2021-07-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Jag hamnade som första reserv då dom hade för många bra kandidater och dom skulle prioritera kvinnor efter som 80% av deras förare var män.

Kvotering suger verkligen när det blir så.
Citera
2021-07-29, 04:05
Medlem
Citat:
Då är det extremt stor risk att misslyckas tyvärr. Fyfan vad deppigt livet känns nu.

Har man gjort testerna en gång så brukar det vara lättare när man gör dom en andra gång. Gjorde liknande tester när jag sökte ett annat arbete för ett par år sedan och misslyckades men var därför bättre förberedd denna runda och lyckades klara på lokförarnivå (är radioloksoperatör vilket har lägre krav för att lyckas).

Att bli radioloksoperatör och jobba på bangård ett par år kan vara en bra idé. Du får utbildning på lok samt får framföra dom på bangård och i vissa fall mellan driftplatsdelar och det kommer knappast ligga dig i fatet om du söker utbildningen längre fram. Att förstå växlar och att framföra loken på bangård är nått man märkt inte lärs ut direkt grundligt inom YH-utbildningarna...

Och skulle du klara testerna på lokförarnivå så gäller de 5 år framåt.
Citera
2021-08-11, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz

Fyll gärna på med löner på andra järnvägsföretag

Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Bra jobbat ni som har hjälpt till att uppdatera lönelistan! Har lagt till Tågab, Norrlandståg och några till. Dessutom fått bekräftat från flera håll att en del som jag varit osäker på faktiskt stämmer. Börjar bli en ganska omfattande lista faktiskt.

Skiljer 5664kr mellan bästa och sämsta betalda förarna. Noterbart är väl också att SJ och GC ligger i botten. Naturligtvis ingen nyhet men det är sveriges två största tågoperatörer och en väldigt stor andel (en majoritet?) av förarna jobbar här och medellönen bör väl därför ligga i den nedre skalan av lönespannet.

Slutlön (Efter två år med egna turer)
MTRP 41483kr/mån
SJ Öresundståg 40963kr/mån
Pågatågen 40915kr/mån (Fyra år med egna turer)
TX Logistik 40200kr/mån (Fem år med egna turer)
SJ Götalandståg 39453kr/mån (Tre år med egna turer)
Upptåget 39097kr/mån
Arlanda Express 38992kr/mån
CFL Cargo 37903kr/mån
MTRX 37288kr/mån
SJ Norrlandståg 37100kr/mån
Hector Rail 36760kr/mån
Östgötapendeln 36680kr/mån
SJ 36400kr/mån
Green Cargo 36100kr/mån
Tågab 35819kr/mån

Grymt jobbat! Ingen som har koll på vart Vy tåg ligger i listan?
Citera
2021-08-14, 15:22
Avslutad
Jag söker i princip till samtliga lokförarutbildningar och när ansökningstiden gått ut får man ju göra ett första test. Om jag klarar testet till slut men sedan inte kommer in på utbildningen måste jag nästa gång jag söker då göra testet på nytt? Eller göra ett test för varje utbildning jag sökt?
Citera
2021-08-15, 07:52
Medlem
CommanderShepards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Bra jobbat ni som har hjälpt till att uppdatera lönelistan! Har lagt till Tågab, Norrlandståg och några till. Dessutom fått bekräftat från flera håll att en del som jag varit osäker på faktiskt stämmer. Börjar bli en ganska omfattande lista faktiskt.

Skiljer 5664kr mellan bästa och sämsta betalda förarna. Noterbart är väl också att SJ och GC ligger i botten. Naturligtvis ingen nyhet men det är sveriges två största tågoperatörer och en väldigt stor andel (en majoritet?) av förarna jobbar här och medellönen bör väl därför ligga i den nedre skalan av lönespannet.

MTRP 41483kr/mån
Upptåget 39097kr/mån
CFL Cargo 37903kr/mån
MTRX 37288kr/mån
Hector Rail 36760kr/mån
SJ 36400kr/mån
Green Cargo 36100kr/mån
Tågab 35819kr/mån

4 år till slutlön på Upptåget.

Någon som vet vad lönen hos infra är? Har alltid hört att dom ska vara ett av de bäst betalda. Min lärare under utbildningen sa att två av hans elever började på infra norr i Sverige och dom kom alltid med i tidningen som en av de bäst betalda i länet varenda år.

Jag blev riktigt nyfiken för jag hör så sällan om infra sidan, träffade en snubbe för länge sedan som jobbade med att köra ut typ infra storfordon till arbetsplatser, han jobbade 6 dagar och var ledig 8.
Citera
2021-08-15, 10:28
Medlem
MTRP 41483kr/mån
Upptåget 39097kr/mån (Fyra år med egna turer)
CFL Cargo 37903kr/mån
MTRX 37288kr/mån
Hector Rail 36760kr/mån
SJ 36400kr/mån
Green Cargo 36100kr/mån
Tågab 35819kr/mån

Citat:
Jag söker i princip till samtliga lokförarutbildningar och när ansökningstiden gått ut får man ju göra ett första test. Om jag klarar testet till slut men sedan inte kommer in på utbildningen måste jag nästa gång jag söker då göra testet på nytt? Eller göra ett test för varje utbildning jag sökt?

