Slutlön (Efter två år med egna turer)
MTRP 41483kr/mån
SJ Öresundståg 40963kr/mån
Pågatågen 40915kr/mån (Fyra år med egna turer)
TX Logistik 40200kr/mån (Fem år med egna turer)
SJ Götalandståg 39453kr/mån (Tre år med egna turer)
Upptåget 39097kr/mån (Fyra år med egna turer)
Arlanda Express 38992kr/mån
CFL Cargo 37903kr/mån
MTRX 37288kr/mån
SJ Norrlandståg 37100kr/mån
Hector Rail 36760kr/mån
Östgötapendeln 36680kr/mån
SJ 36400kr/mån
Green Cargo 36100kr/mån
Tågab 35819kr/mån
Citat:
Ursprungligen postat av
killalot
Jag söker i princip till samtliga lokförarutbildningar och när ansökningstiden gått ut får man ju göra ett första test. Om jag klarar testet till slut men sedan inte kommer in på utbildningen måste jag nästa gång jag söker då göra testet på nytt? Eller göra ett test för varje utbildning jag sökt?
Ingen expert alls på det där men jag vet att personer som har klarat provet i vissa fall har påbörjat utbildningen året efter att de kom in. Så det finns nog förutsättningar att spara provresultatet i vissa fall. Testa tråden om lokförarutbildningen, eller maila direkt till skolorna. Det är nog inte omöjligt att reglerna skiljer sig lite åt mellan olika skolor.
Citat:
Ursprungligen postat av
CommanderShepard
4 år till slutlön på Upptåget.
Någon som vet vad lönen hos infra är? Har alltid hört att dom ska vara ett av de bäst betalda. Min lärare under utbildningen sa att två av hans elever började på infra norr i Sverige och dom kom alltid med i tidningen som en av de bäst betalda i länet varenda år.
Jag blev riktigt nyfiken för jag hör så sällan om infra sidan, träffade en snubbe för länge sedan som jobbade med att köra ut typ infra storfordon till arbetsplatser, han jobbade 6 dagar och var ledig 8.
Bra Shepard, snyggade till listan! Du har inga nyheter om hur det går med sammanslagningen av Mälartåg och Upptåget, nya kollektivtalet och all den där röran?
Det jag vet om infrafolket är att de går under ett annat avtal än andra lokförare. Tror det heter väg & ban. Bl.a. OB är på en högre nivå än de 40kr-50kr som lokförare brukar ha. Jag har också hört att förarna på infra-sidan är de bäst betalda och troligen är det olika typer av ersättningar och tillägg till grundlönen som gör det. Att de jobbar 6-8 visste jag inte, låter ju helt enormt bra! Jag har jobbat 8-6 och tyckte det var himla fint.
Infranord lämnade väl nyligen Almega/Tågföretagen och försökte bli medlemmar i Byggföretagen istället. Motivet till det verkade till stor del vara att kunna byta avtal för att få ner löner och ersättningar för personalen. Vet inte hur det gick med det.