2021-08-14, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Vart tog allt prat om att Jesu kropp förintades vägen?
Är det något du fortfarande anser eller?
Jag har aldrig påstått något sådant. Något för dig att fundera på.

Ty på ett annat ställe säger han: Du skall inte låta din helige möta förgängelsen.David, som på sin tid tjänat Guds vilja, insomnade och förenades med sina fäder och mötte förgängelsen. Men han som Gud uppväckte har inte mött någon förgängelse. Apg 13

Tidigare citerade jag vers 33. Kort sagt: uppståndelsekroppen möter inte förgängelse för att den inte är av kött, vilket Davids och Lasarus kroppar var. Först efter uppståndelsen blir döden förintad.

Detta förgängliga (kött) måste kläs i oförgänglighet (ande) och detta dödliga kläs i odödlighet. Men när det förgängliga kläs i oförgänglighet och det dödliga i odödlighet, då blir det så som skriftordet säger: Döden är uppslukad och segern är vunnen. 1Kor 15:53-54

Eller som Jesus säger:

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36

Kött kan inte leva för evigt, en ande kan inte dö. Det krävs något extraordinärt för att döda en ande, som den brinnande eldsjön i Upp 20.
Citera
2021-08-14, 20:56
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Uppståndelse är förvandling från en kropp av kött till en andekropp.

Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av Anden är ande. Joh 3:5-6

Vid uppståndelsen föds vi av Anden, dvs Fadern.

har Gud infriat åt oss, deras barn, genom att låta Jesus uppstå, som det heter i andra psalmen: Du är min son, jag har fött dig i dag. Såg 13:33

Nyckelord: uppstå och fött. Lägg ihop det med det som fötts av Anden är ande så blir resultatet att vi föds av Anden vid uppståndelsen och förvandlas till en ande. Du har bara en vers som indikerar att hans kropp var kött, men han sa också att en ande inte har BEN. För att han tidigare hade lärt sina lärjungar att de som uppstår är som änglar, eller andar (Luk 20:36).

Vidare kommer LEVANDE att få en uppståndelse, dvs förvandlas.

Vad jag nu säger er är ett mysterium: vi skall inte alla dö, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty den kommer att ljuda, och då uppstår de döda i oförgänglig gestalt, och vi (som inte dött innan Jesus återkomst) förvandlas. 1Kor 15:51-52

Både döda och levande får mao en uppståndelse, blir förvandlade. Det är samma förvandling som Jesus genomgick på Härlighetens berg, när han samtalade med Moses och Elia.

Sex dagar senare tog Jesus med sig Petrus, Jakob och hans bror Johannes och gick med dem upp på ett högt berg, där de var ensamma. Där förvandlades han inför dem: hans ansikte lyste som solen, och hans kläder blev vita som ljuset. Och de såg Mose och Elia stå och samtala med honom. Matt 17

Lägg ihop det med Jesus ord i Joh 3 så kanske det klarnar.

Jesus svarade: »Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.« Joh 3:3

Han kunde bara se och samtala med de döda profeterna genom förvandling, genom att födas av Anden och bli en ande själv.
Fick för mig att du till att börja med inte besvarade mina inlägg utan ttsp's.

Men sen blir det konstigt.
Du påstår att Jesus bara kunde se och samtala med Elia och Mose genom att bli en ande själv.

Men hur kunde då lärjungarna som var med honom också se profeterna?
De såg Jesus förvandlas inför dem. Petrus kommentar gör det tydligt att han såg Mose och Elia. Det står inget om att lärjungarna blev andar för att se dem.

Så jag förstår inte poängen med det du skriver.
Citera
2021-08-14, 21:03
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått något sådant. Något för dig att fundera på.

Ty på ett annat ställe säger han: Du skall inte låta din helige möta förgängelsen.David, som på sin tid tjänat Guds vilja, insomnade och förenades med sina fäder och mötte förgängelsen. Men han som Gud uppväckte har inte mött någon förgängelse. Apg 13

Tidigare citerade jag vers 33. Kort sagt: uppståndelsekroppen möter inte förgängelse för att den inte är av kött, vilket Davids och Lasarus kroppar var. Först efter uppståndelsen blir döden förintad.

Detta förgängliga (kött) måste kläs i oförgänglighet (ande) och detta dödliga kläs i odödlighet. Men när det förgängliga kläs i oförgänglighet och det dödliga i odödlighet, då blir det så som skriftordet säger: Döden är uppslukad och segern är vunnen. 1Kor 15:53-54

Eller som Jesus säger:

De kan ju inte mera dö, de är som änglar, och de är Guds söner, eftersom de har fått uppstå. Luk 20:36

Kött kan inte leva för evigt, en ande kan inte dö. Det krävs något extraordinärt för att döda en ande, som den brinnande eldsjön i Upp 20.
Jag ser inte hur det du skriver efter första meningen skulle tillföra något.
Citera
2021-08-14, 22:25
Medlem
Citat:
Fick för mig att du till att börja med inte besvarade mina inlägg utan ttsp's.

Men sen blir det konstigt.
Du påstår att Jesus bara kunde se och samtala med Elia och Mose genom att bli en ande själv.

Men hur kunde då lärjungarna som var med honom också se profeterna?
De såg Jesus förvandlas inför dem. Petrus kommentar gör det tydligt att han såg Mose och Elia. Det står inget om att lärjungarna blev andar för att se dem.

