2021-08-17, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Dalarnas län tar emot och handlägger ansökningar för att strö ut aska efter avliden person i Dalarnas, Värmlands, Gävleborgs samt Örebros län.

Tack för svar!

Misstänkte att det kunde var något sådant som låg bakom när jag funderat en stund.

Ps Ska tipsa mina barn... Ds
Citera
2021-08-17, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SOA:s försvar gentemot SD när han får reda på att svärsonen varit otrogen mot hans dotter i ett antal år säger en hel del... kommer inte riktigt ihåg ordalydelsen... men något liknande "ett misstag kan alla göra".

Sedan går han på NA:s reporter ang munskydd när hon skrev att det bara var SD som bar det. Visade sig att det var ytterligare en... "rätt ska vara rätt" var SOA:s bestämda kommentar.

Vore intressant om NA:s reporter fick en pratstund med SOA i detta nu, undrar om de ens försökt?

Japp, rätt ska va rätt. SOA, mannen som silar mygg och sväljer kameler. Detaljerna är viktiga, mord underordnat.
Citera
2021-08-17, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tålamodet är nog slut.
Det tär att springa runt och fejka kärleksfull mot mördaren, bidra med pengar till huset för dess bevarande.
Hon behöver åtalsemester.

En lycklig skattjägare som hennes burkväninna skrev om henne.

Tror överhuvudtaget inte hon fått smak på livet, hon hämnas som en bitterfitta.

Ja, nåt av det lär det va: livsglädje eller bitterhet. Det jag vet säkert i frågan är att jag är osäker. Har pendlat och gör fortfarande. Men lika sprudlande glad uppfattade jag Hanna på kort efter Lenas, såväl som Steffes död. Röd flagg.
Citera
2021-08-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tack för svar!

Misstänkte att det kunde var något sådant som låg bakom när jag funderat en stund.

Ps Ska tipsa mina barn... Ds

Så lite så <3
Citera
2021-08-17, 11:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Vad du tror, tycker och tänker i detta fallet är för mig helt ointressant, vad som däremot sagt är intressant är först och främst sagt,

L*na Wesstr*m ingick vid det aktuella tillfället under Måndagskvällen den 14 Maj 2018 i en gruppchatt vilken påbörjades klockan 22:57:06 samt att L*na Wesstr*m skrev sitt sista chattmeddelande klockan 23:21:41.

Vad som är intressant i just detta fallet enligt ovan skrivet är, vad hände egentligen under den tiden vilken förflöt med 2 minuter samt 2 sekunder fram till det att L*na Wesstr*m plötsligt då, lämnade sin bostadsrätt på Byal*gsg*tan 4 Adam klockan 23:23:43 ?

Jag har både förstått och tillika insett att detta ligger helt och hållet utanför ditt intresse, men för mig, är det mycket intressant.

Mvh/JM.

Så verkar det ju inte. Du ommenterar ju mitt inlägg, som var utdrag från FUP. Det var den konversation som gick mellan SD och J*immy. Allt finns i A 145.

Det är bara att läsa A145/101-103, för att se att J*immys tider för sista chatten stämmer, och att SD helt klart slirar på sanningen. SD har ju fått tiderna av J'immy, ändå nämner SD en annan tidpunkt för när chatten avslutades.

Varför?
Jo, det är ju uppbenbart att SD strax innan har alibi, men när Lena lämnar Norgechatten 23:21:41, då är Sd inte längre aktiv i det digitala.

Det är tyst på SD sedan 23:01, då han skriver "har lite måsten" till Lena. Det är det sista meddelandet som SD skickar innan mordet. Han svarar inte heller på P*etters mail som han nyss haft en konversation med angående ett bygg lov och inte heller T*obia H:s mail

Svarar på TH:s mail gör SD först 00:03:27, då efter att ha skrivit först till Lena.

Detta är konstigt med tanke på att det gäller morgondagen!

Jag har inte nämnt dig eller några av dina tider i mina inlägg. Mitt inlägg handlade enbart om konversationen mellan J*immy och SD och vad sedan SD säger i förhör.

Jag vet inte varifrån du får:

"Vill du tro på, att jag @JokerMannen sprider desinformation och sålunda är tråden osannfärdig, så har du din fulla frihet att tro så."

