Citat:
Ursprungligen postat av
JoyyeBoy
Nackdelen är att det knappt finns körlärare nu när de flesta sagt ifrån sig uppdraget på pendeln i Stockholm. Ledande fråga: Kan det ha med tågvärdsfrågan att göra.....
Läste att de vädjar till körlärare att ta emot elever som saknar LIA-timmar, för att just kunna anställa till Mälartåg. Var visst vissa som saknade 100 timmar eller mer. Så jag tror att det är en viss återhållsamhet mot elevåkning just nu tyvärr.
Jo, MTR är väl inte superpoppis just nu. Får knappast något gratis av personalen i dagsläget.
Men MTR vill alltså ge folk körtimmar på pendeln för att kunna anställa de hos Mälartåg? I normalfallet så hade de ju låtit de köra in de timmarna hos Mälartåg men det är klart, ska 70 nya förare in så lär det bli trångt i hytterna under de närmaste månaderna!
Verkar inte direkt upplagt för någon rivstart för MTR Mälartåg...
Citat:
Ursprungligen postat av
killalot
Det är verkligen många jobb. Finns det ens så många arbetslösa lokförare? Jävla besviken att jag inte kom in på utbildningen som lokförare. Men men, får väl bli tvärbana istället.
Ingen verkar ha koll på arbetsmarknaden för lokförare, alla blir alltid helt tagna på sängen oavsett om det är brist eller överflöd på förare det gäller.
Satsa på tvärbanan! Bra jobb! Jag vet flera lokförare som kört tvärbana, roslagsbanan, saltsjöbanan och även spårvagn och tunnelbana innan de körde tåg. Finns viljan så hittar du nog ett sätt att smita in i branschen du också.