2021-08-15, 16:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grevebajsicorvo
vad bra det var ungefär det jag trodde av sammanhanget
vad betyder "hav förtröstan" som herrgickan skriver om ovanför

Här får du en bra länk: https://svenska.se/tre/?sok=f%C3%B6rtr%C3%B6stan&pz=1

Det var för övrigt tråkigt att ditt ordförråd skulle deklinera till den grad på så kort tid. Det var ju inte länge sedan du själv svängde dig med diverse snofsiga uttryck.
Citera
2021-08-15, 16:18
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Det betyder att man inte ska misströsta, dvs ha hoppet kvar.
”Förtrösta icke” betyder helt enkelt att man ska låta hoppet fara, ty allt är utsiktslöst och dömt att gå åt helvete.

En rådfråge kung SAOB:

https://www.saob.se/artikel/?seek=förtrösta&pz=1
Citera
2021-08-15, 16:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det betyder samma.
Citera
2021-08-15, 17:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ungefär "ge inte upp" eller "bli inte ledsna". Radiopubliken får ju höra mer från den fantastiska P1-redaktionen!

Citat:
Det betyder samma.

Nej, förtröstan betyder att tro på att det kommer att bli så bra som det går. Således betyder förtrösta icke motsatsen, nämligen att inte ha tro på att det kommer att bli så bra som det går. Det är alltså en missuppfattning hos vissa (tydligen hos dig också) att förtrösta icke och misströsta icke skulle vara synonymer, men de är antonymer.

Hav förtröstan betyder alltså att ha tilltro till att det kommer att bli bra.
Citera
2021-08-15, 19:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, förtröstan betyder att tro på att det kommer att bli så bra som det går. Således betyder förtrösta icke motsatsen, nämligen att inte ha tro på att det kommer att bli så bra som det går. Det är alltså en missuppfattning hos vissa (tydligen hos dig också) att förtrösta icke och misströsta icke skulle vara synonymer, men de är antonymer.

Hav förtröstan betyder alltså att ha tilltro till att det kommer att bli bra.

Ja, du har rätt, nu när jag tänker efter. Våra media har ett stort ansvar, för när man till och med hör felaktiga former från P1 av alla kanaler, så börjar man lätt att acceptera dem.
Citera
2021-08-17, 20:52
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Jag har märkt på senare år, att min språkkänsla inte alltid markerar fel längre. Man har blivit så van vid det felaktiga användandet, när man ser det överallt. Jag fick faktiskt tänka till för en tid sedan, när jag skrev bildtexter till gamla foton som jag satte in i ett album. "Det här är Emil och Alma utanför sin skola" eller "det här är Emil och Alma utanför deras skola". Jag VET att det första är rätt, men jag tycker inte längre att det andra låter fel, heller... (Nej mina barn heter inte Emil och Alma! )

Det där är ett bra exempel på ett reflexivt pronomen som inte syftar på satsens syntaktiska subjekt (det här). En del språkvårdare har i äldre tider faktiskt rekommenderat deras hellre än sina i fall som dessa, då de inte lyckats motivera sina på strängt syntaktiska grunder.
Citera
2021-08-17, 20:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Det där är ett bra exempel på ett reflexivt pronomen som inte syftar på satsens syntaktiska subjekt (det här). En del språkvårdare har i äldre tider faktiskt rekommenderat deras hellre än sina i fall som dessa, då de inte lyckats motivera sina på strängt syntaktiska grunder.

Tack! Ja, då var min tvekan inte så konstig ändå.
Citera
2021-08-17, 21:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Beror ju på vad man vill bevisa. I det tidigare lekte jag med följande exempel:

[PHP]- Här står Emil och Alma (med kusinerna Evert och Lydia) utanför sin skola.

- Här står Emil och Alma (med kusinerna Evert och Lydia) utanför deras skola.[/PHP]

Det beror alltså på vad som avses och självklart finns det en syntaktisk förklaring till skillnaden.
Citera
2021-08-17, 22:24
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Beror ju på vad man vill bevisa. I det tidigare lekte jag med följande exempel:

[PHP]- Här står Emil och Alma (med kusinerna Evert och Lydia) utanför sin skola.

- Här står Emil och Alma (med kusinerna Evert och Lydia) utanför deras skola.[/PHP]

Det beror alltså på vad som avses och självklart finns det en syntaktisk förklaring till skillnaden.

Den äldre skolans renläriga språkvårdare skulle inte ha några invändningar mot ditt meningspar, eftersom Emil och Alma har blivit subjekt och lämnat sin funktion som predikatsfyllnad i Merwinnas problem.
Citera
2021-08-17, 22:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Den äldre skolans renläriga språkvårdare skulle inte ha några invändningar mot ditt meningspar, eftersom Emil och Alma har blivit subjekt och lämnat sin funktion som predikatsfyllnad i Merwinnas problem.

Det beror helt och hållet på sammanhanget och vi landar naturligtvis i liknande förhållande som gäller i »som du/dig« och »än du/dig«.

Det är åtminstone aldrig fel att skriva/säga:

[PHP]Här står Emil och Alma utanför sin skola.[/PHP]

Däremot blir det fel eller lätt att misstolka om det på något sätt finns två andra med i sammanhanget.
Citera
2021-08-17, 23:12
Medlem
När använder man perfekt tempus versus imperfekt?
Citera
2021-08-17, 23:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollStrategen
När använder man perfekt tempus versus imperfekt?

Perfekt: När någon genomfört en handling som leder till något som fortfarande gäller (Pelle har åkt till träningen -> Pelle har anlänt till träningen som fortfarande pågår.)

Imperfekt: Finns inte i svenskan och innebär en oavslutad handling i dåtid. Det kallades felaktigt för dåtid (avslutade och oavslutade handlingar) tidigare. Det heter nu preteritum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in