Men nu när du säger det, förstår jag inte varifrån du får tidsuppigiften du nämner: "22:57:06". Hittar inte en sådan i Lenas tidslinje i A 145.

Kl 22: 57:01- 23:21:41 pågår Norgechatten i den sista omgången. Precis som J*immy säger om man granskar FUP.
Citera
2021-08-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Nja, ojämn begåvningsprofil, eller iallafall pendlande. När S är stressad och pressad, eller i överkant fyrkantig tycks han bete sig mer impulsstyrt och okontrollerat. Som exp i Åsa- filmen är inte behärskning hans starka ämne. Noggrann är han säkert men han var ju tvungen att planera om mordet, då första försöket i Vivallaskogen misslyckades. Gick väl mindre bra, blod på skorna och på tvättmaskinen. Dessutom 4 dygns försprång innan kroppen återfanns fick han ju som tursam bonus- hjälp.

Trots åratals otrohet visste ju Hanna läget, så S trodde han var smart men verkar rätt korkad och överlistad skulle jag säga.

Vi tänker och tycker olika och precis så ska det vara.
Citera
2021-08-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Beviskraven är höga för mord, skriver du.
Samtidigt har ju SD blivit fälld just för mord, men enligt dig utan att "Åkl har inte kunnat bevisa nåt överhuvudtaget".

Man kan inte utgå från att bara lyssna på förhören från den misstänkte och därefter besluta sig för att han är oskyldig, eller att bevisen saknas.

Hru den misstänkte beter sig efter mordet är enbart en liten del av indicierna.
Om du börjar med att läsa stämningsansökan, överklagan till HR, kompletteringarna och slutligen de båda domarna, då får du en bra början.

Om du utgår från detta, kan du sedan bearbeta FUP (finns bra sidhänvisningar i stämningsanasökan, överklagan och komletteringen och de andra dokumenten) så kan du följa upp hur åklagarna resonerade.

De beskriver noga hur bevisvärderingen ska värderas och vilka som är de som ska värderas i första ledet.

Indiciemål är oehört komplicerat och det är inte så att ett enda indicium kan stå för sig själv som ett bindande bevis. Vissa indicier är svaga, medan andra är starkare. Vissa stöder varandra.

Det var du som nämnde att Sd betedde sig "normalt", såsom en oskyldig, när han googlar på barnspärrar. Mitt svar till dig utgick inte efter åklagarens bevisning, utan ifrån ditt antagande att så beter sig inte en skyldig.

Mitt inlägg utgick från din synpunkt, och jag visade ett exempel på att han uppvisade avvikande beteende också (i mitt tycke). Det är för mig starkare indicium för att han beter sig som en skyldig tänker jag, än att han beter sig som en oskyldig när han goolgar fönsterspärr.

Men det avvikande beteendet är inte det enda som står ut.
Det finns många exempel, som också åklagarna tar upp.
Och som sagt, detta är bara en liten del av den bevsining som åklagarna tar upp i första ledet.

Från överklagan sid 3:

Den bevisning som ska beaktas i det första steget är ( i relevanta delar):

- Resultatet av Rättsmedicinalverkets undersökningar
- Brottsplatsundersökningen
- Synen från brottsplatsen
- Resultaten från NFC
- Resultatet från NFI (Nederländerns motsvarighet till NFC)
- Bevisning angående Stefan Davidssons agerande efter mordet
- Bevisning gällande Stefan Davidssons frånvaro av alibi
- Bevisning angående att Stefan Davidsson bekräftar att den döda kvinnan är Lena Wesström innan polisen gör det

Många i tråden kan hjälpa till att räkna upp avvikande beteende som SD har efter mordet. Här nedan tar jag bara upp några exempel:

