvecklarna förlorade mycket på piratkopiering men datorspelmarknaden var mycket mindre än idag och spelen kostade mycket mindre att utveckla. Det hade kostat för mycket för dem att organisera sig och jaga piraterna, samla in bevis och göra polisanmälan. Datorspelpiraterna kunde härja relativt ostört på den tiden. Fanns det ens någon som åkte dit?
Eftersom det mesta av piratkopieringen skedde genom att man lånade band och kopierade av kompisar så var ju piratkopieringen omöjlig att spåra. Dom ända som tog någon risk var väl i så fall dom som crackade spelen beroende på hur dom spred dem. Är ju inte som idag med fildelning där det finns servrar som man kan beslagta.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ofattbart att det tog 25 minuter (om jag minns rätt) att ladda 64K, alltså 64000 bytes... De hade sålt så mycket bättre om turbo funnits med från start. Men det programmet kanske var lite för känsligt.
Originalspel hade någon form av turbo inbyggt så ett originalspel tog inte 25 minuter att ladda in men ändå irriterande lång tid. Var ju dock ingen turbo som man var tvungen att ladda in separat utan det var bara att stoppa in bandet och köra igång.
Citera
2021-08-19, 11:08
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
Undrar hur många joysticks man haft sönder genom att spela Summer/Wintergames? Kom ihåg man satt å slog spaken fram å tillbaka som ett amfetamintroll t.ex när man skulle åka längdskidor i WG.

Sitta och justera tonhuvudet i bandspelaren till "laddningsränderna" blev raka, det var kärlek.

Haha, var nog uppe i fem joysticks och tre bandspelare. C64 och senare Amigan var riktigt skoj. Just detta att man fysiskt fick knyta nya kontakter för att fixa nya spel, det rådde byteshandel, allt spreds med en imponerande fart (inkl kunskap) utan något Internet.
Citera
2021-08-19, 11:08
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Herrejävlar vilka minnen. Kommer ihåg när jag sparade ihop till en disk drive, och the final cartridge för att rippa själv.

Det ägde jag aldrig någon själv på den tiden men fick låna av en kompis som hade gått över till Amiga 500. Det var rena drömmen.
Citera
2021-08-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet

Testade du att rippa Bubble Bobble själv med final cartridge? Sjukaste kopieringsskyddet ever för att vara c64 80-tal. Allt såg ut att ha fungerat klockrent fram tills man startade rippen, då märkte man att gubbarna bara stod och hoppade och sprutade bubblor åt alla håll, gick inte att styra alls
Citera
2021-08-19, 11:12
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det ägde jag aldrig någon själv på den tiden men fick låna av en kompis som hade gått över till Amiga 500. Det var rena drömmen.

Ja, kommer ihåg känslan när man satte in de första floppy disketterna. Då var man tung. Köpte storpack på postorder. Halva skrivbordet var täckt av kassetter och floppy disk. Vi samlade spel som hamstrar. Spelade väl ca 20% av alla spel man hade.
Citera
2021-08-19, 11:17
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Testade du att rippa Bubble Bobble själv med final cartridge? Sjukaste kopieringsskyddet ever för att vara c64 80-tal. Allt såg ut att ha fungerat klockrent fram tills man startade rippen, då märkte man att gubbarna bara stod och hoppade och sprutade bubblor åt alla håll, gick inte att styra alls

Haha, nej, Bubble Bobble spelade vi mycket, men det var en vanlig crackad version. Förresten så älskade jag de där crack-introna och demos. Finns massor på You Tube att kika på. Ångrar som bara den att jag inte sparade C64 och Amigaprylarna. Hade riktigt stor samling.
Citera
2021-08-19, 11:25
Medlem
NicePics13s avatar
Kommersiella spel släpps fortfarande för både Amiga och Commodore 64
Har man inte en riktig maskin är C64 Forever (alt. VICE) ett billigt alternativ. För bättre hårdvaruemulering kan MiST/MiSTer eller en Ultimate 64 FPGA lösning vara något för de med djupa fickor.
Citera
2021-08-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TodayForever
För mig fanns det två sätt att köpa originalspel (även om jag som alla andra till 99% kopierade). I den lokala bokhandeln fanns ett ställ med kassettspel som var inplastade i hängförpackningar. Där fanns mest enklare spel, typ halvdåliga arkadspel i C64-tappning.

Sedan hade man några dyrare spel i montern vid disken också, det var typ Microprose-spel, flygsimulatorer och kanske nåt enklare spel med skrymmande box (typ från Ocean).

Men sedan fanns det ju nåt postorderföretag som alltid annonserade i Datormagazin som hade helsidor med pytteliten text och alla spel som fanns på marknaden typ. Någon som vet vad de hette?

Fanns ju flera postorderbolag , men ett av de större var nog sbi , cbi eller något liknande. En hel sida tog de varje nummer.
Citera
2021-08-19, 11:39
Medlem
FitaOsts avatar
Lite OT men är det fler än jag som minns att C64:an hade ett spel fack pa baksidan av keyboarden. Där satte man i ett spel som kunde liknas vid sega mega drive fast mindre. Da gick spelet igang pa en gang utan en massa bok med cassetter eller disketter. Minns att vissa commodore 64 tangentbord hade det har facket medans andra inte. Kom ihag att ett spel som fanns i denne version var mon chi chi som akte i en tagvagn ni vet som pa flingpaketet. Undrar om det ar nan människa pa jorden idag som spelar det idag? haha
Citera
2021-08-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FitaOst
Lite OT men är det fler än jag som minns att C64:an hade ett spel fack pa baksidan av keyboarden. Där satte man i ett spel som kunde liknas vid sega mega drive fast mindre. Da gick spelet igang pa en gang utan en massa bok med cassetter eller disketter. Minns att vissa commodore 64 tangentbord hade det har facket medans andra inte. Kom ihag att ett spel som fanns i denne version var mon chi chi som akte i en tagvagn ni vet som pa flingpaketet. Undrar om det ar nan människa pa jorden idag som spelar det idag? haha

Ja, cartridgespelen? Som jag minns det fanns det inte ett enda vettigt spel på cartridge och de var inte vanliga heller. Polarn kom över ett 3-pack en gång, minns inte namnet på nåt av spelen men de var bara skit allihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in