Så jag förstår inte poängen med det du skriver.
Änglar har gjort sig synliga för människor, men i det här specifika fallet illustrerades Jesus ord i Joh 3:3 med en handling. Normalt sett kan människor inte se andar.
Citera
2021-08-14, 22:28
Medlem
Citat:
Jag ser inte hur det du skriver efter första meningen skulle tillföra något.
Det står att de döda, som har mött förgängelsen precis som David och Lasarus, får en uppståndelse ur graven. Det finns mao inget kött kvar. Var det så tydligt att till och med du fattar?
Citera
2021-08-15, 08:46
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Änglar har gjort sig synliga för människor, men i det här specifika fallet illustrerades Jesus ord i Joh 3:3 med en handling. Normalt sett kan människor inte se andar.
Du omintetgör ju hela din förklaring om att kroppar måste omvandlas för att kunna se det andliga, med ditt avslutande anförande:

"Han kunde bara se och samtala med de döda profeterna genom förvandling, genom att födas av Anden och bli en ande själv."

Men ditt exempel stöter ju på motexempel omedelbart och du måste förklara det vara ett specialfall.

Ja, det verkar vara mer en intern tolkningsfråga för jehovas vittnen jag ser inte relevansen med det till något jag skrivit.
Citera
2021-08-15, 08:48
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Det står att de döda, som har mött förgängelsen precis som David och Lasarus, får en uppståndelse ur graven. Det finns mao inget kött kvar. Var det så tydligt att till och med du fattar?
Som om jag menar att David och Lasarus inte skulle få en uppståndelse ur graven?
Citera
2021-08-15, 09:08
Medlem
Citat:
Du omintetgör ju hela din förklaring om att kroppar måste omvandlas för att kunna se det andliga, med ditt avslutande anförande:

"Han kunde bara se och samtala med de döda profeterna genom förvandling, genom att födas av Anden och bli en ande själv."

Men ditt exempel stöter ju på motexempel omedelbart och du måste förklara det vara ett specialfall.

Ja, det verkar vara mer en intern tolkningsfråga för jehovas vittnen jag ser inte relevansen med det till något jag skrivit.
Jesus sa så själv i Joh 3:3, så varför tror du inte på evangeliet?

Om han inte hade förvandlats hade han inte kunnat samtala med de ansikte mot ansikte, bara genom anden.

Exemplet med att han visade sig i köttet var också bara en engångsföreteelse för att hjälpa Tomas komma till tro. Jag har själv förvandlats några gånger, och det känns behagligt, för jag kände ingen smärta eller krämpor alls på det sätt man gör i den jordiska kroppen.

Jag är inget JV och tolkar inte Bibeln som de.
Citera
2021-08-15, 09:09
Medlem
Citat:
Som om jag menar att David och Lasarus inte skulle få en uppståndelse ur graven?
Men du hävdar att kroppen är fysisk, vilket den inte är. Vid uppståndelsen föds vi av Anden och blir andar.
Citera
2021-08-15, 11:41
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Jesus sa så själv i Joh 3:3, så varför tror du inte på evangeliet?

Om han inte hade förvandlats hade han inte kunnat samtala med de ansikte mot ansikte, bara genom anden.

Exemplet med att han visade sig i köttet var också bara en engångsföreteelse för att hjälpa Tomas komma till tro. Jag har själv förvandlats några gånger, och det känns behagligt, för jag kände ingen smärta eller krämpor alls på det sätt man gör i den jordiska kroppen.

Jag är inget JV och tolkar inte Bibeln som de.
Frågan dyker upp varför du överhuvudtaget tar upp detta med kroppens omvandling med mig. Ta upp det med något JV istället, som har något emot detta med kroppens omvandling.

Jag bara påpekade att ditt resonemang såg konstigt ut eftersom det blev motsagt direkt i skriften.

Vad i det jag skrivit har du något emot?
Håll det till trådens ämne.
Citera
2021-08-15, 11:52
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Men du hävdar att kroppen är fysisk, vilket den inte är. Vid uppståndelsen föds vi av Anden och blir andar.
Kanske är det detta du invänder emot, att jag skulle mena att Jesu kropp efter uppståndelsen var fysisk?

Jag hävdar att Jesu kropp, den han hade då han korsfästes, omvandlades vid uppståndelsen och var den Han visade sig i för de som såg honom efteråt.
Den var inte begränsad på det vis våra kroppar är begränsade till materien, men i alla hänseenden var det Jesu fysiska kropp som uppstod från de döda.

Exakt hur denna omvandling gick till och exakt vad denna kropp består av som gjorde det möjligt för dem att se, tala och röra vid honom, har jag ingen aning om. Tydligt är att den blev lik en ängels kropp i sättet den kan interagera med materien. Är tveksam till om den blev exakt som en ängels kropp i alla hänseenden.
Citera
2021-08-15, 14:25
Medlem
Citat:
Kanske är det detta du invänder emot, att jag skulle mena att Jesu kropp efter uppståndelsen var fysisk?

Jag hävdar att Jesu kropp, den han hade då han korsfästes, omvandlades vid uppståndelsen och var den Han visade sig i för de som såg honom efteråt.
Den var inte begränsad på det vis våra kroppar är begränsade till materien, men i alla hänseenden var det Jesu fysiska kropp som uppstod från de döda.

Exakt hur denna omvandling gick till och exakt vad denna kropp består av som gjorde det möjligt för dem att se, tala och röra vid honom, har jag ingen aning om. Tydligt är att den blev lik en ängels kropp i sättet den kan interagera med materien. Är tveksam till om den blev exakt som en ängels kropp i alla hänseenden.
Då har du som sagt inte fattat Jesus ord om att de som uppstår är som änglar, dvs andar. Du vägrar tro, det är ditt problem, och därför är jag på dig om det, för att du sprider en lögn bland kristna som jag stött på tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in