- att han själv varken ringer, sms:ar (enbart en enda gång direkt efter det att N*oa ringt om försvinnandet) eller söker efter Lena.
- att han inte tar initiativ till att höra med andra/sprida info till personer som han vet har kontakt med henne, eller som kan ta action för att kolla upp vad som kan ha hänt
- att han inte nämner något till sin närmaste vän JG förrän em (14- tiden?)
- att han inte själv söker
- att han inte frågar U*lf en enda gång hur det går, om de har hittat Lena eller fått någon ledtråd
- att han säger till sin chef tidigt på morgonen att vi kommer snart att får rubriker
- att han trots att han skriver till Lena på morgonen att han är orolig, och att han säger ovanstående till chefen inte säger ett ord till HÅ, reviewer och vän till Lena, när han har kontakt med henne strax efter att N*oa har ingt om försvinnandet. Däremot skojar han med henne om solen i ögonen och kramar. Även till andra förmedlar han att han "har dålig magkänsla", att han inte tror att det inte kommer att ordna sig (HD och en poliskompis han träffar på parkeringen vid förhör 15 maj). Ändå frågar han inte en enda gång U*lf/N*oa hur det gått. Istället jobbar han på och söker på "barnspärrar"
- att han tidigt efter det att nyheten kommit ut om att en kropp har hittats, skriver till sin vän att "det är bekräftat Lena".
- ingen reaktion på att det är en märklig plats att hon mördats på, eller att det är konstigt att ingen hört något, sett något och att ingen har hittat henne
- Inte heller några reflektioner över om vad som kan ha hänt
- tvärtom har han fler färdiga "analyser" och även personer som han tar upp redan 15/5, vid första förhöret på em.
- i konversation till HD skriver han "längtar till kvällen" och "det ska bli så bra nu", till JG att "det kommer bli super" {att åka till USA) och att "åka på drömresa med drömkvinnan."
Det här är bara timmar efter att SD fått veta att Lena saknas på sin yngste sons födelsedagsfirande vid 6- tidien på morgonen. En kvinna som han har haft daglig kontakt med i 6 år.
- han slutförde aldrig det uppdrag han hade till en kund med den rapport som han skulle lämna efter ett jobb. Enligt kunden var det väldigt avvikande för SD.
- jag kan inte sluta skriva på den här listan, för den fortsätter till---->

- att på årsdagen av mordet besöka själva mordplatsen (inte minnesplatsen) och laga yngste sonens cache (som är hans födelsedag, den dag då hans mor mördades brutalt och han vaknade upp till detta!) SD har den dåliga smaken att skriva detta på loggen i geocachingforumet för alla att läsa.
- listan kan fortsätta i oändlighet närapå.

Så att googla på barnspärrar drunknar i avvikande beteende efter mordet.

Man kan inte bara lyssna på den misstänkte och sedan dra slutstser till att han är oskyldig. Om du läser ett förhör med honom i FUP, där PS förhör honom om vad han gjorde den 11-12 maj, kan du se att SD ändrar (anpassar) sin historia många gånger under ett och samma förhör.

Har han barnen eller inte den helgen? Först har han det, sedan inte. Har han haft kontakt med Lena eller inte?
Till slut får PS nog och får "ett anfall". Inget stämmer vad SD säger. Inte bara från förhör till förhör, utan i ett och samma förhör. Ända in i TR kommer nya versioner som inge har hört tidigare. Särskilt mycket kommer SD på (enligt sin egen utsaga) och det är när han läser FUP.
Allt det här är indirekta bevisning. Det finns ingen direkt bevisning som binder den misstänkte varken till mordplatsen eller mordet.
Tvärtom finns det indikationer att den misstänkte knappast kunde befinna sig på två platser samtidigt.
BOs mobiltelefon kopplar upp sig till en mast i annat område än SDs bostadsområde kl 00:07 medan SD öppnar uppenbarligen en pdf fil 00:00 !
Mobiltelefonen kopplar upp sig mot samma mast 0:47 oxå och för sistan gången när den stängdes av 1:41.
Hur många gånger ska SD sprungit ut och in för att leka med mobiltelefonen?!
Att den misstänkte har haft tidsutrymme för att begå dådet är en myt långtifrån fakta.
Citera
2021-08-17, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66

■ Men snälla du. Stefan var väl mer en noggrann och försiktig människa än en korkad och oförsiktig person.

OffTopic: Citat Hans66: "Varje gång som @JokerMannen skriver i tråden vill jag kasta ut datorn genom köksfönstret" ... slut citat/
Lik förbénat, fortsätter du med att svara på mina skrivna och postade inlägg.