Ingen expert alls på det där men jag vet att personer som har klarat provet i vissa fall har påbörjat utbildningen året efter att de kom in. Så det finns nog förutsättningar att spara provresultatet i vissa fall. Testa tråden om lokförarutbildningen, eller maila direkt till skolorna. Det är nog inte omöjligt att reglerna skiljer sig lite åt mellan olika skolor.

Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
4 år till slutlön på Upptåget.

Någon som vet vad lönen hos infra är? Har alltid hört att dom ska vara ett av de bäst betalda. Min lärare under utbildningen sa att två av hans elever började på infra norr i Sverige och dom kom alltid med i tidningen som en av de bäst betalda i länet varenda år.

Jag blev riktigt nyfiken för jag hör så sällan om infra sidan, träffade en snubbe för länge sedan som jobbade med att köra ut typ infra storfordon till arbetsplatser, han jobbade 6 dagar och var ledig 8.

Bra Shepard, snyggade till listan! Du har inga nyheter om hur det går med sammanslagningen av Mälartåg och Upptåget, nya kollektivtalet och all den där röran?

Det jag vet om infrafolket är att de går under ett annat avtal än andra lokförare. Tror det heter väg & ban. Bl.a. OB är på en högre nivå än de 40kr-50kr som lokförare brukar ha. Jag har också hört att förarna på infra-sidan är de bäst betalda och troligen är det olika typer av ersättningar och tillägg till grundlönen som gör det. Att de jobbar 6-8 visste jag inte, låter ju helt enormt bra! Jag har jobbat 8-6 och tyckte det var himla fint.

Infranord lämnade väl nyligen Almega/Tågföretagen och försökte bli medlemmar i Byggföretagen istället. Motivet till det verkade till stor del vara att kunna byta avtal för att få ner löner och ersättningar för personalen. Vet inte hur det gick med det.
Citera
2021-08-18, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IH8Juice
Dom vill väll inte ha en korvfest på uitbioldningarn eller i trafiken. Med tanke på hur många lokförare som står och runkar när dom framför tågen och orsakar olyckor med död involverad så tror ajg det är bra att fler kvinnor kommer in i branschen.

Riktigt osmakligt inlägg från dig även denna gången.
Citera
2021-08-18, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Riktigt osmakligt inlägg från dig även denna gången.

Fy fan vad basjsnödig du är Joyye. Gå och bajsa istället. Jag hoppas någon bajsar i din fula ryggsäck.

Det är ingen på infrasidan som jobbar 6/8. Skulle vara om de är föräldralediga då. Vanligtvis går personalen 7/7 men det blir i praktiken 8/6 tack vare resorna till och från arbetet. Långa resor som ofta är på obetald tid.

Edit: Kvotering suger alltid, oavsett när man gör det.
Jag visste inte att du, förutom att vara en skitnödig tågnörd, också var en äcklig feministbögjävel, Joyye. Cyklar du till jobbet i trikåer och snabb hjälm också?
Senast redigerad av Cowboyhatten 2021-08-18 kl. 08:51.
Citera
2021-08-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Fy fan vad basjsnödig du är Joyye. Gå och bajsa istället. Jag hoppas någon bajsar i din fula ryggsäck.

Det är ingen på infrasidan som jobbar 6/8. Skulle vara om de är föräldralediga då. Vanligtvis går personalen 7/7 men det blir i praktiken 8/6 tack vare resorna till och från arbetet. Långa resor som ofta är på obetald tid.

Jag visste inte att du, förutom att vara en skitnödig tågnörd, också var en äcklig feministbögjävel, Joyye. Cyklar du till jobbet i trikåer och snabb hjälm också?

Jag har nog egentligen lite högre integritet för att bemöda mig med att bemöta ditt angrepp, men jag blir förbannad när folk driver med ett av våra värsta arbetsmiljöproblem, d.v.s. personpåkörningar och olyckor. Därav skrev jag en kommentar om att föregående inlägg var osmakligt, har du problem med det får det stå för dig.
Citera
2021-08-18, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Jag har nog egentligen lite högre integritet för att bemöda mig med att bemöta ditt angrepp, men jag blir förbannad när folk driver med ett av våra värsta arbetsmiljöproblem, d.v.s. personpåkörningar och olyckor. Därav skrev jag en kommentar om att föregående inlägg var osmakligt, har du problem med det får det stå för dig.

Jag har inga problem med dig. Det är du som är en skitnödig torris.
Citera
2021-08-18, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten

Det här är personangrepp och hets mot folkgrupp. Inte okej. Hoppas du blir avstängd!
Citera
2021-08-18, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleet
Det här är personangrepp och hets mot folkgrupp. Inte okej. Hoppas du blir avstängd!

Va? Tror du verkligen att folkgruppen "äckliga feministbögjävlar i trikåer och snabba hjälmar" kan ha tagit illa vid sig av mitt inlägg? Fan jag är ledsen om jag förolämpat nån alltså, det var inte meningen.

För övrigt måste jag säga att ditt inlägg var ovanligt bögigt.
Senast redigerad av Cowboyhatten 2021-08-18 kl. 10:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in