OnTopic: Det handlade inte om skilsmässan mellan St*fan Davidss*n och HD samt St*fan Davidss*n:s otrohetsaffär med L*na Wesstr*m, däremot sagt, så handlade det om att St*fan Davidss*n, enligt dig, var en mycket försiktig och noggrann människa och sålunda inte dum.

Några tidigare utsagor gjorda av St*fan Davidss*n en kort tid efter mordet på L*na Wesstr*m 2018, samt tiden som sedan förflöt fram till det att St*fan Davidss*n slutligen dömdes till 18 års fängelse den 28 Maj 2021 i Göta Hovrätt.

■ Citat SD: "Dom har ingenting på mig" ...
slut citat/

■ Citat SD: "Dom kommer aldrig ! att klara upp det här mordet" ... slut citat/

■ Citat SD till JG: "Bara jag ! vet, om jag har dödat Soft, ni andra kan bara gissa" ...
slut citat/

■ Citat SD: (Beträffande då L*na Wesstr*m suttit på en cykelsadel och utfört oralsex med St*fan Davidss*n) "L*na Wesstr*m spottade ut sperma på dotterns ena cykeldäck" ... slut citat/

■ St*fan Davidss*n samlade ihop ett gäng, för att, den 25 Maj 2018 utföra en storstädning av hans hus vid Bet*svägen 14 Bertil, vid det aktuella tillfället ingick bland andra Golvbrunnsskurerskan HD så som hennes fader, Skorstenssotaren SOA ... med flera.

■ Både i Tingsrätten så som framför allt i Göta Hovrätt, nekade St*fan Davidss*n till att tidigare ha begått brottet, och, som bevis för sin oskuld, anförde St*fan Davidss*n att han skulle ha utfört mordet på ett mycket skickligare sätt, detta sagda av St*fan Davidss*n för att sålunda inga misstankar skulle riktas mot honom.

Till ovan skrivet: St*fan Davidss*n framhöll också vid det aktuella tillfället i Göta Hovrätt samt under rättegången, att han kände sig mycket förolämpad av att bli misstänkt för ett så illa genomfört mord.

■ I Göta Hovrätt, samt hur, och på vilket sätt som St*fan Davidss*n uttryckte sig vid det aktuella tillfället då han fick ordet.

■ Citat SD: "Om jag hade begått brottet, då hade man inte förstått att det var ett brott överhuvudtaget, då hade det sett ut som en olycka, jag blir nästan förnärmad när man säger att jag har gjort det, jag ! är smartare än så" ... slut citat/

Enligt ovan skrivet: Så uttryckte sig St*fan Davidss*n under förhandlingen i Göta Hovrätt.

■ St*fan Davidss*n deklarerade också vid det aktuella tillfället att han inte ville att man skulle riva upp Tingsrättens tidigare friande av Bjö*n L*ndén och hans närmaste.

St*fan Davidss*n uttryckte sig även vidare sagt till Göta Hovrätt enligt nedan skrivet.

■ Citat SD: "Jag hoppas verkligen att man inom polisen kommer att fortsätta med att utreda detta mordfallet, men, jag tror aldrig att man kommer att hitta den som mördade L*na Wesstr*m" ... slut citat/

Som avslutning på detta inlägget vill jag säga, att St*fan Davidss*n var ingen försiktig och noggrann människa och sålunda inte dum, St*fan Davidss*n var däremot sagt en mycket oförsiktig person som framför allt aldrig ! tänkte sig för innan han uttryckte sig.

Mvh/JM.
Senast redigerad av JokerMannen 2021-08-17 kl. 15:14.
Citera
2021-08-17, 15:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Ja, nåt av det lär det va: livsglädje eller bitterhet. Det jag vet säkert i frågan är att jag är osäker. Har pendlat och gör fortfarande. Men lika sprudlande glad uppfattade jag Hanna på kort efter Lenas, såväl som Steffes död. Röd flagg.
Vad jag menar är att en normal väg till livsglädje är att det stämmer hela vägen från att hon träffar JS, tar ut skilsmässa och flyttar.
Resten stämmer inte såsom hon ältar innan mordet om LW och SD.

Hon går inte vidare och glädjen tycks komma när LW är död. Likt nu, hon flinar ju ett par veckor efter SD är död och dagen efter minnesceremonin.

Vi kan enas om glad av okänd genes.
Citera
2021-08-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad jag menar är att en normal väg till livsglädje är att det stämmer hela vägen från att hon träffar JS, tar ut skilsmässa och flyttar.
Resten stämmer inte såsom hon ältar innan mordet om LW och SD.

Hon går inte vidare och glädjen tycks komma när LW är död. Likt nu, hon flinar ju ett par veckor efter SD är död och dagen efter minnesceremonin.

Vi kan enas om glad av okänd genes.

Inte konstigt att HD verkar så nöjd och belåten. Hon slipper nu både SD och Lena som hon känner har gjort henne så illa och målet är nu sålunda uppnått(?).

Kanske löste det sig av sig själv, eller att HD på ett underfundigt vis triggade SD att mörda Lena. Men på ett sätt hon inte kan åtalas för. Att uttrycka sig i termer av att önska någon död är inte straffbart, enbart moraliskt fel, men att medverka genom anstiftan är ett brott.

Kanske en svår gränsdragning för juristerna i det här fallet och att det var av den anledningen åklagarna avskrev henne som misstänkt?

Så frågan kvarstår om mordet skedde genom anstiftan/påverkan. Eller om HD inte önskade Lena död, men inte hade något emot det.

En sak är dock säker: HD är ingen dumskalle och hon är hal som en ål och kall som en isbit.
Senast redigerad av zilvereko 2021-08-17 kl. 15:39.
Citera
2021-08-17, 15:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Inte konstigt att HD verkar så nöjd och belåten. Hon slipper nu både SD och Lena som hon känner har gjort henne så illa och målet är nu sålunda uppnått(?).

Kanske löste det sig av sig själv, eller att HD på ett underfundigt vis triggade SD att mörda Lena. Men på ett sätt hon inte kan åtalas för. Att uttrycka sig i termer av att önska någon död är inte straffbart, enbart moraliskt fel, men att medverka genom anstiftan är ett brott.

Så frågan kvarstår om mordet skedde genom anstiftan/påverkan. Eller om HD inte önskade Lena död, men inte hade något emot det.

En sak är dock säker: HD är ingen dumskalle och hon är hal som en ål och kall som en isbit.
Karma, hon kommer inte att komma undan. Tro mig, det är flera som undersöker och söker och jag är övertygad om att det finns en plats i fängelse alternativt RPU med särskild utskrivningsprövning, för HD när tiden är mogen.
Skam den som ger sig.

En fråga till de som är insatta inom geocaching, hur vanligt är det att burkgömmor blir söbderslagna, likt Lenas my real six string, som blev sönderslagen på den plats där Lena blev sönderslagen månaderna senare. Rätt kusligt.
Citera
2021-08-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Karma, hon kommer inte att komma undan. Tro mig, det är flera som undersöker och söker och jag är övertygad om att det finns en plats i fängelse alternativt RPU med särskild utskrivningsprövning, för HD när tiden är mogen.
Skam den som ger sig.

En fråga till de som är insatta inom geocaching, hur vanligt är det att burkgömmor blir söbderslagna, likt Lenas my real six string, som blev sönderslagen på den plats där Lena blev sönderslagen månaderna senare. Rätt kusligt.

Karma har redan slagit till en gång; när paret D inte kom in i USA.
Självklart att man inte kommer undan i längden om man är suspekt. Förr eller senare slår fula saker man har gjort,mot en själv om man inte har rent hus.

HD, som avskydde Lena t.o.m år efter mordet, som hatade så mycket att hon inte kunde se någonting som förknippades med Lena utan att få ett mindre raserianfall.Hon kan ha slagit sönder "my real sex string". Men det är en ren gissning. Likadant gällande 17 cacher 17 slag.

Sen kan det ju faktiskt vara helt random personer som inte har ett dugg med vare sig Lena eller geocaching att göra, som har kraschat den.
Senast redigerad av zilvereko 2021-08-17 kl. 15:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in